۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۲۰:۱۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85541622
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طنین روحبخش ندای یا زینب عزاداران حسینی در زنجان

زنجان - ایرنا - امروز چهارشنبه عزاداران دسته زینبیه اعظم زنجان به یاد شیر زن کربلا طنین ندای روحبخش یا زبنب را سر دادند و یکبار دیگر عشق و علاقه خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم یازدهم محرم زنجانی‌ها امروز در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم با حضور صدها هزار نفر از عاشقان و دلدادگان سرور و سالار شهیدان برگزار شد و دلدادگان حسینی با فریاد «یا حسین، یا زینب» بار دیگر با کاروان کربلا همنوا شدند.

امروز زنجانی ها در واپسین روزهای اولین ماه گرم تابستان به میدان آمدند و در قالب اجتماع شورانگیز دسته زینبیه زنجان لحظات به یاد ماندنی و بی بدیلی را خلق کردند.

از همان دقایق اولیه ساعت حرکت دسته عزاداری ، حضور قشرهای مختلف مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان و نوجوان بیش از گذشته نمود داشت ،ذبح قربانی در مکان های تعیین شده از دیگر جلوه های این همایش زینبی بود.

این مراسم مهمانانی از داخل و خارج کشور داشت، تعدادی زیادی از هموطنان از اقصی نقاط کشورمان خود را به دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان رسانده بودند تا عشق و دلدادگی خاص خود را نشان دهند.

گرمای سوزان بیست و هفتمین روز از اولین فصل تابستان مانعی از حضور نیافتن خیل عظیم شیفتگان زینب کبری(س) نبود، از دیگر جلوه های باشکوه این حماسه بی بدیل حضور بانوان زنجانی بود که در منتهی الیه دسته عزاداری پا به پای مردان و با نظم خاصی ندای یا زینب سر داده و اشک ماتم می ریختند.

امروز اجتماع عظیم حسینیان رنگ صبر و همدردی با زینب کبری (س) به خود داشت و عزاداری این دسته بیشتر همنوایی با اسرای کربلا بود.

برپایی ایستگاه های صلواتی و انواع نذر از دیگر جلوه های این مراسم عظیم بود که در جای جای این مراسم ظهور و بروز داشت، بسیاری هم که توان راه رفتن نداشتند در کنار جداول مراسم نشسته بودند و همراه با عزاداران حسینی همنوایی می کردند.

حضور عکاسان داخلی و بین المللی نیز در این رخداد معنوی چشمگیر بود، این گروه در قالب آفرین‌واره فیلم جلوه‌های ویژه محرم را ثبت و ضبط می کردند بر این اساس عکاسانیاز ۱۱ کشور ایران، لبنان، عربستان، یمن، هندوستان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، امارات و بحرین حضور بهم رسانده بودند.

یک عکاس که لحظه هایی ماندگار از عزاداری زنجانی ها را ثبت می کرد ، به خبرنگار ایرنا گفت که از کشور هندوستان به این مراسم آمدم، دفعه هشتم است به کشور ایران سفر کرده ام اما برای اولین بار است به استان زنجان آمده ام.

او خاطر نشان کرد: حضور قشرهای مختلف مردم برایم جالب بود و به دشت تحت تاثیر قرار گرفتم.

طنین روبخش ندای یا زینب عزاداران حسینی در زنجان

زینبیه زنجان در ثبت فهرست میراث ملی

مسجد زینبیه زنجان در تاریخ ۲۰ تیرماه سال ۹۰ با شماره ۲۹۹۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

پرونده ثبتی این اثر ارزشمند در شورای سیاست‌گذاری بهمن ۸۹ تأیید شد و اکنون شماره ثبت آن ابلاغ شده است.

ثبت این پرونده، ضمن رعایت حقوق مالکانه مسجد زینبیه تحت نظارت، مراقبت وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری است، هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این بنا شود، ممنوع است.

مرمت و بازسازی مسجد زینبیه تنها با تأیید و نظارت وزارت میراث‌ فرهنگی ممکن است تخلف از آن‌ها برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد، این مسجد یکی از اماکن متبرکه و مورد احترام خاص مردم زنجان، شهرستان‌های همجوار و حتی سایر استان‌های کشور است.

دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان همه ساله همزمان با یازدهم محرم الحرام(یوم الزینب) با حضور خیل عظیمی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha