طرح بلند مدت ۲۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت تسلیحاتی از اوکراین

تهران- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرح بلند مدت ۲۰ میلیارد یورویی را برای ارائه حمایت نظامی پایدار و قابل پیش‌بینی از اوکراین پیشنهاد کرده است.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از یورو نیوز، بر اساس این طرح، اتحادیه اروپا ۲۰ میلیارد یورو را برای چهار سال آینده اختصاص خواهد داد تا کشورهای عضو این اتحادیه بتوانند بخشی از هزینه‌های عضویت خود در این اتحادیه را با تدارکات خود برای اوکراین که در بحبوحه یک ضد حمله علیه نیروهای روسیه است، پرداخت کنند.

این پول برای تجهیزات کشنده و غیرکشنده مطابق با اصل بی طرفی (که چند کشور عضو اتحادیه اروپا به این اصل پایبند هستند) پرداخت می‌شود و یکی از تعهدات امنیتی است که سران اتحادیه اروپا در نشست ماه گذشته خود با ارائه این تعهدات به اوکراین موافقت کردند.

بورل شامگاه پنجشنبه پس از نشست وزرای خارجه اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل توضیح داد که این تخصیص مالی ۲۰ میلیارد یورویی بخشی از تسهیلات صلح اروپا (EPF) خواهد بود، ابزاری خارج از بودجه اتحادیه اروپا، بودجه‌ای که تاکنون ۵.۶ میلیارد یورو کمک نظامی به نیروهای مسلح اوکراین اختصاص داده است.

به عقیده مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وجود یک ابزار جداگانه برای اختصاص کمک‌های مالی از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین ضروری است زیرا معاهدات تاسیس این اتحادیه، استفاده از منابع مالی مشترک برای تأمین مالی عملیات دارای پیامدهای نظامی یا دفاعی را ممنوع می‌کند.

بورل گفت: ما ایجاد یک بخش اختصاصی تحت تسهیلات طرح صلح اروپا را پیشنهاد می‌کنیم تا برای چهار سال آینده سالانه ۵ میلیارد یورو برای نیازهای دفاعی اوکراین فراهم شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه پیشنهاد کمک بلندمدت ۲۰ میلیارد یورویی هنوز باید به یک طرح کامل تبدیل شود و توسط کشورهای عضو مورد بحث و بررسی قرار گیرد، افزود: این موضوع در یک نشست غیررسمی وزیران در تولدو اسپانیا که قرار است در اواخر ماه آگوست برگزار شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha