تصاویر ماهواره ای ۴۹۴  تخلف تغییر کاربری زمین را  در اصفهان شناسایی کرد
عکس تزئینی است

اصفهان-ایرنا-‌مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان گفت: هفت هزار و ۹۱۵ مورد تغییر کاربری زمین با استفاده از تصاویر ماهواره ای " سامانه پایش اراضی "در این استان شناسایی و از این تعداد ۴۹۴ مورد تخلف به مبادی ذی ربط ارجاع شد.

جعفر مطلب زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سامانه پایش اراضی ذیل سامانه پنجره واحد مدیریت زمین اقدام به رصد پایش اراضی کشور کرده است و به صورت مستمر از طریق تصاویر ماهواره ای هر گونه تغییر نظیر دیوارکشی، گودبرداری، پی کنی، احداث بنا، قطع درختان باغی و جنگلی و احداث استخر را مورد شناسایی قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: این سامانه که از طریق سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد و راه اندازی شده است، وظیفه مدیریت پیگیری یکپارچه تخلفات زمین خواری را در تعامل با واحدهای گشتی و حقوقی دستگاه‌های اجرایی متولی حفاظت از اراضی بر عهده دارد و با استفاده از تصاویر ماهواره ای، رصد و پایش اراضی کشور را انجام می‌دهد و تغییراتی را که فاقد مجوز از دستگاه‌های ذی ربط باشد یا با مجوزه صادره مغایرت داشته باشد ،به عنوان تخلف شناسایی می‌کند.

مطلب زاده با اشاره به آخرین آمار سامانه پایش اراضی از سال گذشته تاکنون ادامه داد : هفت هزار و ۹۱۵ مورد تغییرات زمین بر اساس رصد ماهواره ایی در استان شناسایی شده است که به ارجاع ۴۹۴ تخلف به دستگاه‌های مربوطه منجر شد و از این تعداد ۴۲۷ پرونده نیز توسط یگان حفاظت استان بررسی و ۱۰ پرونده تخلف برای اقدام حقوقی ارسال شده است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان با اشاره به شروع خدمات حوزه زمین از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان از ابتدای سال گذشته، افزود: مطابق آخرین آمار تاکنون هشت هزار و ۶۰ مورد درخواست استعلام انجام شد که با میانگین ۲۶ روز به ۷۶ درصد از استعلامات پاسخ داده شد و این درحالیست که میانگین کشوری ۶۷ درصد پاسخ گویی در ۴۰ روز ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز الکترونیکی از این درگاه به پیشگیری از زمین خواری و تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان منجر می‌شود، خاطرنشان کرد: این کار بزرگ با همکاری بین دستگاهی حوزه زمین در استان، سازمان فناوری اطلاعات ایران و ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی انجام شده است.
مطلب زاده با بیان اینکه بطور تقریبی زمان صدور مجوز در روال استعلامات قبلی چهار سال بوده است، گفت: اولین مجوز کشور از این درگاه به صورت کامل الکترونیکی در مدت زمان یک ماه و برای تغییر کاربری اراضی زراعی از سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در شهریور ماه سال گذشته صادر شد.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه برای صدور مجوزهای حوزه زمین به فراخور نوع مجوز نیاز به استعلام از پنج تا ۲۰دستگاه است و در روال قبلی سامانه منسجم و کارا وجود نداشته، فرآیند صدور مجوز چند ساله بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha