۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۲
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85179570
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

روایت عاشقی حسین بر پیشانی نوجوانان خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- حکایت و حضور نوجوانان خراسان شمالی روایت عاشقی است که شب‌های محرم رخت عزا بر تن می‌کنند و خودشان را به هیات ها می‌رسانند تا یک صدا فریاد زنند"مولایم سالار شهیدان بی‌حرف و حدیث پایت ایستاده‌ایم".

به گزارش ایرنا، همه ساله میلیون‌ها مسلمان دلباخته اهل بیت عصمت و طهارت با آمدن ماه محرم چنان دل به قافله حسین بن علی(ع) می‌سپارند که گویی شمیم خوش کربلا را احساس می‌کنند.

عاشقان و دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان نبوی در این روزها با برافراشتن علم های سیاه و حضور در مساجد، حسینیه ها و دیگر اماکن متبرکه در سوگ سرور و سالار شهیدان می نشینند.

عشق به امام حسین (ع)؛ سن، جنس، نژاد و رنگ نمی‌شناسد، هر کسی که گوشه‌ای از حادثه غمبار کربلا را شنیده باشد به ناگه اشک در چشمانش حلق می‌زند چرا که عشق به حسین مرز، اندیشه و تعقل‌ها را درنوردیده است.

فرهنگ و دلدادگی عاشورایی مردمان سرزمین قومیت ها که نسل به نسل جریان داشته تعلق خاطر پدران و مادران این دیار به اهل بیت (ع) و تربیت فرزندان در مدرسه فرهنگ عاشورایی همواره پرچم ارادت خود را به معصومین (ع) بر افراشته نگاه داشته است و شورآفرینی نوجوانان و جوانان در مراسم مذهبی هیات‌ها نشانگر این حقیقت است.

به خاطر دارم زمانی که خود نیز کودکی بودم در ایام محرم به همراه خانواده به هیات‌ها و مساجد و محافل عزای امام حسین (ع) می‌رفتیم و شاید سن و سالی نداشتیم، اما عشق حسین در سینه‌ها، اندیشه و قلب‌هایمان بود و این عشق و محبت همچنان مانند خون در رگ‌ها جریان دارد.

بدون شک محرم و محفل عزای حسین (ع) تطهیر کننده روح و روان، آرامش دهنده و نجات بخش است و فرصتی مغتنم برای رسیدن به کمال، خودشناسی و خداشناسی است.

و این مکتب حسینی است که همیشه پابرجا بوده و شاگردانی در دل خود تربیت کرده تا در راستای ارزش ها و آرمان ها گام بردارند حال ایام محرم و شور حسینی بهترین فرصت برای بهره مندی از این مکتب است و در این بین فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در عزمی راسخ، همراه عموم عزاداران، این شب های عزا و حزن را با برگزاری برنامه های مختلف جمعی سر سپرده پیشگاه امام شهیدشان شدند و در مشارکتی دینی و سیاسی، با اهتزار پرچم های "یا حسین" به سوگ اصحاب و آزادگان شهید کربلا نشستند.

ایستگاه ها و موکب های عزاداران حسینی با حضور جوانان در هفت شب گذشته هر چشم نظاره گر و دل مشتاقی را رهسپار میعادگاه عاشقی کرده است و میزبانان پذیرایی میهمانان شده اند و هر چه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم سوگواران کردند.

روایت عاشقی حسین بر پیشانی نوجوانان خراسان‌شمالی

نوازش روح و جان در فضاهای محرمی

ماه محرم به عنوان ماه غلبه خون بر شمشیر مناسب ترین زمان برای شناخت امام حسین (ع) است، حال و هوای روحانی و عرفانی ماه محرم، آشنایی بیشتر قشر نوجوان و جوان از روش و منش سومین پیشوای شیعیان را درپی دارد که در این راستا هیات های مذهبی به ویژه کانون های مساجد خراسان شمالی برنامه هایی را تدارک دیده اند تا در این امر سهیم باشند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری سفینه النجاه مسجد صاحب الزمان(عج) شهرستان تازه تاسیس بام و صفی آباد، به برنامه های اهالی مسجد در این مسجد و همراهی مردم سوگوار صفی آباد اشاره کرد و گفت: مراسم عزاداری و سوگواری در ایام محرم در حال برگزاری است.

سلمان شیرازی برپایی موکب های عزاداری و ایستگاه های صلواتی، مراسم نوحه خوانی و دسته روی و سینه زنی را نام برد و گفت: جوانان مسجدی در قالب هیات قمر بنی هاشم (ع) در حرکتی جمعی و قرآن به دست، اهمیت معجزه رسول گرامی اسلام را مورد توجه قرار دادند و در تلاوت آیاتی چند از کلمات روشنگر و نورانی آن، عمل شنیع هتاکان و به آتش کشیدن قرآن را محکوم کردند.

وی افزود: علاوه بر پذیرایی از عزاداران در موکب ها و ایستگاه های صلواتی، حضور کودکان و وجوانان با واکس صلواتی و غرفه های هنری و مسابقات نقاشی و خوشنویسی و قلم زنی نام مبارک امام حسین (ع) نیز می توان در این برنامه ها معرفی کرد.

مدیرکانون فرهنگی هنری عاشقان ولایت مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) روستای کوشکی ترکمن شهرستان مانه و سملقان نیز در ادامه ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و اصحاب کربلا، گفت: برنامه ها با نصب کتیبه "به مجلس عزای حسین خوش آمدید" آغاز شد و با همراهی کودکان و نوجوانان و برگزاری کلاس های آموزشی و مسابقات نقاشی با موضوع عاشورا شکل گرفت.

زهرا زرین فر برگزاری مراسم سوگواری و نوحه خوانی با قرائت فرازهای "زیارت عاشورا" و پس از آن نشست های بصیرتی و تبیین چرایی شکل گیری واقعه کربلا، برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و حضور مادران با فرزندانشان به اهم این برنامه ها در این کانون افزود.

وی نیز از سمت و سوی برنامه های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با موضوع عاشورا و ایام سوگواری محرم گفت و اعلام کرد: آموزش های این کلاس ها در قالب ارتقای مهارت های خود مراقبتی و آموزش های قرآنی و برگزاری نمایشگاه پوستر بوده است.

زرین فر نشست های تبینی و عزاداری بانوان را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و گفت: مراسم سنتی علم بندان، اجرای سرود توسط نوجوانان مسجدی، اجرای مداحی و نوحه خوانی، برگزاری نشست های خوانش کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم را نیز می توان به اهم این برنامه ها در شب های دهه اول محرم افزود.

روایت عاشقی حسین بر پیشانی نوجوانان خراسان‌شمالی

رنگ عاشورایی اوقات فراغت

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی تلاش برای تربیت نیروی انقلابی و مسجدی و شکل گیری تشکیلات منسجم و کارآمد در مساجد، را اولویت برنامه های این کانون ها نام برد، گفت: شروع کلاس های اوقات فراغت با برنامه های عزاداری و سوگواری دهه اول محرم مقارن شد که این موضوع وجه متمایز و ارزشمند تری به اقدامات تربیتی و آموزشی داده است.

حجت الاسلام حبیب الله پاکدامن در ادامه به فعالیت بیش از ۱۰۰ پایگاه اوقات فراغت در کانون های مساجد استان اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۸۰ کانون فعالیت ها و کلاس های خود را در سامانه بچه های مسجد ثبت کرده اند که علاوه

بر کلاس های مختلف هنری و علمی و قرآنی، مسابقات فرهنگی و تقویت پایگاه های قرآنی، ساخت مستند از فعالیت های اوقات فراغت، حمایت از تولید اثر آوایی و سرود با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران را در بردارد.

وی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم در نقاط مختلف شهری و روستایی استان، تشکیل هیات های ویژه نوجوانان، راه اندازی مهد حسینی و غرفه های نقاشی کودکان و نوجوانان، برگزاری کلاس های آموزش قرآن در رشته های مختلف روخوانی و روانخوانی و نیز حفظ و نشست های تبیینی و تفسیر قرآن را نیز عنوان کرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی همیاری و مشارکت ویژگی فعالان کانون های مساجد استان در طراحی و اجرای برنامه های مسجدی بیان کرد و افزود: از جمله مشارکت ۱۰۸ کانون فرهنگی هنری استان در طرح نذری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به نیازمندان در ایام عیدانه دهه امامت و ولایت و آستانه ماه محرم کمک کرده اند.

حجت الاسلام پاکدامن بیان کرد: همچنین این طرح با همیاری موسسه خیریه حضرت خدیجه (س) شهر قم و خیرین برنامه تلویزیونی سمت خدا، با عنوان «پنج هزار مسجد، پنج هزار قربانی» ۱۸۰ راس دام سبک به ارزش ۱۸ میلیارد ریال پرداخت و قربانی و گوشت آن در قالب بسته های نذری و یا طبخ غذای گرم بین خانواده های نیازمند توزیع شد.
وی توجه به موضوع انس به مطالعه و کتابخوانی، را از اولویت ها عنوان کرد و گفت: تلاش داریم با تشکیل هسته های کتابخوانی و خوانش وتحلیل کتاب های ارزنده با اولویت مجموعه ارزشمند طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم این موضوع گسترش یابد.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمالشرق کشور واقع است که نیمی از آنها در مناطق روستایی ساکن هستند.

استان خراسان شمالی هزار و ۱۰۲ مسجد دارد که ۹۰۰ باب آن مربوط به نواحی روستایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha