۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85180437
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محیط زیست دزفول نسبت به استفاده بی‌رویه از ظروف یکبار مصرف هشدار داد

دزفول-ایرنا- روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول نسبت به استفاده بی‌رویه از ظروف یکبار مصرف هشدار داد و از عزاداران حسینی و همشهریان خواست محرم محیط زیستی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول روز سه شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همزمان با برگزاری آیین‌های مذهبی و عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) در مساجد و تکایا و توزیع نذورات فرهنگ زیست محیطی رعایت شود.

در این اطلاعیه آمده است: متاسفانه مصرف ظروف یکبار مصرف به طور گسترده رایج شده و تولید پسماندهایی که تجزیه آنها در طبیعت، صدها سال طول می‌کشد، ضمن واردکردن خسارات سنگین بر محیط زیست از یک سو و جمع آوری نکردن درست و کامل آنها و رهاسازی در معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها از سوی دیگر، مناظر ناخوشایندی برای شهروندان ایجاد کرده و منجر به ایجاد زحمت مضاعف برای پاکبان‌ها می‌شود.
این اطلاعیه می‌افزاید: به منظور توسعه فرهنگ محیط زیستی بهتر است در راستای حفظ سلامتی و کاهش تولید زباله از ظروف شخصی و درصورت استفاده از ظروف یکبار مصرف، از ظروف با پایه گیاهی و تجزیه پذیر استفاده شود.
روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با تاکید بر لزوم هدایت فاضلاب ناشی از پخت و پز و هرگونه شستشو به داخل تصفیه خانه‌ها و چاه‌های جاذب فاضلاب عنوان کرده است: از سفره‌های یکبار مصرف استفاده نشود و درصورت توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته‌های عزاداری از لیوان‌های یکبار مصرف با پایه گیاهی و تجزیه پذیر و یا لیوان شخصی استفاده شود.
همچنین در این اطلاعیه آمده است: درخصوص قربانی کردن حیوانات حلال گوشت در جلوی دسته‌های عزاداری و یا در محل تکایا ومساجد به منظور پیشگیری از آلودگی‌های متعاقب و انتقال برخی بیماری‌های مشترک از قبیل تب کشنده کریمه کنگو و غیره، عمل فوق صرفا" در مکان‌های مصوب و تعیین شده توسط شهرداری انجام شود.
این اطلاعیه می‌افزاید: عزاداران حسینی از پراکنده و تلنبار کردن زباله‌های تولید شده در حاشیه شهر و روستا، نهرها، زهکش‌ها و بیشه زارها پرهیز کنند و پسماند تولیدی را به صورت متمرکز به سایت دفع پسماند و یا دیگر محل‌های تعیین شده توسط شهرداری منتقل کنند.
در این اطلاعیه آمده است: به دلیل علاقه مندی و حضور مردم برای شرکت در مراسم عزاداری، شایسته است برای فرهنگ سازی مسائل محیط زیست سخنرانان، طلاب، ائمه جمعه وجماعات، مداحان و مجریان معزز در برنامه‌ها و خطبه‌های خود رعایت مسائل زیست محیطی را یادآوری کنند.
روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول پیشنهاد کرد مسوولان فرهنگی مساجد، تکایا و هیات‌ها همانگونه که به ایام محرم اهمیت داده و با برگزاری هرچه با شکوهترِ مراسم، به اهل بیت و آیینِ مذهبی احترام می‌گذارند، به محیط زیست و مشکلات موجود آن نیز توجه کنند و با مطالعه در این حوزه و تشویق و ترویج مخاطبان خود به رفتارهای دوستدار طبیعت، ارادت خویش را به بزرگان دین که خود طلایه دار حفاظت از محیط زیست و پرهیز از اسراف و هدر دادن نعمت‌های الهی بودند، نشان دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha