ارادت حسینی اهالی احمدآباد زرند با سنت لاله‌گردانی

کرمان - ایرنا - ایام ماه محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، مردم سراسر استان کرمان با انجام آیین ها و سنت های منطقه خود، در سوگ حضرت سیدالشهدا(ع)، خاندان نبوت و یاران باوفای آن حضرت به عزاداری می پردازند که آیین لاله ‌گردانی احمدآباد دیلمقانی واقع در شهرستان زرند در شام غریبان شهدای دشت کربلا یکی از آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان پهناور کرمان با تنوع جمعیتی، قومی و مذهبی میزبان رسوم و سنت های زیادی به مناسبت های مختلفی در جشن ها و عزاداری هاست که هر کدام به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی دارای ارزش و اعتبار هستند.

در ماه های محرم و صفر که مسلمانان به ویژه شیعیان آیین های سوگواری دررثای شهادت امام حسین(ع) و دیگر شهدای واقعه کربلا را برگزار می کنند، هر نقطه از دیار پهناور کریمان عاشقان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، طبق رسوم قدیمی و کهن اوج عشق و ارادت خود را به پیامبر (ص)، اولاد و اصحابش نشان می دهند.

اهالی شریف استان کرمان همراه با برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیر زنی، آیین های ویژه ای مانند تعزیه و شبیه خوانی، علم گردانی، جوش‌زنی، سنگ زنی و چل منبرون را نیز در مناطق مختلف این استان اجرا می کنند؛ اما مردم مومن و ولایی شهرستان زرند نیز هم پا با سایر نقاط استان کرمان به برگزاری آیین های اسلامی و ایرانی می پردازند که نمونه آن عَلم‌بندان بیل‌آباد و آیین قنبرخوانی شعبجره است که در فهرست آثار ملی قرار گرفته اند.

برگزاری متفاوت آیین لاله گردانی

یکی دیگر از این آیین های با سابقه در شهرستان زرند که مسئولان میراث فرهنگی می گویند مستعد ثبت ملی است، سنت لاله گردانی شام غریبان حسینی در روستای احمدآباد دیلمقانی به شمار می رود که بیش از نیم قرن در این منطقه قدمت دارد و هرسال با شکوه خاصی برگزار می شود.

محمد اسلامی مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند با بیان اینکه آیین لاله گردانی شام غریبان حسینی در این روستا به صورت خاص برگزار می‌شود و ارزش ثبت ملی دارد افزود: آیین شمع گردانی یا لاله‌های شمعدانی در برخی نقاط کشور به ویژه حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود، اما این مراسم در احمدآباد دیلمقانی متفاوت است.

به گزارش ارسالی روز چهارشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان به ایرنا، وی اظهارداشت: مردم این منطقه علاوه بر روشن کردن شمع از گردسوزهای بلوری قجری، چراغ‌های نفتی لمپا و فانوس دستی استفاده می‌کنند که جلوه‌ خاصی به مراسم می‌دهد.

اسلامی تصریح کرد: مراسم شام غریبان حسینی در احمدآباد دیلمقانی پس از اقامه نماز مغرب و عشا از بلوار تاریخی به سمت بهشت زهرا و گلزار شهدای این روستا با مدیحه سرایی و اشعار قدیمی آغاز می شود و پس از قرائت فاتحه در مزار شهدا به سمت تکیه احمدآباد برای عزاداری و لاله گردانی ادامه پیدا می‌کند.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند بیان کرد: مقرر شده مراسم آیینی شام غریبان حسینی در منطقه احمدآباد دیلمقانی مستندسازی و برای کارشناسی و بررسی به اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان به منظور ثبت ملی در آثار معنوی ارائه شود.

اسلامی خاطر نشان کرد: مراسم آیینی شام غریبان حسینی امسال در احمدآباد دیلمقانی با حرکت نمادین کاروان اسرای شام و دمام زنی همراه خواهد بود و از همه علاقه مندان برای شرکت در این آیین دعوت به عمل می آید.

کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

زرند در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha