۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85184594
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درگیری قبایل یمنی و مزدوران اماراتی در اطراف تنگه راهبردی باب المندب

تهران - ایرنا - برخی رسانه‌ها از برور درگیری میان تشکیلات نظامی تحت حمایت امارات با نیروهای قبیله‌ای یمن در منطقه ذوباب در اطراف تنگه راهبردی باب المندب در جنوب این کشور خبر دادند. 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، این درگیری در نقطه ای رخ داده که کریدور کشتیرانی بین المللی است و از نظر اداری، به استان تعز در جنوب غربی یمن تعلق دارد.

دو منبع آگاه در این زمینه به عربی ۲۱ گفتند: تنش میان نیروهای گروه طارق محمد عبدالله صالح (برادرزاده علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین) موسوم به «مقاومت ملی» و گروه دیگری موسوم به «العمالقه» وابسته به جنگجویان قبیله ای در منطقه ذوباب مشرف بر تنگه باب المندب، رخ داده است.

این منابع به شرط فاش نشدن نامشان افزودند که نیروهای طارق صالح و از اعضای شورای موسوم به شورای ریاستی یمن، دست به گسترش منطقه استقرار خود در اطراف باب المندب زدند و مقرهای جدیدی در آنجا ایجاد کرده اند.

هر چند این موضوع توسط جنگجویان قبیله «الصبیحه» در استان های لحج و تعز که تحت حمایت گروه «العمالقه» هستند، رد شد.

این دو منبع همچنین گفتند که روسای قبایل وابسته به الصبیحه، جنگجویان قبیله ای را به آن منطقه گسیل داشتند و اردوگاهی را که توسط نیروهای طارق صالح ایجاد شده بود، به محاصره درآوردند.

به گفته یکی از این منابع، یک میانجیگر محلی توسط سرلشکر هیثم قاسم طاهر (وزیر دفاع سابق یمن) و از فرماندهان مورد حمایت امارات وارد میدان شد تا برای مهار تنش بین جنگجویان قبیله صبیحه و نیروهای وابسته به طارق صالح اقدام کند.

در همین حال، فعالان شبکه های اجتماعی ویدئویی را منتشر کرده اند که بر اساس آن، گروه هایی از نیروهای قبیله ای در حال رفتن به منطقه و محاصره نیروهای طارق صالح هستند. در این ویدئو همچنین مشاهده می شود که به نیروهای وابسته به طارق صالح نسبت به تلاش برای گسترش منطقه حضور خود در اطراف کریدور بین المللی کشتی رانی هشدار داده شده است.

نیروهای موسوم به «مقاومت ملی» به رهبری طارق صالح با پشتیبانی ابوظبی در ساحل غربی یمن در امتداد ساحل تعز به طول ۱۶۳ کیلومتر حضور دارند. این حضور از منطقه «ذوباب» آغاز می شود و با عبور از شهر و بندر المخاء به شهر الخوخه در جنوب استان ساحلی حدیده در کنار دریای سرخ می رسد.

تنگه باب المندب چهارمین تنگه پرتردد جهان است که ۴۰ درصد تجارت دریایی جهان از جمله روزانه بیش از ۶ میلیون بشکه نفت خام از آن عبور می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha