۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85177051
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حزب‌الله لبنان: بیانیه نشست قطر با ادبیات آمریکایی نوشته شد

تهران - ایرنا - حزب‌الله لبنان تاکید کرد که بیانیه نشست پنج جانبه اخیر درباره لبنان در قطر، با ادبیات و اندیشه آمریکایی نوشته شد.

به گزارش ایرنا، روزنامه البناء لبنان امروز دوشنبه نوشت: شیخ محمد یزبک رئیس هیأت شرعی حزب الله لبنان گفت که بیانیه نشست پنج جانبه در واقع با افکار آمریکایی در قالب نظر نشست پنج جانبه تنظیم شده است.

نشست پنج جانبه نمایندگان آمریکا، فرانسه، قطر، عربستان و مصر درباره بحران ریاست جمهوری لبنان دوشنبه گذشته برگزار شد که نتیجه ملموسی بویژه در سایه اختلاف نظر اعضا و نبود دیگر بازیگران مهم منطقه ای در بر نداشت.

در بیانیه پایانی این نشست با لحنی هشدار آمیز آمده بود که اعضای پارلمان لبنان باید به مسئولیت های قانونی خود عمل و انتخاب رئیس جمهور را آغاز کنند. براساس گزارشها، کشورهای حاضر در این نشست همچنین گزینه های مشخصی را برای اقدام علیه کسانی که به گفته آنها در مسیر انتخاب رئیس جمهور مانع تراشی می کنند، بررسی کردند.

شیخ یزبک گفت: در پس این بیانیه در واقع قیم هایی را می بینیم که روند گفتگوی ملی در لبنان را دور می زنند و این گونه در قالب نشست و بیانیه پنج جانبه می خواهند کار شرمسارانه خود را مخفی کنند.

روزنامه البناء همچنین به نقل از "منابع آگاه نزدیک به مقاومت" در لبنان نوشت: بیانیه نشست پنج جانبه تلاشی برای دور زدن طرح فرانسه (درباره حل بحران انتخاب ریاست جمهوری لبنان) به منظور ارزیابی مواضع گروههای لبنانی در قبال گزینه سوم (نامزد سوم) برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان - تحت فشار تهدید، افزایش تحریم ها، پیش کشیدن سرفصل های تنش آمیز و جنگ طلبانه نظیر اجرای قطعنامه های بین المللی درباره سلاح مقاومت یا اشاره تلویحی به اعمال تحریم های جدیدی علیه برخی طرف های سیاسی و نیز تهدید به تمدید محاصره اقتصادی و پولی و ضربه زدن به امنیت داخلی لبنان - است.

این منابع تاکید کردند که چنین بیانیه ای یا اقدامات مشابه و هرگونه تهدیدی که در بطن آنهاست، هرگز باعث عقب نشینی مقاومت از اولویت های سیاسی خودش و یا بی اثر کردن مقاومت نخواهد شد.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل از دستیابی به توافق بر سر معرفی «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست خبر داده اند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد.

پارلمان لبنان به رغم برگزاری دوازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند.

در دوازدهمین جلسه فرنجیه و ازعور در رقابتی تنگاتنگ نتوانستند رای لازم را برای تصدی این کرسی به دست بیاورند.

در پی ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور این کشور برای دوازدهمین بار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تنها راه پایان دادن به خلاء در نهاد ریاست جمهوری این کشور را گفت وگوی بین طیف ها و جریان های مختلف سیاسی دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha