۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 85182753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میدان طاق بندر ریگ تجلی همدلی و ارادت به ساحت مقدس امام حسین(ع)

گناوه - ایرنا - تعزیه روز عاشورا در میدان طاق بندر ریگ استان بوشهر تجلی همدلی و وحدت و عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) به دوستداران اهل بیت (ع) در یک هوای گرم و شرجی به صورت نمادین نمایش داده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، - تعزیه روز عاشورا در بندر ریگ سابقه‌ای با قدمت بیش از ۱۰۰ سال دارد که در میدان طاق بصورت شبیه گردانی حماسه روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری به دوستداران اهل بیت ( ع ) در یک هوای شرجی و گرم به نمایش درآمد.

آداب و رسوم خاص مردم این بندر در ماه محرم بویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا جذابیت خاصی دارد طوری که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک استان بوشهر در روز عاشورا به این بندر روانه می شوند.

اوج سوگواری عاشقان اباعبدالحسین (ع) در این بندر در شب و روز عاشورا است، بگونه‌ای که تا نیمه‌های شب، کوچه و خیابان های شهر را می‌پیمایند و به عزاداری می‌پردازند.

میدان طاق بندرریگ تجلی همدلی و ارادت به ساحت مقدس امام حسین(ع)

عزاداران و دوستداران حسینی در این خطه برای نمایش واقعه روز عاشورا در میدان طاق که سال‌ها به میعادگاه عاشقان و سوگواران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تبدیل شده است، لحظه شماری و تا قبل از دمیدن طلوع فجر در آیین صبحدم بیدار می‌مانند.

میدان طاق بندرریگ تجلی همدلی و ارادت به ساحت مقدس امام حسین(ع)

تعزیه روز عاشورا امسال با نظم و شکوه خاصی و در یک هوای گرم و شرجی در میدان طاق باحضور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) بدون از درنظرگرفتن وضعیت جوی نامطلوب و آفتاب بسیار سوزان به نمایش درآورده شد.

اولین برنامه در میدان طاق با زیارت عاشورا آغاز شد و پس از پایان آن گروه زنجیرزنی و سپس نمایش حادثه کربلا با ورود سپاه یزیدیان و رجز خوانی سران سپاه کفر در برابر یاران اباعبدالله الحسین (ع) آغاز شد.

روبرو شدن سپاه یزیدیان با یاران اباعبدالله الحسین (ع) با رجز خوانی سران سپاه کفر، بیان شجاعت دلیرمردان کربلا که لباس رزم برتن کردند، ورود گردانندگان صحنه حجله حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، گهواره نمادین علی اصغر(ع) و شتران، هیات های دمام و سینه زنی از مهم ترین برنامه های نمایش تعزیه روز عاشورا در میدان طاق است.

میدان طاق بندرریگ تجلی همدلی و ارادت به ساحت مقدس امام حسین(ع)

اوج تعزیه نبرد امام حسین (ع) و یارانش با سپاه کفر و آتش زدن خیمه گاه نمادین سالار شهیدان است به گونه ای که با شعله ور شدن آتش، حزن و اندوه جانکاهی عزاداران حاضر را در میدان تعزیه فرا می گیرد و دسته های سینه زن و دوستداران اهل بیت (ع) با شور وشعف خاصی به سر و سینه خود می‌زنند.

توزیع آب و شربت برای عزاداران و شرکت کنندگان در طول اجرای تعزیه روز عاشورا در یک هوای گرم و شرجی این منطقه بسیار مشهود بود.

بندرریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان سابقه دیرینه در برپایی مناسبت های مذهبی بخصوص در ایام محرم دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha