۲ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85178397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیب ملایم کاهش نرخ بیکاری در زنجان

۲ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۱۶
کد خبر: 85178397
شیب ملایم کاهش نرخ بیکاری در زنجان

زنجان - ایرنا - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: طی بهار امسال نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در استان ۴.۹ درصد بود که نسبت به فصل مشابه سال گذشته(بهار ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، اهمیت ایجاد اشتغال در ایجاد ثبات اقتصادی جامعه موضوعی غیر قابل انکار است.

توجه هر چه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می تواند افزایش سطح رفاه عمومی را در پی داشته باشد.

دولت سیزدهم از بدو شروع فعالیت خود ایجاد اشتغال را جزو اولویت های مهم خود قرار داده و در این راستا برنامه های مختلفی را تدوین و عملیاتی کرده است.

در استان زنجان نیز طرح ها و برنامه های اشتغالزایی همواره جزو مسائل اولویت دار بوده و دستگاههای مختلف اجرایی هم بنا به زمینه فعالیت و کارکردشان در این مسیر گام هایی را برداشته اند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شاخص های جمعیت و نیروی کار استان با ایرج امینی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت و گو کرده است.

شیب ملایم کاهش نرخ بیکاری در زنجان

ایرنا. تعداد جمعیت استان بر اساس آخرین برآوردهای آماری چند نفر است؟

براساس برآوردهای حاصل از نتایج سرشماری‌ها جمعیت استان در سال ۱۴۰۱ برابر یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفر برآورد شده است که ۱۷۷ هزار نفر از آن ۹ ساله و کمتر، ۸۷ هزار نفر ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۸۴۴ هزار نفر ۱۵ ساله و بیشتر و به عبارتی ۷۶.۲ درصد از جمعیت استان در سن کار(۱۵ساله و بیشتر) هستند.

ترکیب جمعیت از لحاظ جنسی نیز در سال ۱۴۰۱ شامل ۵۰.۴ درصد مرد و ۴۹.۶ درصد زن بوده است.

نتایج نشان می دهد ۶۹ درصد جمعیت در نقاط شهری و ۳۱ درصد در نقاط روستایی ساکن بوده اند.

ایرنا. وضعیت میزان سواد جمعیت استان چگونه است؟

در سال ۱۴۰۰، از ۹۹۱ هزار و ۲۵۴ نفر جمعیت ۶ ساله و بیشتر ۸۸.۵ درصد (۸۷۷ هزار و ۳۳۱ نفر با سواد) و ۱۱.۵ درصد (۱۱۳ هزار و ۹۲۴ نفر) بی‌سواد بوده‌اند.

نسبت با سوادی در نقاط شهری ۹۱.۹ و در نقاط روستایی ۸۱ درصد بوده است.

همچنین نسبت با سوادی در بین مردان ۶ ساله و بیشتر ۹۲.۶ و در بین زنان این گروه ۸۴.۲ درصد بوده است.

سطح تحصیلات در سال ۱۴۰۰ در بین جمعیت ۶ ساله و بیشتر ۳۷ درصد دارای تحصیلات ابتدایی و سواد آموزی، ۲۱ درصد دارای تحصیلات راهنمایی، چهار درصد دارای تحصیلات متوسطه، ۱۸ درصد دارای تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی، سه درصد دارای تحصیلات کاردانی، ۱۳ درصد دارای تحصیلات کارشناسی و چهار درصد دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بوده اند.

ایرنا. جمعیت شاغل استان در سال ۱۴۰۱ چه وضعیتی داشت؟ امسال شرایط چگونه است؟

در سال گذشته، افراد شاغل و بیکار در مجموع ۴۹ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر را تشکیل داده‌اند(نرخ مشارکت اقتصادی) این نسبت در جامعه‌ هدف برای مردان ۷۵.۱ درصد و برای زنان ۲۲.۵ درصد بوده است. همچنین این نسبت در نقاط شهری ۴۶.۷ درصد و در نقاط روستایی ۵۴.۸ درصد بوده است. در این سال ٤٠٥هزار و ۲۰۵ نفر در استان زنجان فعال اقتصادی بوده اند.

در سال ۱٤۰۱، از مجموع ٤۰۵ هزار و ۲۰۵ نفر جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر ۹۳.۳ درصد ( ۳۷۸ هزار و ۲۰۱ نفر) شاغل بوده‌اند.

در مردان از مجموع ٣١٢ هزار ۶۶۶ نفر جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر ۹۴ درصد (۲۹۴ هزار و ۵۶ نفر) شاغل بوده‌اند و در بخش زنان از مجموع ٩٢ هزار و ۵۳۹ نفر جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر، ۹۰.۹ درصد (۸۴ هزار و ۱۴۵) شاغل بوده‌اند.

در بهار ۱۴۰۲ به میزان ۵۰.۹ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۴۰۱) ۳.۱ درصد افزایش داشته است.

شیب ملایم کاهش نرخ بیکاری در زنجان

ایرنا. آمار نرخ بیکاری و جمعیت بیکار استان چه وضعیتی دارد؟

در سال ۱۴۰۱ از ۴۰۵ هزار و ۲۰۵ نفر جمعیت فعال استان ۱۵ ساله و بیشتر استان، ۶.۷ درصد بیکار بوده اند.

نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله، ۱۳.۱ درصد و نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۱.۷ درصد بوده است.

نرخ بیکاری در بین مردان ۶ درصد و در بین زنان ۹.۱ درصد بوده همچنین این نرخ در نقاط شهری ۷.۶ درصد و در نقاط روستایی ۴.۷ درصد به دست آمده است.

در این سال تعداد ۲۷ هزار و چهار نفر در استان بیکار بودند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۶۰۹ نفر مرد و هشت هزار و ۳۹۴ نفر زن بودند.

بر اساس بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی بهار ۱۴۰۲ نرخ بیکاری در افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می دهد که ۴.۹ درصد از جمعیت فعال استان بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری در استان نیز حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته(بهار ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

ایرنا. میزان اشتغال در بخش خصوصی و عمومی استان چه وضعیتی دارد؟

بر اساس آمارهای سال ۱۴۰۱ از ۳۷۸ هزار و ۲۰۱ نفر جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر استان، ۸۴.۳ درصد ( ۳۱۸ هزار و ۸۶۴ نفر) را کارکنان بخش خصوصی و ۱۵.۷ درصد (۵۹ هزار و ۳۳۷ نفر) را مزد و حقوق بگیران بخش عمومی و دولتی تشکیل داده اند.

این نسبت ها در جامعه مردان به ترتیب ۸۶.۴ درصد و ۱۳.۶ درصد و در جامعه زنان ۷۶.۹ درصد و ۲۳.۱ درصد بوده است.

ایرنا. سهم بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات در اشتغال استان به چه میزان است؟

در سال ١٤٠١، معادل ۲۵.۴ درصد (۹۶ هزار و ۲۱۸ نفر) از شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در بخش کشاورزی، ۳۳.۶ درصد (۱۲۶ هزار و ۹۵۲ نفر) در بخش صنعت و ۴۱ درصد (۱۵۵ هزار و ۳۱ نفر) در بخش خدمات مشغول به کار بوده اند.

ایرنا. منظور از مفهوم اشتغال ناقص چیست و این نرخ در استان چه وضعیتی دارد؟

اشتغال ناقص به معنی اشتغال کمتر از ۴۴ ساعت در هفته است.

براساس نتایج به دست آمده در سال ۱۴۰۱، معادل هفت درصد از جمعیت فعال اقتصادی ۱۵ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص بوده‌اند.

همچنین در این سال ۷.۵ درصد از جمعیت شاغل استان (معادل ۲۸ هزار و ۳۶۵ نفر) دارای اشتغال ناقص بوده‌اند.

این نسبت در بین مردان ۸.۸ درصد و در بین زنان ۲.۸ درصد و همچنین در نقاط شهری ۷.۵ درصد و در نقاط روستایی ۷.۴ درصد بوده است.

ایرنا. به نظر شما برای بهبود شاخص های مربوط به حوزه اشتغال و نیروی کار در استان چه برنامه ها و رویکردهای لازم است؟

از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار نیروی‌کار و نرخ بیکاری به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی اقتصاد کشورها که کمتر مورد توجه قرار گرفته عوامل نهادی است.

وجود نهادهای حقوقی و اجتماعی باعث می‌شود قراردادها و توافقات به عمل آمده در سطوح مختلف یک کشور از ضمانت اجرایی برخوردار باشد.

این امر منجر به تقویت نهاد حکمرانی در سیستم اجتماعی و کاهش هزینه مبادلات اقتصادی می شود.

بهبود شاخص‌های نهادی از جمله آزادی اقتصادی که نشان‌دهنده قابلیت اعضای یک جامعه برای انجام کنش‌های اقتصادی به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری ضروری است.

بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع و قوانین غیر ضروری برای راه اندازی مشاغل، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی کاربردی و مهارتی برای کارجویان فنی از جانب دولت (به‌طور عادلانه برای عموم افراد)، بازنگری قوانین در حالت کلی و قوانین بازارکار(به‌طورخاص) و نظارت مستقیم بر اتحادیه های کارگری و اصناف، کاهش موانع قانونی تجارت، دسترسی به نقدینگیسالم، حمایت مناسب از حقوق مالکیت و وضع قوانین مشوق کسب و کار بایستی از جمله اقدامات تسهیل‌گر دولت در راستای حل مشکلات بازار کار از طریق تدوین و اجرای برنامه‌ها و اصلاح قوانین باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha