آیین «توغ گردان» ساوه، استقبال از حریت و دلدادگی

ساوه - ایرنا - توغ گردانی یکی از آیین های عزاداری ساوجی ها در ماه محرم، شکوهی از استقبال مردم این خطه برای حریت و دلدادگی به عنوان یکی از درس های نهضت عاشورا است.

به گزارش ایرنا، شور و غوغای حسینی همه ساله در ایام محرم وصف ناشدنی است و میلیون ها عاشق و دلباخته در شهرها و روستاها در دهه اول این ماه با برگزاری آیین های مختلف به سوگ امام حسین (ع) و یاران با وفای این حضرت می نشینند.

ساوه به عنوان یکی از خواستگاه های شیعه که برخی از آیین های آن از قدمتی چند ساله برخوردار است و در این روزها از هر کوچه و برزن آن که عبور کنی تکیه ها و مساجدی را مشاهده می کنی که علم عاشورا در آن برپا شده تا عاشقان حسین بتوانند در پایداری نهضت عاشورا گامی بردارند.

علاوه بر مداحی و سخنرانی های مذهبی، ساوجی ها از دیریاز با سنت های مختلفی ماه محرم را گرامی داشته اند که آیین توغ گردان که همه ساله سوم محرم توسط هیات های عزاداری این شهرستان برگزار می شود یکی از این آیین های بزرگ است.

این آیین به باور ساوجی ها بیانگر آغاز حرکت لشکر امام حسین (ع) به سمت کربلا است که مردمان این خطه با برگزاری آن در اصل عزاداری سالانه خود را شروع می کنند تا بتوانند تداوم بخش راه حریت، دلداگی، عشق و ارادت به اهل بیت (ع) باشند.

عزادران ساوجی عصر سوم محرم در قالب هیات های سینه زنی و زنجیر زنی توغ یا علامت آن هیات را به خانه یکی از صاحبان نذر انتقال می دهند و پس ازذبح گوسفند توسط صاحب نذر، توغ را با آب و گلاب شستشو می دهند.

مردم سوگوار پس از شستشو و تزیین توغ، آن را همراه با نوحه خوانی و مرثیه سرایی با تشریفات خاص برای ادای سلام از مسیرهای اصلی شهر همچون خیابان انقلاب به بارگاه امامزاده سید علی‌اصغر (ع)  شهر ساوه منتقل کرده و قبل از بر پایی توغ گردان، افرادی که نذر و حاجتی دارند به آن دخیل می بندند و در میانه راه برخی از که نذری داشته باشد در ایستگاه های صلواتی مختلف نذورات خود را بین عزاداران حسینی توزیع می کنند.

ر این آیین پس از ادای سلام و احترام در این بارگاه مقدس، توغ را به هیات های عزاداری برمی گردانند و به‌ این ترتیب با برگزاری این آیین، عزاداری در خیابان و تکایای این شهر را آغاز می‌کنند و در سوگ شهادت سالار شهیدان امام حسین (ع) به عزا می نشینند.

بیش از ۱۹۰ هیات ثبت شده و ۱۰۰ هیات در حال در ثبت در ساوه وجود دارد که عاشقان اهل بیت عصمت و طهار (ع) در قالب این هیات ها همه ساله آیین های ماه محرم را گرامی می دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha