۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85184220
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت ۲۵ هزار تُن وش پنبه در خراسان‌شمالی پیش‌بینی شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود که در سال زراعی جاری ۲۵ هزار تُن وش پنبه از هشت هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای استان برداشت شود.

وحید صباغ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی جاری به نسبت سال ماقبل آن حدود ۳۸ درصد کاهش یافته است و امسال هشت هزار و ۲۰۰ هکتار در خراسان شمالی به کاشت این محصول استراتژیک اختصاص یافت.

به گفته وی؛ سال گذشته در ۱۳ هزار هکتار از اراضی استان پنبه کشت و از این سطح ۳۵ هزار تُن وش برداشت شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: ۱۱ هزار تُن وش پنبه در سال زراعی گذشته به صورت قراردادی به هشت کارخانه پنبه پاک‌کنی فروخته شد که امسال نیز پیش بینی می شود تا حدود چهار هزار هکتار به صورت قراردادی خریداری شود.

وی، اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، کاهش بارندگی و منابع آبی را علت کاهش سطح زیر کشت پنبه در استان عنوان کرد.

صباغ اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در سال های گذشته بر فروش قراردادی محصول وش پنبه تاکید کرد که در این خصوص دستورالمعل‌هایی نیز صادر شده است.

وی تصریح کرد: وش تولیدی پنبه‌زارهای این استان که رتبه پنجم کشوری را در زمینه تولید دارد در ۲ سال اخیر به صورت قراردادی به فروش می‌رود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: کشاورز در روش قراردادی با صاحبان صنایع و کارخانه‌ها برای خرید محصول، قراردادی را منعقد می‌کند که محصول را طبق برنامه تولید و به فروش می‌رساند و کشاورز دیگر دغدغه فروش محصول را در ایام پیک برداشت ندارد.

وی عنوان کرد: کشاورزی قراردادی حاوی نتایج مثبت و اثربخشی در فرآیندهای تولید از جمله توسعه ترویج، گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی، حل معضل تامین مالی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است.

صباغ با بیان اینکه متوسط عملکرد برداشت وش پنبه از سطح پنبه زارهای این استان سه تُن در هر هکتار است گفت: در این استان طی سال های مختلف پنج تا ۱۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت پنبه می رود که بحث اقتصادی آن برای این خطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

صباغ بر زنجیره تولید پنبه در استان تاکید کرد و یادآور شد: این محصول به عنوان گیاه بومی و حتی فرهنگ کشت و کار در این استان تبدیل شده است باید با حمایت ارزش اقتصادی آن را برای قشر کشاورز بیشتر کنیم.

به گزارش ایرنا، پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

محصول رقم ساجدی در پنبه زارهای این استان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، به دلیل اینکه محصول زودهنگام برداشت می شود گیاه سبز و وش پنبه سفید و تمیز است و همراه محصول خار و خاشاکی وجود ندارد.

شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha