۲ هزار و ۵۱۰ ساوجی خون اهدا کردند

۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبر: 85185907
۲ هزار و ۵۱۰ ساوجی خون اهدا کردند

ساوه - ایرنا - مدیر پایگاه انتقال خون ساوه گفت: مردم این شهرستان در چهار ماه امسال، ۲ هزار و ۵۱۰ واحد خون اهدا کردند.

«سعیده افشارپور» روز دوشنبه به مناسبت سالروز تاسیس انتقال خون ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مدت مورد اشاره ۲ هزار و ۹۳۴ تن از شهروندان ساوجی با مراجعه به پایگاه انتقال خون نسبت به اهدا اقدام کردند.

وی بیان کرد: در این مدت ۲ هزار و ۵۱۰ واحد خون کامل از مراجعه‌کنندگان دریافت شد که برای استفاده بیماران نیازمند به انواع فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی ارسال شده است.

مدیر پایگاه انتقال خون ساوه تصریح کرد: از اهدا کنندگان مستمر این شهرستان در این مدت یک هزار و ۱۷۲ واحد ۴۶.۷ درصد و بانوان نیز ۱۶۰ واحد شامل ۴.۶ درصد خونگیری انجام شده است.

وی با بیان اینکه این پایگاه از نیمه اردیبهشت در شیفت عصر به مراجعه کنندگان خدمت رسانی می کند افزود: از روز شنبه ۱۴ این ماه با استقرار یک پزشک از شیفت صبح اقدام به دریافت فراورده های خونی اهدا کنندگان خواهد کرد.

شهرستان ساوه با حدود ۳۰۰ هزار نفر سکنه دومین کانون جمعیتی استان مرکزی محسوب می شود.

در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

از آن تاریخ به بعد ، سالروز تاسیس این سازمان در نهم مرداد ماه ، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است.طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بین ۱۷ تا ۶۵ سال) با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا شش لیترخون دارد و با اهدای ۲۵۰ سی سی تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود،نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.

اهدای خون همچنین می تواند در کشف بیماری های نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند . مهمترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.

شاخص اهدای خون در ایران براساس آمار اهدای خون در سال گذشته (۱۴۰۱)، ۲۶ نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت کشور است و از این لحاظ ایران دارای موقعیت خوبی در بین دیگر کشورها است.

شاخص اهدای خون بر اساس استانداردهای جهانی در یک هزار نفر جمعیت سنجیده می‌شود. بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهایی با درآمد متوسط به بالا ۱۶ و در کشورهایی با درآمد بالا ۳۱ نفر است که بر این اساس ایران دارای موقیعت خوبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha