۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 85184376
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقابله موثر نیروی دریایی روسیه با تحریم‌های غرب

۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 85184376
مقابله موثر نیروی دریایی روسیه با تحریم‌های غرب

تهران- ایرنا- تحریم‌های غرب برای نیروی دریایی روسیه بمنظور نوسازی در تجهیزاتش، تاثیری بر روی صنعت کشتی سازی مسکو نداشته است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، در چند ماه آینده وسایل نقلیه پیشرفته‌تری برای نیروی دریایی روسیه که در روند به روز رسانی خود موفق است، به کار گرفته خواهد شد.

امروز (یکشنبه) سنت پترزبورگ میزبان رژه نیروی دریایی روسیه است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور نیز در آن حضور پیدا خواهد کرد.

بیش از ۴۰ کشتی، قایق و زیردریایی، ۴۲ هواپیما و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ سرباز قرار است در این رژه مشارکت داشته باشند. واسیلی داندیکین یک کارشناس نظامی به اسپوتنیک گفت که قدرت نیروی دریایی قریب به یقین بیشتر می‌شود درحالیکه این نیرو کشتی‌های جنگی بیشتری پیش از پایان امسال دریافت خواهد کرد.

داندیکین اظهار کرد: برغم عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، ده‌ها کشتی متفاوت جدید از جلمه کشتی موشکی کوچک «زیرکون» و ناوچه «ادمیرال گولُوکو» به ناوگان‌های بالتیک، دریای سیاه و شمال روسیه اضافه می‌شوند.

ناوگان زیردریایی روسیه به ویژه قرار است زیردریایی راهبردی هسته‌ای نسل چهارم اسکندر ۳ را که برای تقویت نفوذ نیروی دریایی در اقیانوس آرام طراحی شده دریافت کند.

داندیکین ابراز عقیده کرد: این امر بسیار مهم است زیرا زیردریایی‌های هسته‌ای یک ضلع از مثلث هسته‌ای روسیه به حساب می‌آید. مسکو زودتر از آمریکا توسعه زیردریایی‌های نسل چهارم را آغاز کرد.

به گفته این کارشناس نظامی، همچنین زیردریایی‌های دیزلی، کشتی‌های مین روب و کشتی‌های بزرگ لندینگ به نیروی دریایی وارد می‌شوند که در رژه امروز از آنها رونمایی خواهد شد.

به علاوه این کارشناس روسی به کشتی‌های یخ شکن نظامی مانند «مورومتس» و «اوپاتی کولوفرات» اشاره کرد که به گفته او بخشی از ناوگان شمالی روسیه هستند.

او بر لزوم ساخت زیردریایی‌ها و کشتی‌های سطحی و همچنین پهپادها اشاره کرد که می‌توانند وظایفی به نفع نیروی دریایی روسیه انجام دهند.

داندیکین تشریح کرد: طی یک سال گذشته، ما پیشرفت زیادی در ساخت پهپاد از جمله پهپاد «لانتست» داشتیم. توسعه سایر پهپادها در دست انجام است و پهپاد «اوخوتنیک» قرار است به زودی رونمایی شود. اوخوتنیک که همگام با جنگنده نسل پنجم کار می‌کند به تنهایی قادر به اجرای ماموریت‌های جنگی است.

این پهپاد مورد تمجید ارل راسموسن درجه دار بازنشسته ارتش آمریکا است که به حضور یک زیردریایی قوی در نیروی دریایی روسیه اشاره می‌کند.

راسموسن بر این باور است: علاوه بر ارتقای کشتی‌های سطحی روسیه، برنامه های «توسعه» برای مدرن‌سازی ۶ کلاس مختلف زیردریایی با قابلیت‌های منحصربه‌فرد در حال انجام است. وی تأکید کرد که تا آنجا که به نوسازی مربوط می شود، تحریم های ضد روسیه غرب «تأثیر کمی» بر این روند داشته است.

راسموسن به نقل از الکسی رحمانوف رئیس «شرکت کشتی سازی متحده» بیان کرد که تاثیر تحریم‌ها بر روی صنعت کشتی سازی روسیه قابل توجه نیست و فقط ۵ درصد از عناصر کشتی سازی نظامی وابسته به واردات خارجی است.

این سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا در پاسخ به اینکه پیامدهای ژئوپلیتیکی افزایش همکاری بین روسیه، چین و ایران چیست؟ نسبت به موضع تقابلی از سوی غرب هشدار داد.

وی در پایان اینطور جمع بندی کرد: سران غربی به رهبری آمریکا باید به دنبال یک تفاهم مشترک و همکاری به صورت جهانی باشند، اما متاسفانه آنها به صورت جهانی اختلاف ایجاد می‌کنند و در حال تقویت آنهایی هستند که دشمن در نظر گرفته می‌شوند. چنین سیاست‌های هژمونیک و متکبرانه‌ای غیرعاقلانه است و یک مسیر بسیار خطرناک برای غرب و جهان تعیین می‌کند. در بهترین حالت ما می‌توانیم شاهد یک دنیای از هم گسیخته باشیم و در بدترین حالت یک منازعه جهانی که می‌تواند به راحتی تشدید شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha