فاصله صنعت و دانشگاه در گناباد، پلی برای ارتباط نیاز است

گناباد- ایرنا- شهرستان گناباد ۱۷۲ واحد صنعتی فعال در زمینه‌های مختلف و نیز ۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی با ۱۲ هزار دانشجو دارد که بدون شک برقراری ارتباط بین این ۲ بخش، می‌تواند تحولی شگرف در شکوفایی صنایع، ایجاد اشتغال و انگیزه برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و در نهایت توسعه منطقه ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، وجود ۱۷۲ واحد صنعتی در زیربخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی، معادنی متنوع با نوع ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگ‌های ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی و نیز شناسایی ۱۴ نقطه امیدبخش معدنی و سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی در اکتشافات معادن مس و طلا از جمله توانمندی های شهرستان گناباد در بخش صنعت و معدن است که برای نقش آفرینی بیشتر آنها در توسعه و رونق این منطقه باید پلی بین فعالان این بخش با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایجاد شود.

اشتغال به تحصیل ۱۲ هزار دانشجو در قالب ۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی گناباد، فرصت مغتنمی را در مسیر رونق اقتصادی این منطقه فراهم کرده است که با رفع موانع و برقراری بهتر ارتباط صنعت و دانشگاه، می توان شاهد توسعه کمی و کیفی این منطقه بود و افق های نوینی را پیش روی اقتصاد آن گشود.

دورافتادگی صنعت و دانشگاه در گناباد، پلی برای ارتباط نیاز است

دانشگاه و صنعت در فرآیند توسعه اقتصادی مکمل یکدیگر هستند

دانشگاه و بخش صنعت در فرآیند توسعه و رونق اقتصادی منطقه ای باید مکمل یکدیگر بوده و با اعتماد و پاسخگویی به نیازهای همدیگر در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد گفت:‌ نگاه صرف دولتی و متکی به درآمدهای نفتی به بخش صنعت و معدن و پرداخت تسهیلات به صورت مقطعی موجب شده است تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه مورد غفلت قرار گیرد و از ظرفیت های موجود برای توسعه این بخش بهره گرفته نشود.

دکتر ابوالقاسم شفیعی افزود: مسوولان باید با پرهیز از بخشی‌نگری، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و اعضای هیات علمی را به کارگروههای تخصصی اقتصادی دعوت کرده و از نقطه نظرات آنها برای کاهش مشکلات حوزه صنعت بهره بگیرند و بی توجهی به این امر و نبود ارتباط هدفمند بین صنعت و دانشگاه، به تولیدات غیرکاربردی علمی و پایان نامه های دانشگاهی منتهی می‌شود.

یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فعال اقتصادی نیز بر این باور است که مسوولان باید نخبگان و اعضای هیات علمی علاقه مند به همکاری با حوزه صنعت را شناسایی کرده و از نظرات آنان در فرآیند توسعه این بخش بهره بگیرند.

دکتر سیدفرشید وزین، تدوین آیین نامه ای برای الزام ارتباط صنعت و دانشگاه و بهره گیری از ظرفیت های این ۲ بخش را ضروری برشمرد و گفت: هر اندازه این ارتباط بیشتر شود، تولیدات صنعتی از کیفیت بالاتر و متناسب با نیاز منطقه ای برخوردار می شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم گفت: برای ایجاد انگیزه در واحدهای تولیدی به منظور بهره گیری از تحقیقات دانشگاهی در کنار سایر مشوق های لازم، واحد صدور برگ تحقیق و توسعه در برخی واحدهای تولیدی این شهرستان ایجاد شده است.

هادی ایزدی افزود: طرح مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاهی در واحدهای تولیدی از اقدامات مهم دولت برای افزایش مهارت دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی است که این افراد در مدت ۶ ماه با گذراندن طرح زیر پوشش بیمه قرار می گیرند و چنانچه واحد تولیدی این اشخاص را به کار بگیرد تا ۲ سال بیمه آنها توسط دولت پرداخت می شود.

دورافتادگی صنعت و دانشگاه در گناباد، پلی برای ارتباط نیاز است

تقویت اقتصاد محلی با افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه

اشتغال دانش‌آموختگان از نیازهای جامعه و البته مستلزم تقویت مهارت های کارآفرینی، متناسب با نیازهای بازار کار در دوران تحصیل است و دانشگاه ها باید با افزایش آمادگی دانشجویان برای ورود به بازار کار، به تحقق این امر کمک کنند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گناباد اظهار داشت:‌ توانمندسازی شغلی دانشجو باید به یکی از اولویت های اصلی دانشگاه ها تبدیل شود، به گونه ای که دانشجو پس از فراغت از تحصیل بتواند به شغل مورد نظر خود برسد.

دکتر شفیعی بیان کرد: کسب تحصیلات دانشگاهی، همراه با مهارت افزایی، باعث افزایش اعتماد به نفس در دانشجو می شود و آشنایی با بازار کار، تقویت خلاقیت و نوآوری، مهارت های ارتباطی، مدیریتی، کار گروهی، تفکر انتقادی، توانایی حل مساله و توانایی رهبری و در نهایت توانایی راه اندازی کسب و کار نتیجه دوره های توانمندسازی خواهد بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه با توانمندسازی، بستر مناسبی برای مهارت آموزی و آمادگی شغلی دانشجویان در حال تحصیل ایجاد می کند و در نتیجه، دانشجو پس از فراغت از تحصیل ضمن آشنایی با فضای کسب وکار، راحت تر جذب بازار کار مرتبط با رشته تخصصی خود خواهد شد.

دکتر علیرضا زمانی بهابادی، رییس مجتمع آموزش عالی گناباد هم گفت:‌ تقویت اقتصاد محلی از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است و دانشگاهی جامعه‌محور است که با اجرای برنامه های مختلف مداخله هوشمندانه ای در این مسیر داشته باشد و این مجتمع با ایجاد دفتر ارتباط با صنعت، تقویت اقتصاد محلی را در سیاستها و رویکردهای خود هدف قرار داده است.

لزوم افزایش اعتماد بین دانشگاه و صنعت

یک کارشناس ارشد مدیریت علوم اقتصادی و مدیر اجرایی یک واحد تولیدی در گناباد نیز گفت: اعتماد نداشتن صنعت به دانشگاه و نگاه زینت المجالسی به محیط های دانشگاهی، آگاه نبودن مدیران صنایع از توان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، عدم طرح مشکلات و عارضه های صنعت با دانشگاه های مادر و نبود نگاه بلندمدت نزد مدیران صنایع و در برخی موارد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از مشکلات مهم پیش روی برقراری ارتباط سازنده بین این ۲ بخش است.

حامد احمدی اضافه کرد:‌ دست و پا گیر بودن قوانین ارتباط با صنعت و توجه کافی نداشتن به حل مسائل صنعت در مقایسه با چاپ مقالات، فقدان یک نگاه راهبردی و کارآمد برای ارتباط تنگاتنگ با سیاستگذاران و فعالان صنعتی و آشنا نبودن اساتید با مشکلات حوزه صنعت از دیگر مشکلات این مسیر است.

دورافتادگی صنعت و دانشگاه در گناباد، پلی برای ارتباط نیاز است

شناخت ظرفیت‌های منطقه‌ای، بسترساز ارتباط صنعت و دانشگاه

رییس مجتمع آموزش عالی گناباد، پژوهش‌محوری و توجه به رشته های مهارتی و منطبق با ظرفیت و نیازهای این شهرستان را از رویکردهای مهم این مجتمع آموزشی برشمرد و افزود: بر این اساس نخستین دانشکده علوم و فنون نیاز محور کشور با رشته هایی منطبق با نیازها و ظرفیتهای این شهرستان از جمله آب و قنات و کاوش های معادن در آینده نزدیک در این مجتمع راه اندازی می شود.

علیرضا زمانی بهابادی اضافه کرد: با عنایت به ظرفیت های گناباد از نظر وجود قنوات، مجوز راه اندازی مرکز فناوری آب و قنات با رویکرد پژوهشی در این زمینه در مجتمع آموزش عالی گناباد دریافت شده و در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز می کند.

رییس مرکز رشد فناوری گناباد هم توجه به تحقیقات کاربردی و بهره گیری از پتانسیل مراکز دانشگاهی متناسب با نیازهای روز منطقه در بخش های صنعتی، معدنی و کشاورزی را ضرورت افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه ذکر کرد.

حسین تقوی در خصوص مسائل و مشکلات این بخش، گفت: فقدان قوانین متناسب و به روز نبودن آنها با شرایط و ظرفیتهای موجود از مشکلات مهم توسعه کمی و کیفی فعالیتهای دانش بنیان و شرکتهای فناور در شهرستان گناباد است.

وی افزود: قوانین موجود در ارتباط با فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان متناسب با شرایط و مشکلات موجود به روز نشده است که این مساله موجب دلسردی فعالان این عرصه می شود، بنابراین نیازمند قوانینی شفاف و کارآمد برای بهبود فعالیت های این بخش هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم، برای توسعه فعالیت های دانش بنیان باید قوانین شفاف و به روز تدوین شود تا مشکلات فعالان این حوزه کاهش یابد.

مدیر مرکز رشد فناوری گناباد گفت: ما در دوران جنگ تحمیلی با روشهای نوآورانه در مقابل دشمن متجاوز بعثی ایستاده و از کشور دفاع کردیم و هم اکنون که در شرایط جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم نیز باید قوانین در عرصه های اقتصادی و تولیدی و به خصوص فناورانه با برخی روش های نوآورانه در راستای حمایت از تولید به روز و روان سازی شود.

تقوی با اشاره به اینکه گرایش مسوولان و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد به استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و فناور است، گفت: این در حالی است که در عرصه عمل، قوانین دست و پا گیر بوده و به روز نبودن آنها فعالان این بخش را با مشکلاتی مواجه کرده است.

دورافتادگی صنعت و دانشگاه در گناباد، پلی برای ارتباط نیاز است

تفاهم با مراکز دانشگاهی در راستای نیازهای توسعه ای گناباد

جهت دهی پایان نامه های دانشگاهی در راستای نیازهای منطقه ای و صنعتی، موجب پیوند بیشتر بین فناوری و تولید شده و بستر توسعه و رونق اقتصادی را هموار می کند و شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد فناوری نقش مهمی در این زمینه بر عهده دارند.

رییس مرکز رشد فناوری گناباد گفت: افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه موجب اشتغال پایدار، هم افزایی و جهت دهی ظرفیت های بین بخشی برای توسعه این شهرستان می شود.

تقوی افزود: مرکز رشد فناوری در تفاهم با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد سعی می کند با جهت دهی پایان نامه های دانشگاهی در مسیر نیازهای واقعی این شهرستان برای توسعه، رونق اقتصادی، اشتغال پایدار و هدفمند نقش آفرین باشد.

افزایش کارآفرینی با ارتباط صنعت و دانشگاه

رییس اداره صنعت،‌ معدن و تجارت گناباد گفت: خلاقیت در تولید و افزایش سطح کیفیت و رقابت پذیری محصولات در مقایسه با انواع خارجی می تواند از پیامدهای مهم ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.

هادی ایزدی، اجرای طرحهایی چون کارورزی و مهارت آموزی در بخش تولید و اصناف را از اقدامات مهم سنوات گذشته برای پرکردن خلاء ارتباطی صنعت و دانشگاه برشمرد و گفت: دانشگاهها باید نقش خود را در ایجاد خلاقیت و آموزش فرهنگ کارآفرینی شناخته و به آن عمل کنند.

وی مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاهی در واحدهای تولیدی را از اقدامات دولت برای افزایش مهارت دانشجویان دانست و افزود:‌ اگر شیوه و محتوای تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، کاربردی و متناسب با نیاز جامعه و مشکلات بخش صنعت و تولید باشد در رفع تنگناهای این بخش نقش بسزایی دارد و بستر را برای رونق اقتصادی و جهش تولید هموار می کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز گفت: افزایش ارتباط دانشگاهها با بخش صنعت و کارخانه‌ها، حلقه گمشده توسعه کارآفرینی و اشتغال است.

شهلا خسروان افزود: با افزایش ارتباط و تعامل دانشگاه با صنعت، بستری برای عملیاتی شدن ایده ها و طرح‌های نوین دانشگاهیان در فرآیند توسعه و رونق اقتصادی فراهم می شود و دانشگاه علوم پزشکی گناباد توجه ویژه ای به این موضوع دارد.

وی با اشاره به اینکه گناباد از مناطق مستعد و از قطب های مهم گیاهان دارویی در خراسان رضوی و کشور است،‌ گفت:‌ این دانشگاه برای استفاده از ایده های خلاقانه و نقش آفرینی بیشتر صنعت گیاهان دارویی در فرآیند درمانی و پیشگیری از بیماری‌ها، رونق اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، استارتاپ ویکند گیاهان دارویی کشور را در ۲ سال گذشته در گناباد برگزار کرد.

خسروان، کمبود اعتبارات و بالا بودن هزینه تامین ابزارهای پژوهشی را از مشکلات مهم بخش تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: برگزاری این استارتاپ موجب شناساندن ظرفیت های موجود در حوزه گیاهان دارویی برای اشتغال و کارآفرینی می شود.

امام جمعه گناباد نیز گفت: افزایش ارتباط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با بخش های دانش‌بنیان و تولید اعم از صنعت و معدن و کشاورزی، نیاز اصلی شهرستان در مسیر توسعه کارآفرینی و اشغال پایدار است.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود: با وجود ظرفیتهای بسیار خوب فرهنگی و دانشگاهی در شهرستان گناباد، تاکنون همکاری موثری بین مراکز آموزش عالی با بخش های تولید و دانش بنیان ایجاد نشده است و فعالیت های فناورانه اثرات مطلوبی در کاهش مشکلات اشتغال در این منطقه نداشته است.

وی اضافه کرد: باید با پرهیز از بخشی نگری در فعالیتهای تحقیقاتی و دانش بنیان و با برنامه ریزی کارشناسی، نتایج این تحقیقات به سمت پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه و اشتغال و کارآفرینی سوق یابد.

رونق اقتصادی در گرو توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت

فرماندار گناباد هم ارتباط بین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با صنعت و کارآفرینی را از نیازهای مهم توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان خواند و گفت: باید مهارتهای دانش آموزان و دانشجویان به صورت زیربنایی افزایش یابد، تا بعد از اتمام تحصیلات و یا دانش آموختگی آنان وارد حوزه اشتغال شوند.

رضا نصیری گفت: توجه به مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان باید واقع بینانه باشد و از هرگونه رویکرد تشریفاتی در این بخش پرهیز شود.

وی خواستار بهره گیری از ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برای رفع مسائل و مشکلات شهرستان گناباد و تربیت انسانهای شایسته و خردمند در راستای اهداف تمدن نوین اسلامی و رویکردهای نظام جمهوری اسلامی برای توسعه و پیشرفت منطقه شد.

دورافتادگی صنعت و دانشگاه در گناباد، پلی برای ارتباط نیاز است

جهش تولید در گرو ارتباط صنعت و دانشگاه

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد گفت:‌ با وجود ظرفیت‌های بسیار در بخش صنعت و معدن این شهرستان، برخی زیرساخت‌ها در این شهرستان فقیر است و افزایش هزینه حمل و نقل توان رقابتی تولید کنندگان گنابادی را کاهش داده است.

هادی ایزدی اختیارات محدود بانک‌های منطقه را از چالش‌های مهم این بخش برشمرد و گفت: باید این اختیارات به نفع تولید و متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای افزایش یابد و در مناطق کم برخوردار مانند گناباد با مشوق‌های اقتصادی غیرمستقیم بستر رونق تولید فراهم شود.

وی تلاش برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی، تسریع در اتمام طرح‌های نیمه تمام صنعتی و جذب سرمایه‌های جدید در صنایع معدنی بر اساس مزیت‌های منطقه را از مهمترین اولویت‌های اداره متبوع خود در این مسیر دانست.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha