گرجستان و چین در چارچوب طرح «کمربند-راه» اسناد همکاری راهبردی امضا کردند

تهران -ایرنا- در دیدار «ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر گرجستان با «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین برای پیشبرد طرح «کمربند و جاده»، اسناد راهبردی بین دو کشور به امضا رسید.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شینهوا، «ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر گرجستان برای شرکت در مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره بازی های دانشگاهی جهانی چنگدو چین، به چین سفر کرده بود. امروز (دوشنبه نهم مرداد) با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین و «لی کیانگ» نخست وزیر چین در پکن دیدار کردند.

گاریباشویلی در این دیدار تاکید کردکه تفلیس ازسیاست «چین واحد» حمایت خواهد کرد و گرجستان خواهان ادامه همکاری ها در پیشبرد طرح ابتکار «کمربند و راه» با چین است.

وی افزود : تفلیس، همکاری های بین چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی در ساختارهمکاری های بین منطقه ای چین را؛ سودمند و مفید می داند.

نخست وزیر گرجستان تاکید کرد: تفلیس از طرح امنیت جهانی پیشنهاد چین حمایت خواهد کرد و گرجستان مایل به همکاری در چارچوب این طرح برای ثبات، امنیت وتوسعه جهان می باشد.

مقامات چینی نیز از نقش فعال این کشور در طرح همکاری های بین چین و کشورهای اروپایی شرقی و مرکزی استقبال می کند، پکن مایل به ارتقای سطح روابط دوجانبه بین دو کشور است و چین درخواست وام های درخواستی گرجستان برای اجرای پروژه های زیربنایی این کشور را بررسی می کند.

مقامات دو کشور بر تسهیل نمودن سرمایه گذاری شرکت های چینی و گرجی در چین و گرجستان، ارتقای همکاری ها درزمینه های زیر ساخت حمل و نقل جاده ای و نقلی، ارتباطات، نوسازی زیرساخت ها، توسعه «کریدور میانی»، فناوری های دیجیتال، ساخت، کشاورزی و ایمنی مواد غذایی، منابع آبی، محیط زیست، بیابان زدایی، نمک زدایی، تبادل دانش وفناوری وآموزش نیروی انسانی تاکید کرد.

مقامات دو کشور در راستای اجرای طرح «کمربند-راه» سندهای راهبردی در موضوعات تجاری، گردشگری، علمی و فرهنگی به امضا رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha