۱۲ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۸
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85185611
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گم شدن استعداد فرزندان در میان علایق والدین

۱۲ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۸
کد خبر: 85185611
گم شدن استعداد فرزندان در میان علایق والدین

بجنورد- ایرنا- استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های والدین برای موفقیت فرزندان آنها است و همواره به‌دنبال توانمندی‌های خاص و کشف آن هستند اما آیا برنامه های اوقات فراغت می تواند خانواده ها را در مسیر درستی هدایت کند.

به گزارش ایرنا، ایام تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان کشور لزوم توجه به اوقات فراغت فرزندان را بیش از گذشته افزایش می‌یابد؛ زیرا این فصل برای نوجوانان و جوانان فرصت مناسبی برای رفتن به کلاس‌های مختلف آموزشی و تفریحی است، بنابراین والدین از این فرصت می‌توانند برای رشد جسمانی و معنوی فرزندانشان استفاده کنند.

حال با فصل گرم تابستان و تعطیلی مدارس باید گفت که بهترین فرصت برای حضور کودکان و نوجوانان، کلاس های اوقات فراغت است اما این برنامه ها به چه میزان می تواند بر شکوفایی استعداد این قشر از جامعه مفید باشد و اینکه خانواده‌ها در این رابطه چقدر می توانند کمک کنند.

از سوی دیگر برخی والدین نسبت به اوقات فراغت فرزندان خود کم‌تفاوت و یا بی‌تفاوت هستند و این مقطع زمانی و طلایی زندگی فرزندانشان را تبدیل به فرصت رشد و کمال علمی و معنوی آنها نمی‌کنند بلکه آنها را به حال خود واگذار می‌کنند تا به هر تفریح و سرگرمی ناسالمی بپردازند که این خود زمینه‌های تهدیدات مختلف بعدی فرزند را فراهم کند.

بنابراین والدین باید نسبت به لحظه به لحظه زندگی فرزندان خود برنامه‌ریزی داشته باشند و اوقات فراغت آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنند که علاوه بر شادی و تفریح به رشد علمی و معرفتی نیز دست یابند.

ناگفته نماند که فقط پر کردن اوقات فراغت آن هم با انتخاب کلاس ها و مهارت های از پیش تعیین شده والدین برای کودکان نمی تواند استعداد آنها را شکوفا و یا موفق کند؛ موضوع مهمتر این است که انسان‌ها و کودکان به تنهایی نمی‌توانند با کسب توانایی‌های خود پله‌های موفقیت را همگام با همسالان و فعالان سنی خود با شتاب بیشتری پشت سر بگذارند و گاهی در انتخاب مسیر با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

والدین با شناخت صحیح مهارت‌ها، توانمندی‌ها و علایق فرزندان خود نقش بسزایی در هدایت توانایی‌های ذاتی فرزندان خود دارند.

برخی از والدین استعدادهای فرزندشان را نمی‌شناسند و ممکن است به دلیل نداشتن آگاهی، آن‌ها را در مسیری قرار دهند که بازدهی چندانی در آن نداشته باشد یا تحت تأثیر تبلیغات مراکز استعدادیابی قرار گیرند، بدون آنکه بدانند مانع رشد فرزندان خود به عنوان فردی مؤثر می‌شوند؛ بنابراین لازم است بدانیم انسان باید فرصت رشد داشته باشد و در این مسیر با روندی طبیعی گام بردارد.

در این گزارش سعی براین داریم تا بتوانیم با آگاهسازی والدین از استعداد کودکان و نحوه انتخاب مهارت، آنها را راهنمایی کنیم.

گم شدن استعداد فرزندان در میان علایق والدین

اهمیت علایق دانش آموزان

یک روانشناس و کارشناس خانواده در این خصوص می گوید: خانواده اوقات فرغت به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و معمولا در این مواقع تمایل به انجام فعالیت‌های فرح‌بخش و نشاط‌آور بیشتر می‌شود.

هادی کیوان می افزاید: بنابراین خانوادها چه فعالیت هایی را برای این دوران برای کودکان و نوجوانان در نظر بگیرند که بسیار حیاتی است و روش کشف استعداد باید متناسب با شرایط کودک و توانایی‌های او باشد.

وی بیان می کند: جمله صحیح این است که «همه قادر به انجام کاری مفید برای جامعه هستند». استعداد به عنوان ویژگی های روانشناختی فردی یک انسان تفسیر می شود که شرایط انجام موفقیت آمیز یک فعالیت خاص است.

این روانشناس ادامه می دهد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که همه ما در برهه‌ای از زندگی با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم، احساس بی‌انگیزگی، بی‌حالی و کسلی برای انجام دادن وظایف کاری است، حوصله یادگیری مهارت‌های جدید را نداریم و مدام آن را به تعویق می‌اندازیم، اما علت چیست؟

مهمترین دلیل بی‌انگیزگی برای مدیریت کارها این است که استعدادهای خود را نشناخته‌ایم

وی یادآور می شود: به عقیده من مهمترین دلیل بی‌انگیزگی برای مدیریت کارها این است که استعدادهای خود را نشناخته‌ایم تا شغلی درست مطابق استعدادهای خود پیدا کنیم. به عنوان یک انسان تنها زمانی از کار کردن لذت می‌بریم که وظایفمان کاملا مطابق استعدادهایمان باشد و ما را به اهدافمان برساند.

کیوان ادامه می دهد: بنابراین پر کردن اوقات فراغت جوانان برای خانواده به دغدغه و چالش تبدیل شده است چرا که اوقات فراغت جوانان در جامعه یکی از مهمترین مسایلی است که استفاده صحیح از آن در آینده و سونوشت جوانان اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی بیان می کند: استفاده صحیح از اوقات فراغت بر زندگی فرد و هم بر جامعه تأثیر مثبت خواهد داشت و استفاده نادرست از آن باعث بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری می شود.

گم شدن استعداد فرزندان در میان علایق والدین

راهکارهای کشف استعداد

یکی از مشاوران تحصیلی در خراسان شمالی در این خصوص می گوید: برای شناسایی علایق و استعدادیابی راه‌های گوناگونی وجود دارد، در قدم اول می توان با مشاهده رفتارهای کودکان و فعالیت هایی که انجام می دهند به استعدادها و علایق نوجوانان پی برد و در قدم بعدی می توان با کمک متخصصان حوزه کودک و نوجوان از تست های روانشناختی، هوش و استعداد مانند استعدادیابی گاردنر، اوکانر و آزمون های هوش استاندارد بهره گرفت.

علی افشین بیان می‌کند: خانواد ها بهتر است در انتخاب هایشان کودکان و نوجوانان را دخیل نمیاند و خود فرزندان نیز مسوول انتخاب هایشان باشند. بهتر است گزینه ها و راه حل های مختلف توسط خانواده و کودکان پیشنهاد شود و با کمک هم بهترین موارد و گزینه ها را انتخاب نمایند.

این مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: برای غنی سازی اوقات فراغت، کلاس‌ها و برنامه هایی که در محل زندگی شما تشکیل می شود بسیار مهم است، برای یک زندگی روستایی با توجه به امکانات و فعالیت های روستا باید برنامه ریزی کرد، اما اگر در شهر بزرگتری زندگی می کنید از برنامه کانون های پرورش فکری- هنری، پایگاه های اوقات فراغت، سالن های ورزشی و شهرداری‌ها اطلاعات کسب کنید.

وی می افزاید: متاسفانه خانواده ها تحت تاثیر فضای مجازی، چشم و هم چشمی و اطلاعات ناقص فرزندان خود را با دیگران مقایسه می کنند مثلا می گویند" ببین پسر عمویت را ؟؟ ببین دختر خاله ات را؟ که مرتب در کلاس زبان شرکت می کنند در حالی که ممکن است فرزند شما اصلا در زمینه کلاس های زبان علایق و استعداد لازم را نداشته باشد یا شاید پاسخگو نیازهایش نباشد. بنابراین خانواده ها در نظر بگیرند که هر فرد منحصر به فرد است و استعدادها و علایق خاص خودش را دارد ،پس بهتر است مورد قیاس قرار نگیرد.

یکی دیگر از معضلات و مشکلاتی که در انتخاب برنامه و کلاس ها وجود دارد تحمیل خواسته های خود والدین بر فرزندان است

افشین می گوید: یکی دیگر از معضلات و مشکلاتی که در انتخاب برنامه و کلاس ها وجود دارد تحمیل خواسته های خود والدین بر فرزندان است مثلا مادر تمایل داشته در کودکی کلاس هنر شرکت کند یا پدر تمایل داشته تکواندو یاد بگیرد اما بنابر عللی نتوانستند در این دوره ها شرکت کنند اما اکنون قصد دارند فرزندانشان رویاهای آنها را به ثمر برساند ولی به یاد داشته باشیم که فرزند من فردی است با تمام ویژگی‌های منحصر به فرد خودش و خودش حق دارد با توجه به استعدادها و علایقش دست به انتخاب بزند.

۱۸۹ هزار و ۸۳۶ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۸ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha