۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85179129
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نتانیاهو و شرکایش بدنبال نردبانی برای پایین آمدن از درخت هستند

تهران - ایرنا - روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی نوشت: با ادامه بحران داخلی و تشدید دو قطبی بر سر لایحه تغییرات قضایی مورد نظر کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و افزایش فشارهای داخلی و خارجی به کابینه، نتانیاهو و شرکای سیاسی او بدنبال یافتن نردبانی برای پایین آمدن از درخت بلندی هستند که از آن بالارفته اند.

به گزارش ایرنا، روزنامه الاخبار لبنان روز دوشنبه در گزارشی تفصیلی با عنوان، "اسرائیل در معرض بدترین بحران تاریخ خود"، اظهارنظرهای مختلفی از چهره ها و منابع صهیونیستی در این خصوص آورده و نوشته است: یک افسر نیروی ذخیره ارتش اسرائیل که پیشتر از جمله فرماندهان یگان های دوودوان و الشییطت و نیز یگان ویژه موساد بود، بحران داخلی در این رژیم را بدترین بحران از زمان تشکیل آن در سال ۱۹۴۸ توصیف کرده است.

وی گفت: اسرائیلی ها دو پاره شده اند و هر کدام روی روش خود پافشاری دارد و می خواهد نظرش را بر دیگری تحمیل کند. این شکاف بی سابقه است و بزرگترین خطر برای اسرائیل است و ما را به نابودی بسیار نزدیک کرده است.

این درحالی است که پیش تر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در جریان تماس تلفنی شب گذشته خود با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تلویحا از عقب نشینی خود در زمینه لایحه تغییرات قضایی خبر داده بود و به نظر می رسد که دنبال یک خروج آبرومندانه و با خسارت های کمتر از این معرکه است اما مخالفان توجهی به آن نشان ندادند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بایدن گفته که او فقط می خواهد روند صدور قانون «لغو برهان معقولیت» را در کنست تکمیل شود و پس از آن دنبال یک اجماع بزرگ برای برداشتن گام های بعدی باشد. این سخنان وی، تسلیم در برابر فشارها و عقب نشینی از اهدافی که با شرکای سیاسی خود ترسیم کرده بود، تلقی می شود اما مخالفانش توجهی به نکات تلویحی او نکردند و تصمیم گرفتند که در مسیر افزایش اعتراضات خود با این نگرش گام بردارند که راه سومی وجود ندارد و یا به طور کامل شکست می خورند و یا به هر قیمتی تا پیروزی کامل ادامه می دهند.

در این شرایط نتانیاهو و شرکای سیاسی اش دنبال یک نردبان هستند تا از درخت بلندی که از آن بالا رفته اند، (بتوانند آبرومندانه) پایین بیایند، اما مخالفانشان، مزه قدرت اقدامات و اعتراضات خود را چشیده اند، نیروهایی از بخش ذخیره ارتش هم به آنها پیوسته اندو مواضع و جایگاهشان را تقویت کرده اند و بنابر این دیگر حاضر نیستند با عقب نشینی تلویحی نتانیاهو کنار بیایند، از طرف دیگر نتانیاهو نیز در وضعیت دشواری قرار گرفته و می داند که مخالفانش می خواهند کمرش را بشکنند.

این بحران صرفا در حد دعوای شخصی میان نتانیاهو و شرکای او از یکطرف و مخالفانش از طرف دیگر نیست، بلکه ناشی از یک دعوای عمیق میان دو پاره بزرگ در میان "اسرائیلی" هاست که هر کدام یک فرقه بزرگ در داخل اسرائیل محسوب می شوند و هر کدام نیز می خواهد اداره خود را بر دیگری تحمیل کند، چنین کشمکشی، بزرگترین تهدیدی است که اسرائیل با آن مواجه است، تهدیدی که حتی ممکن است به فروپاشی آن منجر شود.

بنابراین، بحران جاری از آمیزه ای از منافع شخصی و گروهی که بشدت با هم تضاد و ناسازگاری دارندلإ تشکیل شده است. در یک طرف، گروهی دست راستی و فاشیست قرار دارد که منافع شخصی رئیس ائتلاف (نتانیاهو) با این گروه در هم آمیخته است و می خواهد اراده خود را بر گروه یا گروه های دیگر تحمیل کند تا بتواند قوانینی را هر چند غیرعادی یا مضر برای طرف های دیگر، وضع کند و دستگاه قضایی نتواند آن را لغو کند که تحقق این هدف تنها از طریق محدود کردن اختیارات کنونی و بستن دست قوه قضاییه امکان پذیر است، قوه ای که تا همین امروز دست به لغو قوانینی می زند که قواعد درگیری بین گروههای مختلف "اسرائیلی" را برهم بزند و سلطه یک گروه را بر گروه دیگر برقرار کند.

از سوی دیگر، مخالفان ائتلاف حاکم، درکشان از وضعیت چنین است که اگر قرار باشد "اسرائیل" به همین شکل باقی بماند باید قوه قضاییه اش به همین شکل باقی بماند و قضاتی باشند که از طریق انتصاب‌هایی که انجام می دهد، امثال خود را منصوب کنند و از طریق ابزارهای قانونی که در اختیار دارند، قوانین ناقض وضعیت موجود و «قرارداد اجتماعی» بین بخش های مختلف اسرائیل را ملغی کنند.

بنابر این، اوضاع در گروه دوم هم مثل گروه اول است. با اپوزیسیونی مواجه هستیم که بر اساس دستور کار و منافع یک گروه اجتماعی مخالف با جریان راست و فاشیستی حرکت می کند و هدفش محدود کردن و حتی حذف لیبرالیسم است. این حرکت البته با انگیزه‌ها و منافع شخصی تعداد زیادی از رهبران سیاسی حرکت های اعتراضی نیز آمیخته شده است. البته می توان گفت که چنین آمیختگی طبیعی است چرا که عملا هیچ گروهی بدون رهبرانی که آنها را نمایندگی کند وجود ندارد و وقتی افراد وجود دارند، منافع شخصی آنها نیز پا به میدان می گذارد. بر این اساس درگیری میان دو گروه عمده در اسرائیل پیچیده تر از هر زمان دیگری است چرا که مسائل جمعی با منافع شخصی رهبران به هم آمیخته شده است.

بر این اساس هر چه جلوتر می رویم درگیری میان دو گروه عمده در اسرائیل پیچیده تر و البته یافتن راه حل میانه برای حل آن سخت تر می شود، به گونه ای که اکنون اوضاع به جایی رسیده است که با وضعیت صفر و صدی مواجهیم و هر طرف تنها دو گزینه برایش مانده است یا پیروزی کامل یا شکست کامل.

به گزارش ایرنا، تحلیلگران و مقامات سابق رژیم صهیونیستی مدتهاست نسبت به گسترش بحران و اختلافات بین صهیونیست ها در سطوح مختلف بر سر لایحه تغییرات قضایی هشدار داده و اوضاع را نظیر یک آتشفشان در آستانه فوران توصیف می کنند.

در همین حال با آغاز بررسی یکی از بخش های لایحه جنجال برانگیز تغییرات قضایی کابینه رژیم صهیونیستی در جلسه کنست (پارلمان) و افزایش دامنه اعتراضات مخالفان به این لایحه و حضور موافقان آن در خیابانها، رژیم صهیونیستی ساعات سرنوشت سازی را پیش روی خود دارد و احتمال بروز درگیری خشونت آمیز بین دو طرف وجود دارد.

کنست امروز بخش موسوم به «لغو برهان معقولیت» در چارچوب لایحه تغییرات قضایی را بررسی می کند و قرار است درباره آن رای گیری کند. از این رو، رژیم اسرائیل ساعاتی سرنوشت ساز را با توجه به شکاف و دو دستگی داخلی بر سر آن پیش روی خود دارد.

کابینه نتانیاهو براساس بخش «لغو برهان معقولیت» بدنبال آن است که جلوی نظر دیوان عالی رژیم صهیونیستی را درباره مصوبات و انتصابات کابینه بگیرد. این بخش از لایحه در صورت تصویب در پارلمان رژیم صهیونیستی و تبدیل شدن به قانون، جلوی دیوان عالی این رژیم برای لغو تصمیمات یا انتصابات کابینه را که آن را «فاقد معقولیت» بداند، خواهد گرفت.

اصرار کابینه نتانیاهو برای تصویب این لایحه، ساختار درونی صهیونیستها را دچار دوپارگی و اختلاف شدید کرده و دهها هزار نفر را برای اعلام اعتراض خود به خیابان ها کشانده است و تلاش های دقیقه نودی رئیس رژیم صهیونیستی برای رسیدن مخالفان و موافقان به یک راه حل میانه تاکنون راه به جایی نبرده است و هنوز سرنوشت پیشنهاد روی میز که براساس آن، پیش نویس قانون لغو برهان معقولیت با تعدیلاتی تصویب و در برابر آن، مابقی بخش های لایحه تغییرات قضایی برای جلب نظر مخالفان به تعویق بیفتد، مشخص نیست.

اعتراضات چنان گسترش یافته که به عمق مهمترین بخش نظامی رژیم اسرائیل یعنی نیروی هوایی رسیده است؛ به گونه ای که حالتی شبیه به سرپیچی از فرامین کابینه و فرماندهی ارتش در آنها دیده می شود و همچنین صدها افسر و نظامی واحد ذخیره ارتش این رژیم نیز پذیرش هرگونه دستور برای شرکت در عملیات های احتمالی را رد کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha