آمریکا روسیه را متهم به تدارک حمله‌ای ساختگی در دریای سیاه کرد

 نیویورک – ایرنا- جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد روسیه احتمالا در حال آمادگی برای ایجاد یک حمله ساختگی در دریای سیاه است تا بتواند حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سیاه توجیه کند.

به گزارش ایرنا، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی  شورای امنیت ملی دولت آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما نگران تشدید گرسنگی جهانی در نتیجه توقف توافق صادرات غلات دریای سیاه هستیم. از روز دوشنبه تاکنون، روسیه به صورت مکرر بنادر اوکراین را بمباران کرده است.

این مقام کاخ سفید ادعا کرد: ما اطلاعات بیشتری در اختیار داریم. ارتش روسیه ممکن است هدف قرار دادن تاسیسات غلات اوکراین را گسترش دهد که شامل حملات علیه کشتی های غیرنظامی در دریای سیاه می شود.

کربی گفت: روسیه هم اکنون بصورت علنی اعلام کرده است که همه کشتی‌هایی که به سمت بنادر اوکراین و آب‌های دریای سیاه حرکت می‌کنند، به صورت بالقوه محموله‌های نظامی حمل می کنند. اطلاعات ما نشان می دهد که روسیه خطوط دریایی دیگر (در مجاورت) بنادر اوکراین را مین گذاری کرده است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد: روز گذشته روسیه ویدئویی از کشف و انفجار مین دریایی اوکراینی منتشر کرد. ما معتقدیم که این یک تلاش هماهنگ برای توجیه هرگونه حمله به کشتی های غیرنظامی در دریای سیاه و مقصر دانستن اوکراین است.

کربی تصریح کرد: بنابراین ما این تحولات را از نزدیک دنبال خواهیم کرد. ما باید هشدار خود را اعلام می کردیم تا طرح های روسیه را روشن سازیم.

پیش از این، آدام هاج دیگر سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که مقام‌های آمریکا اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد مین‌های دریایی بیشتری در نزدیکی بنادر اوکراین کار گذاشته است.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که این تلاشی هماهنگ‌شده برای توجیه هر گونه حمله به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه و مقصر معرفی کردن اوکراین است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه ۲۶ تیرماه با اعلام به تعلیق درآوردن طرح توافق صدور غلات اوکراین از سوی روسیه گفت که روسیه زمانی به توافقنامه بازمی‌گردد که پایبندی به بخش دوم توافق اجرا شود؛ این قسمت غرب را ملزم می‌کند تا محدودیت‌ها بر صادرات کشاورزی و کود را رفع کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اقدام روسیه گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین های امنیتی روسیه در کشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک افزود: این طرح عبور ایمن بیش از ۳۲ میلیون تن کالاهای غذایی از بنادر اوکراین را تضمین کرده است.

دبیر کل سازمان ملل که ۲۰ تیرماه در نامه ای به ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه با ارائه پیشنهادی، خواستار حفظ توافق غلات موسوم به ابتکار دریای سیاه که در پی جنگ اوکراین صورت گرفت، شده بود، اضافه کرد: طرح دریای سیاه به همراه یادداشت تفاهم در مورد تسهیل صادرات محصولات غذایی و کودهای شیمیایی روسیه، راه نجاتی برای امنیت غذایی جهانی و چراغ امیدی در جهان آشفته بوده است.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو و تقویت حضور غرب در نزدیکی مرزهای مشترکش با اوکراین، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی و جنگ تغییر یافت.

رئیس‌جمهور روسیه اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۰ یعنی یکی دو هفته قبل از آغاز جنگ اوکراین، با ابراز نگرانی از گسترش ناتو به عنوان مهم‌ترین پیمان نظامی و سیاسی غرب که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیس شده، گفته بود که هیچ کشور شوروی سابق از جمله اوکراین نباید به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درآید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha