شتاب در روابط تهران–آنکارا / روایت سفیر جدید ایران در ترکیه از ظرفیت‌های همکاری دوکشور

تهران– ایرنا– سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرد و با اشاره به ظرفیت‌های بالای همکاری میان تهران–آنکارا، ابراز امیدواری کرد این رقم طی سال‌های آینده بیش از پیش افزایش یابد.

محمد حسن حبیب الله زاده که به تازگی به عنوان سفیر جدید ایران در ترکیه منصوب شده است، روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با تشریح برنامه های خود برای تقویت و توسعه مناسبات دوکشور گفت: ترکیه در حال حاضر سومین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و در مسئولیت جدید همه مساعی خویش را برای تقویت و تحکیم مناسبات در همه زمینه ها بکار خواهم بست.

به توسعه مناسبات تهران - آنکارا خوشبین هستم

سفیر جدید ایران در ترکیه که از دیپلمات های باتجربه وزارت امور خارجه به شمار می رود و پیش از این سابقه فعالیت دیپلماتیک در کشورهای سوئیس، انگلیس و روسیه و نیز سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو ) و .... را در کارنامه کاری خویش دارد، چشم انداز مناسبات تهران – آنکارا را روشن و مثبت ارزیابی کرد و گفت : به توسعه مناسبات و روابط فیمابین ایران و ترکیه در همه زمینه ها خوشبین هستم .

وی با اشاره همکاری های خوب و رو به رشد تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری و صنعتی دو کشور گفت: در سفر سال گذشته رییس جمهور ترکیه به ایران، سند همکاری جامع بلندمدت میان دو کشور امضا شد که این سند همکاری، افق و چشم انداز روشنی را در توسعه مناسبات دو کشور پیش روی دو دولت قرار داده است.

حبیب الله زاده گفت: بدون شک اجرای درست و صحیح این سند همکاری که به نوعی «نقشه راه» روابط تجاری و اقتصادی دوکشور به شمار می رود و می تواند جهش قابل ملاحظه ای در توسعه همکاری های دوکشور در زمینه های مختلف بویژه تجاری و اقتصادی ایجاد نماید.

کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دوکشور فعال می شود

وی همچنین از برنامه های خود برای فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور سخن گفت و افزود: حدود دو سال از برگزاری آخرین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور می گذرد؛ لذا تلاش خواهم کرد تا با همکاری دستگاه‌های ذیربط دوکشور این کمیسیون هرچه سریعتر تشکیل و تفاهمات جدیدی برای ارتقای مناسبات دو کشور همسایه صورت پذیرد.

شتاب در روابط تهران – آنکارا / سفیر جدید ایران در ترکیه از ظرفیت های همکاری دوکشور می گوید

حبیب الله زاده تاکید کرد: بدون شک برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه، به تسهیل در مناسبات اقتصادی دو کشور و شتاب بخشیدن به روابط دوجانبه منجر خواهد شد.
وی اشتراکات دینی و فرهنگی دو ملت ایران و ترکیه را یادآور شد و گفت: یکی از اولویت های دولت سیزدهم، تقویت و توسعه روابط با همسایگان است و بر همین مبنا تحکیم روابط با کشور ترکیه به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار قرار خواهد داشت.

سفیر جدید ایران در ترکیه گفت: یکی از تاکیدات جدی آیت الله سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهور به دستگاه سیاست خارجی، تقویت مناسبات با کشورهای دوست و بویژه همسایگان و کشورهای اسلامی است. نگاهی به عملکرد دوسال گذشته دولت سیزدهم نشان می دهد که روند روابط ایران با کشورهای مختلف بویژه همسایگان رو به رشد بوده است.

سفر آیت الله رییسی به ترکیه در دستور کار قرار دارد

وی در بخش دیگری از مصاحبه به تبادل های سیاسی و اقتصادی دو کشور بویژه سفر مقامات بلندپایه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سفر آیت الله رییسی ریاست جمهوری به کشور ترکیه در پاسخ به سفر سال گذشته رئیس جمهور ترکیه به تهران در دستور کار قرار دارد.
حبیب الله زاده سفر آتی رییس جمهور کشورمان به ترکیه را نقطه عطفی در توسعه و گسترش مناسبات دوکشور در همه زمینه ها و ابعاد دانست.

به گفته سفیر جدید ایران در ترکیه، دیدار و سفرهای متقابل میان مقامات دو کشور و مشورتهای سیاسی در سطح وزرای خارجه از دیگر برنامه های در دست انجام است که در همین رابطه در آینده شاهد سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران خواهیم بود.

تقویت حضور رسانه های ایرانی در ترکیه

وی همچنین نقش و جایگاه دیپلماسی رسانه ای را در شناخت هرچه بیشتر دو کشور از یکدیگر بسیار حائز اهمیت دانست و گفت در برخی از اسناد امضا شده همکاری های رسانه ای میان ایران و ترکیه پیش بینی شده است و فعال کردن این اسناد برای توسعه همکاری های رسانه ای میان دوکشور، تقویت حضور رسانه ای ایران در ترکیه و تبادل هیات های رسانه ای و خبری میان دو کشور با همکاری بخش های ذیربط پیگیری خواهد شد.

حبیب اله زاده با تاکید بر اینکه گفت‌وگو، همکاری و هم افزایی با ترکیه در مسایل منطقه ای و موضوعات مربوط به جهان اسلام اهمیت زیادی دارد، افزود؛ همکاری دو کشور بزرگ منطقه علاوه بر منافع دو ملت، صلح، ثبات و توسعه را در منطقه ارتقا می بخشد.

سفیر جدید ایران در آنکارا پیش از عزیمت به محل ماموریت با وزیر امور خارجه دیدار کرد. در این ملاقات حبیب اله‌زاده سفیر کشورمان ضمن توضیح آخرین وضعیت مناسبات ایران و ترکیه، برنامه های خود در رابطه با گسترش روابط با فیمابین در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد اشاره قرار داد.

شتاب در روابط تهران – آنکارا / سفیر جدید ایران در ترکیه از ظرفیت های همکاری دوکشور می گوید

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم با تاکید بر اولویت سیاست همسایگی دولت سیزدهم و گسترش روابط با کشورهای همسایه و مسلمان، رهنمودهایی جهت تقویت بیش از پیش مناسبات در همه ابعاد به خصوص حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کنسولی با کشور ترکیه را ارائه کرد.

حبیب اله زاده، پیش از این در سمت‌های دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپا، مدیرکل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نروژ، کاردار جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، نماینده دایم ایران نزد سازمان بین المللی دریانوردی IMO، رئیس اداره اول غرب اروپا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در سوئیس و روسیه خدمت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha