رسیدن به مرز خودکفایی؛ زنجیره گوشت مرغ در خراسان‌شمالی تکمیل شد

بجنورد- ایرنا- خراسان‌شمالی که سال ها در ایام مذهبی و عید نوروز با مشکل تامین مرغ مواجه بود توانست در ۲ سال اخیر با سیاست های جدید در صدور پروانه جوجه‌ریزی، احداث کشتارگاه، راه‌اندازی ۲ کارخانه خوراک دام و طیور و تونل انجماد ۳۵ تُنی، زنجیره گوشت مرغ را تکمیل کند.

به گزارش ایرنا، مصرف سالانه گوشت مرغ در خراسان شمالی حدود ۲۸ هزار تُن است که از این میزان ۶ هزار تُن از سایر استان‌ها تامین می‌شود و این مشکل در ماه محرم، عید نوروز و تابستان‌های گذشته بیشتر نمود پیدا می‌کرد و مردم این خطه همواره در سال‌های گذشته با این مشکل مواجه بودند.

مسوولان در ۲ سال اخیر این مشکل چندساله را با اعطای مجوز مرغ مادر گوشتی برطرف کردند و گام‌های اولیه در این راستا برداشته شده است.

خراسان شمالی قبل از سال ۱۴۰۱ فاقد مجموعه مرغ مادر بود و پس از آن اولین مجموعه(فارم) ۲۰ هزار قطعه ای در شیروان، ۵۷ هزار قطعه‌ای در فاروج، ۸۰ هزار قطعه‌ای در مانه و سملقان صادر و مجوز واحد ۱۹۰ هزار قطعه‌ای دیگر بعنوان بزرگترین مجموعه پرورش مرغ اخیرا در استان صادر شد، به نحوی که در حال حاضر با پیگیری های سازمان جهاد استان و همراهی و مساعدت دستگاه های مربوطه فاز یک پرورش مرغ مادر گوشتی این زنجیره با ظرفیت ۲۳ هزار قطعه در شهرستان شیروان به بهره برداری و در مرحله تولید است.

همچنین به منظور استمرار تولید و تامین جوجه یکروزه مورد نیاز استان چندین مجوز نیز صادر شده است که در آینده نزدیک شاهد به بهره برداری رسیدن این واحد ها و بهره مندی واحد های مرغ داری گوشتی استان از آن خواهیم بود.

اینک زنجیره گوشت مرغ در استان با هدف افزایش بهره وری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه اقتصادی واحدهای زیر بخش و همچنین یکپارچه‌سازی موثر از مرحله تولید تا بازاررسانی محصولات ایجاد شده و این زنجیره از ظرفیت بسیارخوبی برخوردار است که شامل کشتارگاه طیور، کارخانه خوراک دام و طیور، واحد های پرورش مرغ گوشت، تونل انجماد و سردخانه است.

رسیدن به مرز خودکفایی؛ زنجیره گوشت مرغ در خراسان‌شمالی تکمیل شد

صدور پروانه ۴۱۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این خصوص گفت: پروانه بهره‌برداری ۴۱۰ هزار قطعه جوجه یکروزه از ابتدای امسال تاکنون در هر دوره صادر شد که ظرفیت تولید امسال ۱۲ میلیون قطعه است.

محمد محمدزاده افزود: خراسان شمالی قبل از سال ۱۴۰۱ فاقد مجموعه مرغ مادر بود و پس از آن اولین مجموعه(فارم) ۲۰ هزار قطعه ای در شیروان، ۵۷ هزار قطعه‌ای در فاروج، ۸۰ هزار قطعه‌ای در مانه و سملقان صادر و مجور واحد ۱۹۰ هزار قطعه‌ای دیگر بعنوان بزرگترین مجموعه پرورش مرغ اخیرا در استان صادر شد.

وی افزود: این استان سالانه به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه برای تولید گوشت مرغ نیاز دارد که با بهره برداری واحدهای جدید، زنجیره تولید گوشت مرغ در این خطه تکمیل و همچنین مازاد بر نیاز به سایر استان ها حمل می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: اینک این واحدها برای مراحل عملیاتی شدن به تسهیلات نیازمند دارند که امیدواریم بانک ها در این زمینه همکاری کنند تا این واحد ها به تولید جوجه یکروزه برسند.

وی افزود: سال گذشته در این استان ۱۰۹ واحد مرغداری با تولید بیش از ۲ میلیون و ۸۳۴ هزار قطعه فعال داشت که هفت واحد مرغداری جدید راه اندازی و اینک تولید به حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه رسیده است.

رسیدن به مرز خودکفایی؛ زنجیره گوشت مرغ در خراسان‌شمالی تکمیل شد

تکمیل زنجیره گوشت مرغ

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: زنجیره گوشت مرغ در استان با هدف افزایش بهره وری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه اقتصادی واحدهای زیر بخش و همچنین یکپارچه‌سازی موثر از مرحله تولید تا بازاررسانی محصولات ایجاد شده است.

علیرضا صادق اظهار کرد: اینک زنجیره گوشت مرغ استان از ظرفیت بسیارخوبی برخوردار است که شامل کشتارگاه طیور به ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت با سطح یک (A) صادراتی، ۲ کارخانه خوراک دام و طیور به ظرفیت ۹۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال، واحد های پرورش مرغ گوشتی به ظرفیت ۱۰۰ هزار قطعه در هر دوره، تونل انجماد ۳۵ تنی و سردخانه به ظرفیت یکهزار تن است.

وی افزود: این زنجیره دارای خط توزیع و انتقال گوشت مرغ با کامیونت های معمولی و یخچال دار با ظرفیت ۵۰ تن روزانه و واحد های مرغداری مشارکتی تحت پوشش زنجیره در استان خراسان شمالی ۱۲ واحد به ظرفیت ۲۵۲ هزار قطعه در دوره و در استان خراسان رضوی ۳۷ واحد به ظرفیت ۸۸۳ هزار و ۵۰۰ قطعه در دوره است.

صادق ادامه داد: از آنجایی که استان همواره در سالیان اخیر در تامین جوجه یکروزه واحد های مرغداری خود با مشکل مواجه بوده است با اعطای مجوز مرغ مادر گوشتی به این زنجیره گام های اولیه در این راستا برداشته شده است به نحوی که در حال حاضر با پیگیری های سازمان جهاد استان و همراهی و مساعدت دستگاه های مربوطه فاز یک پرورش مرغ مادر گوشتی این زنجیره با ظرفیت ۲۳ هزار قطعه در شهرستان شیروان به بهره برداری و در مرحله تولید است که سالانه حدود چهار میلیون قطعه جوجه تولید خواهد داشت.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین به منظور استمرار تولید و تامین جوجه یکروزه مورد نیاز استان مجوز فاز ۲ و سه این زنجیره در مجموع ۸۰ هزار قطعه نیز صادر شده است که در آینده نزدیک شاهد به بهره برداری رسیدن این واحد ها و بهره مندی واحد های مرغ داری گوشتی استان از آن خواهیم بود.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و سرانه مصرف گوشت مرغ در این استان اینک ۳۱ کیلوگرم است که نسبت به ۲ سال گذشته پنج کیلوگرم افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha