۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۸
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85184786
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توزیع بودجه امسال شاهرود با رویکرد فرهنگی در دستور کار است

شاهرود - ایرنا - معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود با بیان اینکه توزیع بودجه امسال با رویکرد فرهنگی در دستور کار است، گفت: امروزه زیرساخت‌های عمرانی به برکت نظام اسلامی در روستاهای دور دست نیز در حال ایجاد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب جلالی روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود در سرسرای ولایت فرمانداری این شهر، افزود: امروزه امکاناتی همچون آب، برق، گاز و بهسازی جاده‌ها و معابر در روستاهای کوچک و چندخانواری این شهرستان با بیش از ۲۰۰ کیلومتر فاصله از مرکز بخش نیز به مانند شهرها در خدمت مردم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی جوامع امروزی و توجه بیشتر به این امور از جمله ضرورت‌های اجتناب ناپذیر است، ابراز کرد: کاهش چالش‌ها، آسیب‌های فردی و اجتماعی رویکرد فرهنگی لازمه اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بشمار می‌رود.

جلالی، از بخشداران و دهیاران خواست همراه برنامه‌های توسعه عمرانی و آبادانی روستاها، برنامه فرهنگی را بیش از پیش مورد تاکید قرار دهند و از تبدیل شدن روستاها به حیاط خلوت برخی افراد به منظور ایجاد ناهنجاری‌ها و هنجارشکنی‌ها پرهیز کنند.

توزیع بودجه امسال شاهرود با رویکرد فرهنگی در دستور کار است

دستگاه‌های فرهنگی برای جذب بودجه مطالبه‌گر باشند

فرماندار ویژه شاهرود با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و مکان‌های فرهنگی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش و مساجد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی برای جذب بودجه امسال مطالبه‌گر باشند، تصریح کرد: رشد فعالیت‌های فرهنگی ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها را خشک می‌کند.

وی از واریز به‌موقع نیم درصد درآمد شهرداری‌های شهرستان شاهرود به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی قدردانی کرد و گفت: توسعه فضای فیزیکی، تجهیز منابع و امکانات در کتابخانه‌های ۶ شهر این شهرستان مطالبه مردمی است که باید در این زمینه‌ اقدام فوری شود.

واریز پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شاهرود

رییس شورای شهر شاهرود هم در این نشست گفت: بازدید تنی چند از مسوولان شهری از کتابخانه‌های عمومی این شهر، شورا و شهرداری را برآن داشت تا برای توسعه فیزیکی مخزن این کتابخانه‌ها که مطالبه چندساله مردمی نیز بشمار می‌رود، اقدام شود.

حمیده محبی از واریز پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به حساب انجمن کتابخانه‌های شاهرود خبر داد و افزود: واریز چهار میلیارد ریال دیگر نیز برای تکمیل و بهسازی مخزن کتابخانه‌های عمومی شاهرود در دستور کار است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شاهرود هم در این نشست گفت: کتابخانه عمومی خیرساز احمدآباد خارتوران نیاز و مطالبه مردم روستاهای دورافتاده این منطقه را پوشش می‌دهد.

کتابخانه احمدآباد بیارجمند برطرف‌کننده بسیاری از کمبودهای منطقه

علی‌اصغر رضایی با اشاره به اینکه جمعیت روستای احمد آباد بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر است، افزود: ساخت این کتابخانه به پایان رسیده و مردم منتظر گشایش و بهره‌مندی از منابع آن هستند.

وی با بیان اینکه ساخت و بهره‌برداری از کتابخانه احمدآباد سال‌ها به‌خاطر برخی مسایل قانونی از جمله کمبود جمعیت ساکن، مردم را چشم انتظار گذاشته است، ابراز کرد: برای تجهیز این کتابخانه خیران منطقه مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه کرده‌اند.

رضایی از مسوولان خواست تا با اصلاح و اعمال برخی تغییرات یا تعبیر قوانین به نفع مردم و با توجه به پراکندگی و فاصله زیاد روستاهای مناطق کویری و دورافتاده این منطقه، کتابخانه عمومی احمدآباد را هر چه زودتر افتتاح و از فرسایش عمرانی آن جلوگیری کنند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شاهرود ادامه داد: خرید کتاب‌های کمک درسی، رمان و داستان و همچنین منابع مطالعاتی کنکور، از توان بسیاری از اهالی این منطقه خارج است و این مساله وجود کتابخانه برای خدمت به مردم به ویژه نوجوانان و جوانان منطقه را ضروری کرده است.

وی تاکید کرد: گشایش این کتابخانه توسعه فرهنگی را در روستاهای خارتوران رقم می زند و از بروز چالش‌های فردی و اجتماعی و همچنین مهاجرت به شهرهای همجوار جلوگیری می‌کند.

دیزج شاهرود داوطلب روستای دوست‌دار کتاب

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شاهرود هم در این نشست گفت: حمایت از نویسندگان بومی با خرید کتاب‌های آنها توسط شوراهای شهر و روستاها مورد تاکید است.

سید ابراهیم موسوی با بیان اینکه نصب نمادها با موضوع ترویج فرهنگ مطالعه در شهرهای تابعه شهرستان شاهرود در حال بررسی و انجام است، افزود: روستای دیزج با برگزاری ۲۵ برنامه فرهنگی و ترویجی به عنوان داوطلب روستای دوست‌دار کتاب معرفی شده است.

وی ابراز کرد: راه‌اندازی کتابخانه عمومی سیار (اتوبوس) در شهر شاهرود برای پوشش نقاط حاشیه شهر از جمله فعالیت‌های کتابخانه‌ای در دستور کار قرار دارد.

رونمایی از کتاب «برنامه‌ریزی فضایی در روستا شهر»، اثر روح الله عربعامری و عباس ارغان از جمله برنامه‌های نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود بود.

به گزارش ایرنا، از ۱۷ کتابخانه فعال شهرستان شاهرود، ۹ باب شهری و هشت باب روستایی هستند. تعداد اعضای کتابخانه‌های شهری شاهرود ۹ هزار و ۱۳۰ نفر و روستایی یکهزار و ۵۹۲ هستند.

۲۶۷ هزار و ۹۹۶ نسخه کتاب در کتابخانه‌های شهرستان شاهرود موجود است که از این تعداد ۱۹۴ هزار و ۸۳۶ جلد در کتابخانه‌های شهری و ۷۳ هزار و ۱۶۰ جلد در کتابخانه‌های روستایی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha