نخست وزیر اسبق اوکراین: مناقشه با روسیه در سال ۲۰۲۳ پایان نخواهد یافت

مسکو- ایرنا-نخست وزیر پیشین اوکراین گفت: هنوز صحبت از حل و فصل صلح آمیز مناقشه مسکو – کی‌یف زود است و به وضوح مشخص است که جنگ تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی پایان نخواهد یافت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نیکولای آزاروف در گفت وگو با روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو افزود: ۱۰ سال پیش که پس از کودتا در اوکراین مجبور به مهاجرت به روسیه شدم، اعلام کردم که آمریکا سهامدار اصلی این درگیری است و تا زمانی که روسیه و ایالات متحده طرحی برای حل و فصل سازش نداشته باشند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ درگیری فقط بدتر خواهد شد.

مردم اوکراین نیازی به پیوستن به ناتو ندارند

نخست وزیر پیشین اوکراین در ادامه گفت: مردم اوکراین مخالف پیوستن کشورشان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و نیازی به پیوستن به این سازمان ندارند.

آزاروف اظهار داشت: مردم اوکراین بدون ناتو خوب زندگی کرده‌اند و با وجود انتقادات از وضعیت اجتماعی، بهتر از مردم لیتوانی زندگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر تعرفه‌های مسکن و خدمات عمومی، هزینه غذا، خدمات و غیره را با دستمزد مقایسه کنیم، اوکراینی‌ها بهتر از بلغارستان و رومانی داشته‌اند.

نخست وزیر پیشین اوکراین گفت: ما عضو اتحادیه اروپا و ناتو نبودیم، اما به نظر می رسد که توانستیم استانداردهای زندگی کم و بیش مناسبی را برای مردم خود فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: استانداردهای زندگی در اوکراین نسبت به فرانسه و لهستان پایین تر بود اما در مقایسه با اعضای اتحادیه اروپا مانند بلغارستان و رومانی، بهتر بوده است.

آزاروف در پاسخ به پرسشی با رد دیدگاه کی‌یف مبنی بر اینکه عضویت در ناتو،‌ امنیت اوکراین را تضمین می‌کند، اظهار داشت: هیات حاکمه کنونی اوکراین را نماینده این کشور نمی دانیم.

وی ادامه داد: اینکه سخن از تضمین‌های امنیتی برای اوکراین است، در مورد این کشور نیست، بلکه در مورد امنیت رژیم زلنسکی (رئیس جمهوری کنونی این کشور) یا رژیمی است که جایگزین آن خواهد شد و در واقع ما در مورد تضمین های امنیتی برای رژیم طرفدار آمریکا صحبت می کنیم.

سرنوشت غلات اوکراین

نخست وزیر پیشین اوکراین در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی فروش غلات این کشور در شرایط تمدید نشدن قرارداد غلات گفت:‌ تنها گزینه فراروی اوکراین، عرضه غلات از طریق راه آهن است.

وی ادامه داد: حجم واگن هایی که برای حمل غلات استفاده می شود در اوکراین کافی است، به طوری که امکان سازماندهی ایمن صادرات غلات از طریق راه آهن وجود دارد.

آزاروف گفت: غیر از راه‌آهن، راه دیگری برای انتقال غلات اوکراین وجود ندارد، چرا که مسیر دریایی بسته است و حمل و نقل در مسیر رودخانه نیز مشکل دارد.

وی تصریح کرد: چنین حجم زیادی از بار و غلات را نمی توان با ماشین حمل کرد، اما امکان صادرات آنها از طریق خطوط ریلی وجود دارد.

نخست وزیر پیشین اوکراین گفت:‌ در وهله اول،‌ عرضه کنندگان غلات این کشور که مجبور خواهند شد هزینه بسیار بیشتری نسبت به هزینه حمل و نقل دریایی برای لجستیک پرداخت کنند،‌ از تمدید نشدن قرارداد غلات زیان خواهند دید.

اظهار نگرانی اروپایی ها درباره قرارداد غلات بی اساس است

آزاروف با بیان اینکه اروپا از تمدید نشدن قرارداد غلات زیانی نخواهد دید،‌ گفت: اروپا همواره محدودیت‌هایی برای واردات غلات از اوکراین را اعلام کرده است،‌ به طور مشخص، لهستان، اسلواکی، مجارستان و سایر کشورهای تولید کننده غلات در اروپا، ممنوعیت واردات غلات اوکراینی را اعلام کردند.

وی ادامه داد: در مقاطعی از زمان هم صادرات غلات اوکراین با سهمیه‌های خاصی محدود می‌شد که ابتدا این سهمیه ۲۰ هزار تن بود و سپس به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت.

نخست وزیر پیشین اوکراین اظهار داشت: اروپا به غلات اوکراینی نیاز ندارد، بلکه به سادگی، این اقلام را به کشورهای دیگر ترانزیت می‌کند و از فروش مجدد آن درآمد کسب می‌کند. بنابراین، مواضع اروپایی ها در ابراز نگرانی درباره قرارداد غلات، بی اساس است.

فرمول زلنسکی به معنای بن بست است

آزاروف در پاسخ به پرسشی درباره حمایت آمریکا از طرح زلنسکی برای صلح اوکراین و روسیه گفت:‌ حمایت از «فرمول» زلنسکی به معنای بن بست است و خود «طرح زلنسکی» به احتمال زیاد توسط آمریکایی ها ابداع شده است، بنابراین طبیعتاً از او حمایت می کنند.

وی اظهار داشت: تا زمانی که آمریکایی ها و کشورهای ناتو در مسیر حل و فصل مسالمت آمیز قرار نگیرند، هیچ پیشرفت واقعی در زمینه صلح حاصل نخواهد شد. این کاملا واضح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha