۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85184058
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مشق عشق زینبیون زنجان

۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵
کد خبر: 85184058
مشق عشق زینبیون زنجان

زنجان - ایرنا - عزاداران پایتخت شور و شعور حسینی یازدهم محرم ۱۴۴۵ با حضور در دسته زینبیه اعظم زنجان مشق عشق دلدادگی " یا " زینب" " یا حسین" سر دادند تا جهانیان ببینند، پیروان مکتب حسینی همچنان در صحنه هستند و در این راه ثابت قدم می مانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دسته زینبیه زنجان گردهم‌آیی عاشقانی است که آمدند بگویند همراه و تسلای دل داغدیده زیبنب (س) هستند، امروز زینبیون برای بیان عظمت جانسور فاجعه کربلا و یادآوری حال و روز اسرای آن که در راه حفظ و احیای اسلام نبوی، آگاهانه قدم در این مسیر نهادنند همنوایی کردند.

مسیرهای منتتهی به دسته عزاداری حال و هوایی دیگری دارد، حضور تمام اقشار مختلف مردم در این رخداد وصف ناشدنی نمود عینی دارد، مشارکت فعالانه نسل جوان از جلوه های بارز ای مراسم بشمار می آید و بانوانی که در جای جای این مراسم حضو دارند و در رثای مصیبت امام حسین (ع) و یارانش و حضرت زینب کبری(س) اشک ماتم می ریزند.

یک‌هزار خادم برای نظم‌دهی به دسته عزاداری حضوری فعال دارند، ایستگاه‌های ثابت و سیار نذورات در نقاط مختلف مسیر حرکت دسته مستقر شده و در حال خدمت رسانی هستند، موکب هایی نیز در طول مسیر برپا شده که مشغول پخش شربت و چای به عزاداران حسینی هستند تا سهمی در این کار خاص داشته باشند.

مسیر حرکت این دسته از مقابل زینبیه اعظم زنجان به سمت خیابان شهدا، چهارراه امیرکبیر، سبزه‌میدان، چهارراه انقلاب و در نهایت امامزاده سید ابراهیم (ع) اعلام شده است و عزاداران حسینی که یکصدا شاه بیت دسته «جدیوون قالدی دینون اوستونده / نعشی میداندا یابن العسکری / ال حجابینن چکمدی زینب / ایله طوفاندا یابن العسکری» را تکرار می‌کنند.

مشق عشق زینبیون زنجان

از طرفی حضور عکاسان نیز در این مراسم نباید غافل بود، هنرمندانی که از اقصی نقاط کشور خود را به دسته زینبیه اعظم زنجان رساندند تا لحظه های ماندگار و بی بدیل عزاداران حسینی را ثبت کنند.

علاوه بر گردشگران داخلی، مهمانانی از دیگر کشورهای خارجی همچون عراق، سوریه، جمهوری آذربایجان، ترکیه و قطر و حتی آمریکای لاتین در این عزاداری حضور پیدا کرده‌اند تا ارادت خود را به حضرت زینب (س) نشان دهند.

امروز عاشقان حسینی در یوم‌الزینب برای همدردی با روایتگر بزرگ واقعه کربلا هم‌نوا شدند و حماسه‌ای دیگر در ارادت به سید و سالار شهیدان آفریدند.

به گزارش ایرنا، زینبیه زنجان یکی از قطب‌های اصلی عزاداری‌ها در این استان به شمار می‌رود که دسته عزاداری آن در روز یازدهم محرم از شهرت جهانی برخوردار است و قدمت این مکان مقدس به بیش‌ از ۴۰۰ سال ‌می رسد و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود.

مسجد زینبیه زنجان در تاریخ ۲۰ تیرماه سال ۹۰ با شماره ۲۹۹۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، پرونده ثبتی این اثر ارزشمند در شورای سیاستگذاری ۱۸ بهمن‌ماه ۸۹ تایید شد و اکنون شماره ثبت آن ابلاغ شده است.

این مسجد همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور می‌باشد و حاضران در این مکان مقدس به صورت خالصانه ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) اعلام می‌کنند.

عزاداران حسینی با شرکت گسترده در دسته عزاداری عظیم زینبیه زنجان، وحدت و یکپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را به تصویر می کشند و جلوه‌ای از عشق و دلدادگی خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش می‌گذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha