۶ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۱۸
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85183116
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین شام غریبان حسینی در خراسان جنوبی برگزار شد

۶ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۱۸
کد خبر: 85183116
آیین شام غریبان حسینی در خراسان جنوبی برگزار شد

بیرجند - ایرنا - آیین شام غریبان امام حسین (ع) با حضور عاشقان سید و سالار شهیدان و سوگواری هیات‌های مذهبی در نقاط مختلف خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا قشرهای مختلف مردم در ادامه برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، جمعه شب براساس سنت دیرینه در هر کوی و برزن با روشن‌ کردن شمع در سوگ شهادت مظلومانه فرزند حضرت زهرا (س) و یارانش به سوگ نشستند.

در این آیین‌ها حضور کودکان و نوجوانان با لباس‌های سیاه و پیشانی بندهای یا حسین، یا رقیه و یا علی اصغر (ع) با شمع های روشن که یاد و خاطره کودکان و اسیران کربلا را در اذهان شرکت کنندگان زنده کرد، چشمگیر بود.

مراسم شام غریبان در محله چهار درخت بیرجند

سوگواران حسینی همچنین با زمزمه «امشب به صحرا بی کفن جسم شهیدان است شام غریبان است» و «امشب نوای کودکان بر بام کیوان است شام غریبان است»، به یاد اسیری و غریبی حضرت زینب (س) و خاندان عصمت و طهارت گریه و زاری کردند.

هیات‌های عزادار در مسیرهای منتهی به مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه به مرثیه‌خوانی و نوحه‌خوانی در رثای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، خانواده و اصحاب ایشان پرداختند و در وقایعی که شب یازدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری گذشت، با اهل بیت عصمت و طهارت هم ناله شدند.

شام غریبان از آیین‌های ماه محرم است که از غروب روز عاشورا به یاد سوزاندن خیمه‌های اهل بیت حسین بن علی (ع) و به اسارت گرفتن آنان توسط لشکر یزید در مکان‌های مختلف برپا می‌شود و شرکت کنندگان در حالی که شمع در دست دارند از یک مکان به مکان دیگر می‌روند و سوگواری می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha