۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۶
کد خبر: 81655588
T T
۰ نفر

دشمن محیط زیست مهمان ناخوانده سفره های نذری

۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۶
کد خبر: 81655588
دشمن محیط زیست مهمان ناخوانده سفره های نذری

بروجرد- ایرنا- مصرف ظروف یكبار مصرف پلاستیكی در حالیكه دشمن خطرناك محیط زیست به شمار می روند، در برخی از ماه های سال از جمله رمضان، محرم و صفر به اوج خود می رسد.

به گزارش ایرنا شهروندان بروجردی در ماه های خاصی از سال، اعیاد و آیین های مذهبی و حتی مهمانی های خانوادگی و طبیعت گردی ظروف یكبار مصرف را خریداری و استفاده می كنند.

ارزان بودن، عدم نیاز به شستشو، حجم كم، تنوع رنگ و سایزهای متعدد از دلایل قرار گرفتن ظروف یكبار مصرف در اولویت فهرست خرید مهمانی ها و آیین های مختلف می باشند.

افزایش تقاضای شهروندان بروجردی برای خرید این ظروف در برخی مناسبت ها به حدی است كه برخی فروشگاه ها برای مدت كوتاهی تغییر شغل داده و اقدام به فروش ظروف یكبار مصرف می كنند.

هم اكنون كه در ماه مبارك رمضان قرار داریم شهروندان بروجردی انواع غذاهای نذری مانند آش، حلیم و حلوا را در این ظروف توزیع می كنند.

متاسفانه برخی از شهروندان بدون توجه به پیامدهای سوء زیست محیطی و بهداشتی استفاده موادغذایی در این ظروف، با رهاكردن زباله های آن در سطح شهر و طبیعت، نظافت شهری را برهم زده و به محیط زیست آسیب می زنند.

با توجه به اینكه تجزیه ظروف یكبار مصرف بین 300 تا 500 سال به طول می انجامد، دفع زباله های ظروف پلاستیكی و انباشت آنها درطبیعت و محیط زیست به مرور منابع آبی و خاكی، دریاها و رودخانه ها و حیات جانداران و گیاهان را تهدید می كند.

برخی از این ظروف همراه با فاضلاب و از طریق رهاكردن آنها توسط خانواده ها وارد زمین های كشاورزی شده و از آنجا كه مقاومت بالایی در برابر تجزیه دارند، علاوه بر كاهش نفوذپذیری سطح خاك باعث آلودگی خاك كشاورزی، فرسایش خاك و كم شدن حاصلخیزی اراضی می شوند.

براساس گزارشات و مقالات منتشر شده، آلودگی حاصل از این مواد در محصولات كشاورزی می تواند با ورود در چرخه غذایی انسانها باعث تغییرات ژنی و كاهش مصونیت بدن در مقابل بیمارها شود.

همچنین ورود این مواد به اكوسیستم آبی سبب برهم خوردن شكل طبیعی اكوسیستم، ایجاد اختلال در تغذیه و زاد و ولد موجودات آبزی و در نهایت بلعیدن آنها توسط موجودات آبزی منجر به مرگ و میر و انقراض گونه های مختلف می شود.

متاسفانه انبوهی از ظروف یكبار مصرف و بطری های پلاستیكی و سفره های یكبار مصرف تنیده شده بر شاخه ها و بوته ها همواره در كنار رودخانه های بروجرد دیده می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد در خصوص خطرات ظروف یكبار مصرف برای محیط زیست به خبرنگار ایرنا گفت: ظروف یكبار مصرف مقاومت بالایی در برابر تجزیه ‌پذیری داشته و موجب آلودگی خاك، آب و در برخی مواقع مرگ پرندگان می ‌شوند.

امیر ساكت افزود: عدم توجه جدی به بازیافت پسماند ظروف یكبار مصرف پلاستیكی موجب شده حجم زیادی از آنها پس از مصرف در طبیعت رها شود و با توجه به زمان جذب بسیار طولانی در طبیعت، خسارات جبران‌ ناپذیری به پیكره محیط زیست وارد گردد.

وی از شهروندان خواست تا استفاده از ظروف یكبار مصرف را تا حد ممكن در ایام عزاداری و پخش نذورات كاهش دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد استفاده از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی را برای غذا و نوشیدنی های گرم غیربهداشتی خواند و به شهروندان توصیه كرد ضمن حفظ آیین های مذهبی و دینی خود، همانند گذشته از ظروف خانگی از جنس شیشه ای، ملامین و فلزی استفاده كنند.

وی ظروف یكبار مصرف سلولزی را جایگزین خوبی برای این ظروف از نوع پلاستیك دانست و گفت: ظروف سلولزی به دلیل تركیبات نشاسته و ذرت، قابل تجزیه هستند لذا برای محیط زیست و طبیعت مضر نیستند.

ساكت افزود: خوشبختانه تولید این ظروف در سال های اخیر در كشو آغاز شده و تقریبا در بازار موجود می باشند.

بگفته وی اگر شهروندان استفاده از ظروف یكبار مصرف را به حداقل برسانند، نقش مهمی در كاهش زباله های شهری خواهند داشت.

براستی چه خوب است كه با محافظت بیشتر از محیط زیست و گوشزد كردن خطرات ظروف یكبار مصرف پلاستیكی به دیگران بیشتر به سلامت خود و خانواده فكر كنیم و در راستای حفظ و ارتقای جامعه و محیط زیست گام برداریم.

گزارش از آتوسا آزرم

3031/3022