۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۲
کد خبرنگار: 2103
کد خبر: 85177033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون استاندار: ۹۶ شرکت‌ دانش بنیان فعال در آذربایجان غربی داریم

ارومیه - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تنها ۹۶ شرکت دانش بنیان فعال در استان داریم، گفت: در این بخش (توجه به دانش بنیان‌ها) جایگاه خوبی در کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد کرمی روز شنبه در اولین گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان این استان اظهار کرد: فعالیت این شرکت‌ها تا پیش از نامگذاری سال قبل، روال عادی را طی می‌کرد ولی با نامگذاری سال ۱۴۰۱ تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» این شرکت‌ها مورد حمایت و توجه بیشتر دولت قرار گرفتند.

وی افزود: برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ۲ وظیفه پیش روی مسوولان قرار گرفته که به همین منظور با نخبگان و فعالان این حوزه نشستی برگزار شد و قرار شد با همکاری دانشگاه این موضوع تبدیل به یک گردهمایی شود تا مسایل و مشکلات شرکت‌ها را احصا و با استفاده از همه توان مسوولان، نخبگان و صاحبان شرکت‌ها نسبت به حل آنها اقدام لازم صورت گیرد.

کرمی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان هم البته باید به موضوع کیفی و تولید نوآوارانه در حوزه‌های مختلف بپردازند چون یکی از خصوصیات این شرکت‌ها و معیار اصلی آنها کاهش ارز بری یا قطع کامل آن در بخش تولید مواد اولیه و محصول نهایی است.

به گفته وی، امروز خیلی از شرکت‌های صنعتی در استان هستند که قبلا برای واردات مواد اولیه یا محصول نهایی از خارج اقدام می‌کردند که این امر ضمن خروج ارز از کشور مشکلاتی را نیز برای آنها در تهیه ارز و واردات کالا ایجاد می‌کرد ولی امروز با همت و تلاش شرکت‌های دانش بنیان این موضوع بسیار کم شده است.

معاون استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: یک خصوصیت دیگر این شرکت‌ها اینکه باید زمینه اشتغال نخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی را فراهم کند ولی اکنون درصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور متناسب با خروجی نیست که این خلا را باید این شرکت‌ها پُر کنند و از علم و دانش تحصیل کرده‌ها برای بخش‌های مختلف استفاده کنند.

معاون استاندار: ۹۶ شرکت‌ دانش بنیان فعال در آذربایجان غربی داریم

کرمی گفت: سال گذشته از میان ۵۶ هزار و ۴۱۷ نفری که در استان مشغول کار شدند ۸۶ درصد دارای مدرک دیپلم و پایین تر بودند، یک هزار و ۲۱۳ نفر معادل ۱/۲ درصد مدرک فوق دیپلم داشتند، ۶ هزار و ۴۴۶ معادل ۴/۱۱ درصد لیسانس، یک هزار و ۵۶۲ نفر معادل ۷/۲ درصد فوق لیسانس و ۴۶۱ نفر معادل ۰/۸ درصد دکترا داشتند که نشان می‌دهد وضعیت خوبی برای ایجاد شغل دانش آموختگان نتوانستیم در استان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه یک جای کار ایراد دارد و باید بررسی کنیم ببینیم علت این چیست، یادآور شد: تعدادی از مراجعه کنندگان به دفتر امور اقتصادی استانداری از وضعیت دانش بنیان‌ها گلایه دارند در حالیکه حداقل در حوزه الکترونیک ما استان تاثیر گذار هستیم پس باید علت یابی شود چرا تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان کم است.

معاون استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: همه باید به این شرکت‌ها توجه کافی داشته باشیم هر چند هنوز نتوانسته‌ایم در استان مشکلات اینها را کاملا بر طرف کنیم به همین خاطر متقاضی به استان همجوار رفته و بسرعت مجوزهای لازم را برای فعالیت گرفته است این آسیب باید بسرعت برطرف و مسیر برای فعالیت آنها هموار شود.

کرمی ادامه داد: این شرکت‌ها نباید معطل دریافت تسهیلات باشند، امکاناتی که باید دستکاه‌های اجرایی در اختیار آنها قرار دهد باید به موقع انجام شود تا تعداد این شرکت‌ها افزایش یابد ضمن اینکه همزمان با سایر امور در جهت توسعه استان پیگیر مسایل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان باید سر لوحه کار مسوولان و متولیان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از مولفه‌هایی که رشد تولید را در پی دارد، بهره وری است و این مهم بدون توجه به دانش بنیان و علم دانشگاهی اتفاق نخواهد افتاد متاسفانه تاکنون در استان به این موضوع مهم کمتر توجه شده است.

به گفته وی، اهمیتی که شرکت‌ها برای ما دارند طوری است که اختیار توزیع بخشی از تسهیلات تبصره ۱۰ به استانداری داده شد که با توجه به اهمیت و علم تولید این شرکت‌ها ۱۰ درصد اعتبارات را در اختیار پارک علمی و فناوری قرار دادیم تا از این طریق شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی افزود: برای اینکه به هدفی که داریم در جهت ایجاد شرکت دانش بنیان برسیم باید کمیته‌ای تشکیل شود تا نسبت به رفع مشکلات شرکت‌ها در آن اقدام و به صورت ویژه مشکلات و خواسته‌های آنها مطرح و بسرعت بر طرف شود.

کرمی افزود: نقش و اهمیت و جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در بخش‌های مختلف تولید، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری بر هیچکس پوشیده نیست و باید این موضوع مورد توجه همه مسوولان قرار گیرد تا مشکلات این شرکت‌ها با سرعت بیشتری پیگیری و رفع شود.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم برای این منظور اقدامات لازم را انجام دهیم تا جایگاه استان در این بخش ارتقا پیدا کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha