۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85182667
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۴۱ هزار بیمار فشار خون بالا در خراسان‌شمالی شناسایی شدند

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۴۱ هزار و ۲۰۰ بیمار دارای فشار خون بالا از ابتدای سال جاری تاکنون در استان شناسایی شدند و زیرپوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفتند.

دکتر محمدرضا اکبری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این بیماران پس از اجرای طرح خطرسنجی مربوط به بیماری های غیرواگیر ویژه افراد ۳۰ سال همزمان با سراسر کشور در استان شناسایی و در سامانه سیب ثبت شدند.

وی افزود: این طرح در راستای پیشگیری از فشار خون، شناسایی، کنترل و مراقبت از بیماران به طور مستمر در دستور کار وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی استان ها قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: اینک طرح خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال به صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت انجام و افراد مستعد به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شناسایی می‌شوند.

اکبری خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد برای انجام خطرسنجی، هر چه سریع‌تر به پایگاه سلامت محله خود مراجعه کنند تا وضعیت سلامت آنها توسط مراقب سلامت بررسی شود.

وی یادآوری کرد: با انجام خطرسنجی عوامل خطر متعددی نظیر میزان قند خون و کلسترول و فشارخون، استعمال دخانیات و وضعیت تغذیه بررسی خواهد شد.

اکبری، بی اطلاعی مردم از بالا بودن میزان فشار خون را از موانع مهم در کنترل مؤثر این بیماری دانست و گفت: توصیه می‌شود همه افراد فشار خون خود را به طور منظم اندازه‌گیری کنند و اطلاعات خود را درباره فشار خون بالا افزایش داده و برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر خود، اقدامات لازم برای درمان و کنترل آن انجام دهند.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha