روایت حال خوش این روزهای صنعت آذربایجان‌غربی

ارومیه - ایرنا - آذربایجان غربی از جمله استان‌های با سهم کم از صنعت در کشور است که همین سهم کم هم در سال‌های گذشته با ناملایماتی روی پای خود ایستاده بود ولی با اهتمام ویژه دولت سیزدهم، این بخش از اقتصاد استان بارور شده و حال بسیار بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های نه چندان دور، آذربایجان غربی را به عنوان استانی صنعتی نمی‌شناختند (شاید برخی‌ها هنوز هم بر این باور صحه نمی‌گذارند) ولی با تلاش‌های صورت گرفته به ویژه در حوزه بخش خصوصی و اهتمام سرمایه گذاران و دولت‌های مختلف، صنایع خوبی در این استان، البته بیشتر در حوزه صنایع کوچک شکل گرفت و قوت یافت.

با وجود تلاش بخش‌های مختلف در دهه‌های گذشته، رفته رفته صنایع موجود در آذربایجان غربی، توان خود را از دست دادند و جز برخی از معدود تولیدکنندگان، بسیاری از آنها مجبور به کاهش فعالیت تا کمتر از نصف و حتی یک سوم شده و برخی نیز بسته شدن را بر ماندن در این عرصه ترجیح دادند.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تاکید شخص رییس جمهور بر حمایت از بخش تولید و البته در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از بخش تولید به عنوان موتور محرک جامعه، از ابتدای این دولت تلاش گسترده‌ای به ویژه با محوریت استاندار آذربایجان غربی در این استان شکل گرفت تا صنایع روی پای خود ایستاده و روز به روز رونق بیشتری داشته باشند.

اجرای یکی از ابتکاری ترین طرح‌ها در حوزه حمایت از صنعت در آذربایجان غربی به عنوان یکشنبه‌های تولید یا حمایت از تولید، از جمله اقدامات موثری بود که با ابتکار محمدصادق معتمدیان در این استان شکل گرفت و پس از ۷۷ هفته روز به روز باروری آن زیادتر می شود.

این طرح که در ابتدا، برخی مخالفان آن را حرکتی نه اجرایی بلکه نمایشی می‌دانستند و سعی داشتند القا کنند اثربخش نخواهد بود، با اصرار استاندار آذربایجان غربی به اجرا درآمد و امروز به مدد این طرح و البته رفع موانع بر سر راه تولید و تسهیل گری‌های صورت گرفته، ده‌ها واحد صنعتی و تولیدی در استان احیا شده و به مدار تولید بازگشته است.

روایت حال خوش این روزهای صنعت آذربایجان‌غربی/ دولت در خدمت صنعت

۲۴۰ واحد تولیدی در آذربایجان غربی احیا شده است

استاندار آذربایجان غربی که برخی‌ها به حق او را سردمدار حمایت از صنایع در استان می‌دانند و حتی خود فعالان صنعتی هم بر این امر صحه می‌گذارند با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم و مدیریت ارشد استان در راستای احیای واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی گفت: از ابتدای این دولت و با اقدامات موثر، ۲۴۰ واحد تولیدی احیا شده است.

محمدصادق معتمدیان افزود: این امر در کنار کاهش نرخ بیکاری در پنج فصل متوالی در استان، نشان دهنده اثرگذاری بسیار خوب و مطلوب اقدامات اقتصادی صورت گرفته به ویژه در راستای رفع موانع تولید و سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه ۷۷ هفته متوالی، طرح یکشنبه‌های تولید در آذربایجان غربی اجرایی شده است، اضافه کرد: در این طرح، با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و نهادهای خدمات رسان، مشکلات واحدهای تولیدی بررسی و در همان جا برای حل آنها تصمیم گیری می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از همراهی بخش دولتی و خصوصی در راستای بهبود شاخص های سرمایه گذاری، اشتغال و افتصادی استان ادانه داد: در سال گذشته ۱۰۹ درصد تحقق در برنامه‌های اشتغالی استان داشتیم و در سه ماهه اول امسال هم شاهد کاهش نرخ تورم و افزایش اشتغال در استان بودیم.

معتمدیان اظهار کرد: در هفته‌های اول طرح یکشنبه‌های تولید، شاهد نارضایتی زیادی در بین تولیدکنندگان استان بودیم ولی با حمایت عملی از تولید که جزء سیاست‌های دولت سیزدهم بود و در استان اجرایی شد، روند خوبی را در بازدیدها شاهد هستیم.

روایت حال خوش این روزهای صنعت آذربایجان‌غربی/ دولت در خدمت صنعت

سهم بیش از ۸ درصدی آذربایجان غربی از احیای واحدهای راکد کشور

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این باره گفت: سال گذشته ۸.۲۳ درصد آمار واحدهای تولیدی و معدنی احیا شده در کشور مربوط به این استان بود که رقم بسیار بالایی است.

عبدالحمید سرتیپی افزود: پارسال ۱۴۰ واحد راکد شامل ۸۰ واحد صنعتی، ۲۰ واحد معدنی و همچنین ۴۰ واحد در قالب مزایده‌های معدنی در این استان احیا شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات خوبی که طی یکسال اخیر در آذربایجان غربی صورت گرفته، ایجاد فرصت‌های شغلی واقعی بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طبق گزارش مرکز آمار که آماری متقن است، ۲۸۰‌ فرصت شغلی در قالب سامانه رصد در کشور ایجاد شده است، ادامه داد: از این تعداد، ۴۰ هزار فرصت شغلی ایجادی و مورد تاکید مرکز آمار، مربوط به این استان بوده است.

سرتیپی اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که ۱۴.۲۸ درصد کل فرصت‌های شغلی احصا و تایید شده توسط مرکز آمار در کشور طی سال گذشته مربوط به آذربایجان غربی بوده است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه کمک به بخش تولید در آذربایجان غربی با ابتکار استاندار آذربایجان‌غربی انجام شد، یکشنبه‌های حمایت از تولید بود که امیدواری بسیاری در بین اصحاب صنعت و معدن استان ایجاد کرده است.

روایت حال خوش این روزهای صنعت آذربایجان‌غربی/ دولت در خدمت صنعت

حمایت‌ها از حوزه صنعت آذربایجان غربی در دوره جاری بی نظیر است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه که پارلمان بخش خصوصی به شمار می‌رود، نیز در این خصوص گفت: حمایت‌های صورت گرفته از حوزه صنعت در استان در دوره جاری بی نظیر بوده و موجب رشد تولید و به تبع آن، رونق صادرات در استان شده است.

قاسم کریمی افزود: در این بین حمایت محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و ناصر عتباتی رییس کل دادگستری استان از بخش تولید بسیار قابل توجه بوده و حاصل آن نیز کسب عنوان واحد صنعتی و معدنی نمونه ملی توسط سه واحد تولیدی پوک پوک ارومیه، نساجی خوی و ابریشم پلاست میاندوآب است.

وی اضافه کرد: مدیریت ارشد استان با همراهی تیم اقتصادی خود در رفع مشکلات فعالان اقتصادی استان تمامی تلاش خود را به کار گرفته که در این مسیر، یکی از ابتکارات منحصر به فرد، راه‌اندازی نهضت یکشنبه‌های صنعت است که مسوولان استانی در قالب این طرح، به طور مستقیم پیگیر امور واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران هستند.

کریمی ادامه داد: بخش خصوصی آذربایجان غربی نیز نظیر دیگر نقاط کشور به مدد اقتصاد آمده و ثابت کرده که می‌تواند با تکیه بر توان داخلی چرخ دنده‌های اقتصاد را بدون تکیه به نفت به حرکت درآورد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به نام گذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت حوزه اشتغال افزود: رهبر معظم انقلاب، هر ساله با حساسیتی خاص نامگذاری سال‌ها را انجام می‌دهند که در دهه اخیر شاهد نامگذاری‌ها در راستای جهاد اقتصادی، حمایت از تولید داخلی و رشد تولید، ایجاد اشتغال برای جوان ایرانی و مقابله با تورم بوده ایم و مسوولان نیز به خوبی فرمایشات معظم له را اجرایی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: البته مشکلاتی نیز در راستای توسعه بیش از پیش حوزه صنعت، تجارت و اقتصاد آذربایجان غربی وجود دارد که مطمئن هستیم با تلاشی که از سوی مسوولان انجام می‌شود و البته همکاری بخش خصوصی می‌توان بر آنها فائق آمده و روزهای بسیار بهتری را برای استان ترسیم کرد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر طبق آخرین آمار بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در آذربایجان غربی وجود دارد که البته همه آنها با همه ظرفیت کار نمی‌کنند ولی می‌توان با احیای آنها، زمینه ایجاد پسوند صنعتی برای این استان را فراهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha