قرارداد پیش پرداخت خرید واگن امضا شد/ تذکر به قرارگاه اجتماعی شهرداری

تهران - ایرنا- در نشست شورای شهر تهران، رئیس این نهاد از امضای قرارداد پرداخت پیش پرداخت خرید واگن برای تامین نیازهای پایتخت خبر داد و سخنگوی شورا هم از مشاهداتش در خیابان انقلاب اسلامی و آسیب های اجتماعی مانند استعمال، خردی و فروش مواد مخدر و اموال سرقتی با عبارت «نابودستان» یاد کرد و خواستار شفاف‌سازی قرارگاه اجتماعی شهرداری در مورد اقداماتش شد.

به گزارش ایرنا مهدی چمران روز سه‌شنبه در حاشیه یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران باحضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد و درباره خرید واگن ‌اظهار داشت: طبق خبری که روز گذشته دریافت کردیم، امضای قرارداد برای پرداخت پیش پرداخت واگن انجام شده اما برای ابلاغ و آغاز کار باید در جای دیگری نیز تصویب شود.

وی افزود: قراردادهای مربوط به تولید داخلی واگن نیز منعقد شده است و وزارت صمت هم قصد دارد که از ظرفیت کارخانه واگن سازی تهران و اراک استفاده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: طراحی‌ واگن‌ها باید به روز باشد و در این زمینه تاکید کردیم که فرایند ساخت بیشتر از یک سال و نیم طول نکشد اما باید طراحی و ساخت دقیق و به‌روز باشد.

چمران درباره برگزاری نمایشگاه ها در تهران نیز، گفت: زمانی که نمایشگاه ها مشکل‌ساز شدند در شورا اعتراض کردیم و جلساتی با مدیرعامل نمایشگاه‌ها برگزار شد و وزیر صمت نیز تاکید داشت که باید برنامه ریزی شود از ظرفیت نمایشگاه شهر آفتاب و نمایشگاه بین‌المللی به درستی استفاده شود.

چمران تاکید کرد: جلسه ای در شورای شهر با مدیرعامل نمایشگاه ها خواهیم داشت تا کار انتقال به نمایشگاه شهر آفتاب عملیاتی شود.

وی درباره برگزاری نخستین جلسه ستاد مشارکت های محله ای نیز گفت: باید هر هفته جلسه برگزار شود و قرار بر این شد که شهرداری پنج دستورالعمل را آماده کند تا روال انجام شود.

چمران درباره روند جلسه امروز نیز اظهار داشت: بررسی لایحه‌ نمایشگاه شهر آفتاب، تصمیم گیری مجددی برای نرخ گذاری غرفه‌ها و تشویق بیشتر برای شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه و بررسی ۲ گزارش حسابرسی و پرونده باغات در دستور کار است.

نتیجه قرارگاه اجتماعی چه بوده است؟

 علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر خود به بازدید روز گذشته از خیابان انقلاب اسلامی حدفاصل میدان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: آسیب های اجتماعی از قبیل استعمال و خردی و فروش مواد مخدر و همچنین تبادل اموال سرقتی در ضلع شمالی خیابان انقلاب اسلامی و در پیاده راه کاملا مشهود است و باید برای این آسیب ها فکری اساسی کرد.

وی افزود: در این خصوص باید علاوه بر اعضای شورا، به معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و همچنین رییس پلیس تهران و سایر دستگاه‌های مربوط تذکر دهم که اینگونه، آسیب‌های اجتماعی  در سطح شهر به راحتی مشاهده می شود.

نادعلی با اشاره به برگزاری طرح‌های ضربتی در برابر آسیب‌های اجتماعی، گفت: با توجه به اجرای طرح‌های ضربتی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و ناگهان فروکش کردن این طرح‌ها پس از گذشت مدتی، این پیام به متخلفان داده می شود که در زمانی که طرح های ضربتی نیست، می توان بسیاری از تخلفات را انجام داد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری درخواست ارائه گزارش رسمی در زمینه قرارگاه اجتماعی را دارم تا معاون مربوطه به صورت شفاف اعلام کنند قرارگاه اجتماعی چه نتایجی داشته است و اگر دستگاهی کوتاهی می کند به صورت شفاف اعلام شود.

نادعلی تاکید کرد: در گذشته آسیب های اجتماعی در نقطه خاموش شهر مشاهده می شد اما حالا به نقاط مهم شهر هم رسیده است؛ از رسانه ها و صدا وسیما درخواست می کنم با ما همراه شوند در بازدیدی از این مناطق و معابر مهم شهر در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی ما را همراهی کنند.

تذکر به شهردار برای تاخیر اجرای مصوبات شورا 

 مهدی اقراریان با ارایه تذکری به شهردار تهران بر ضرورت رعایت زمان اجرای مصوبات تاکید کرد.

وی افزود: در مصوبات شورای شهر، زمان معینی برای انجام یک اقدام تعیین شده است و در زمان مقرر باید نسبت به اجرای تکلیف قانونی اقدام شود، برای نمونه می‌توان به املاک واگذار شده به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد که بر اساس تصویب شورا، شهرداری موظف شد ظرف یک ماه لیست را به شورا ارائه دهد اما با تاخیر ۲ ساله ارسال شد.

وی افزود: این تأخیر موجب می شود که حفظ دارایی و سرمایه های شهرداری با چالش مواجه شود.

لایحه نرخ سرویس‌های مدارس به شورا تحویل شود 

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: نرخ مدارس هنوز ابلاغ نشده و زمان آن رو به اتمام است.

وی اظهار داشت: باید هرچه سریع‌تر این نرخ‌نامه تحویل شورا شود تا در جلسه یکشنبه هفته آینده در دستور کار شورا قرار بگیرد.

ضرورت ساماندهی بازار تهران و رسیدگی به تردد معلولان

مهدی عباسی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رسیدگی به وضعیت بازار تهران گفت: تردد ایمن در پیاده راه ها، مدیریت تردد موتورسیکلت ها، حمل و نقل بار، ایستگاه های اتوبوس در محدوده بازار، در خواست از شهرداری تهران است.

عباسی افزود: ساماندهی ورود و خروج به بازار، شناسایی و نصب چراغ راهنمایی بازار، مدیریت حمل و نقل بار و کاهش بار، تعیین تکلیف پروژه های مؤثر، تقویت حمل و نقل عمومی در حلقه پیرامونی، سرویس گردشی پیرامون بازار و مواردی از این قبیل از دیگر درخواست های شورا از شهرداری است.

وی تاکید کرد که این موارد پیش از این، طی نامه ای به شهرداری تهران ارسال کرده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

عباسی همچنین با اشاره به حضور در جمع معلولان، گفت:‌ ضرروت رسیدگی به موضوعات این افراد وجود دارد و معلولان اعلام کردند که مجددا برای رفع مشکلات تجمع خواهند کرد.

انتقاد از واگذاری پایانه معلولان به استارت آپ‌ها

سیدجعفر تشکری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر خود تاکید کرد: قرار شد زمین شرکت واحد پایانه معلولین و جانبازان به استارت آپ‌ها اختصاص پیدا کند؛ در حالیکه این سامانه تنها امید معلولان برای دسترسی به مراکز آموزشی بود.

وی افزود: این افراد برای اینکه دچار مشکلات زخم بستر نشوند ناچار به شرکت در کارگاه آموزشی بودند و یک پاتوق مجموعه معلولان بوده است.

تشکری هاشمی اظهار کرد: با گرفتن این فضا، شاهد دربه‌دری معلولان خواهیم بود. زمین در شهر فراوان است و اگر بخواهیم به استارت آپ‌ها زمین بدهیم باید از جایی دیگر تامین شود ولی با شیوه فعلی، نوعی زمین خواری است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در کجای برنامه چهار ساله چهارم این قدر به استارت آپ ها وزن دادیم که به مساله درجه یک شهرداری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه از شهرداری سئوال داریم که چه میزان از ظرفیت به استارت آپ‌ها اختصاص پیدا کرده است، گفت: ما باید برای شهرداری صلاحیت تعیین کنیم یا شهرداری برای شورای شهر؟

به گفته وی، در سطح شهر تهران فعالیت های هوشمندسازی به طور کامل تعطیل شده و وضعیت رایانه شهر، شرکت کنترل ترافیک و شرکت ارتباطات شهر مشخص نیست با این حال چرا برای واگذاری زمین تلاش می کنند.

وی تأکید کرد: شورای شهر مصوبه ای داشت و تا ۱۶ خرداد به شهرداری فرصت داده شده که لایحه ای برای تحقق شعار سال ارائه دهد و ۲ ماه گذشته و شهرداری نسبت به موضوع بی تفاوت است.  

پیشنهاد تشکیل واحد اداری جدید برای پاسخ شهرداری به شهروندان 

نرجس سلیمانی در یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نحوه ابلاغ پاسخ شهرداری به شهروندان، اظهار کرد: با توجه به اهمیت رعایت حقوق شهروندان و جلوگیری از ایجاد دعاوی جدید، ضرورت دارد شهرداری واحد اداری جدیدی را راه اندازی کند و نتیجه آن را به شورا گزارش دهد.

وی افزود: بنده تذکر جدی دارم که نسبت به ارائه رسید به پرسشگران اقدام شود که در غیر این صورت اقدامات غیرقانونی است.

غفلت از مجموعه‌های کوهستانی شمال تهران 

سوده نجفی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به مشکلات ستاد امور هماهنگی کوهستان منطقه یک و روستای «پس‌قلعه» اشاره کرد و گفت: محدوده حریم کوهستانی منطقه یک شامل مسیر کوهپیمایی و گردشگری درکه، توچال، دربند، گلابدره، کلکچال و دارآباد در مساحتی حدود ۱۰۵ کیلومترمربع واقع شده که در ایام پایانی هفته و تعطیلات، پذیرای ده‌ها هزار نفر کوهنورد و گردشگر داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت محدوده و اهمیت پیشگیری از حوادث احتمالی و امدادرسانی به موقع، و همچنین نظارت بر جمع‌آوری زباله ها و پاکسازی کوهستان و مسیر آن، ارائه خدمات بهینه امور شهری، فنی عمرانی، فرهنگی، گردشگری، امداد و نجات ضروری می باشد. که نواحی، ۲، ۳، ۴ ۵ ۶، و ۱۰ منطقه یک شهرداری تهران در حاشیه کوهساران واقع شده اند که وجود ۶ رود دره اصلی شهر تهران در این محدوده به عنوان ریه های تنفسی شهر تهران از دیگر نکات مهم است.

نجفی گفت: این مجموعه به عنوان ستاد هماهنگی امور کوهستان تاسیس و در حال فعالیت است در حالی که امور اجرائی کوهستان را به این ستاد واگذار کردند و این موضوع دارای تناقض است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: نبود نیروهای شیفت شب، حریم بان، معبربان، ۱۳۷ و شهرسازی قدرت عمل و ابتکار را برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز از بین برده و این مجموعه با کمبود نیرو مواجه است.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به صعب العبور بودن مسیرهای کوهستانی مکاتباتی در خصوص خودروهای آفرود، موتور چهارچرخ و موتور تریل برای این ستاد صورت گرفته اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

 نجفی با اشاره به بودجه این ستاد گفت: اعتبارتی که برای این ناحیه در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۱ حدودا ۴ میلیارد تومان می باشد که با توجه به حجم کارهای عمرانی و وسعت محدوده ناحیه، بسیار کم است.  

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات که بیشتر در محور دربند وجود دارد وجود پارکبان های غیرمجاز، تصرف بستر رودخانه و استقرار تخت های غیرمجاز در رودخانه است که می تواند در صورت وقوع سیل یا زلزله آسیب های جانی جبران ناپذیری داشته باشد.  

نجفی ادامه‌داد: آلودگی شدید زیست محیطی که توسط برخی از رستورانها با ریختن فاضلاب و زباله در رودخانه به وجود آمده که نیازمند ساماندهی است.

وی با اشاره به راه روستای پس قلعه گفت: راه دسترسی اهالی روستا به دلیل اینکه در حریم است وضعیت نامناسبی دارد که از فرماندار شمیران و شهردار منطقه می خواهم که این موضوع را بررسی و برای آن راه حلی در نظر بگیرید.

 نجفی تاکید کرد: این منطقه ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری شهر تهران و از شهردار تهران می خواهم نسبت به حل مشکلات این مجموعه اقدامات مناسب را داشته باشند.


بدهی ۳۱ هزار میلیاردی نمایشگاه سئول به شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی طرح الزام شهرداری تهران به اعمال واگذاری حق انتفاع فضاهای نمایشگاهی مجموعه شهرآفتاب به تولیدکنندگان داخلی در راستای تحقق شعار رشد تولید را در دستور کار قرار داده و تصویب کردند.

عباس تقدسی نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در این خصوص گفت: تا قبل از سال ۱۴۰۱، نمایشگاه همواره زیان‌ده بود و رقم بدهی در سال ۱۴۰۰ به ۲۹ میلیارد تومان رسید که با استقراض از شهرداری جبران شد و برای اولین بار در سال قبل به ۲ میلیارد تومان مثبت رسید.

تقدسی نژاد گفت: درآمد نمایشگاه سئول ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع است و در نمایشگاه شهر آفتاب هیچ تعرفه ای وجود نداشت و ارائه غرفه توافقی بود.

 به گفته وی، بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری به ازای هر متر ۱۳۰ هزار تومان تعیین شد که کمتر از نیمی از تعرفه نمایشگاه بین المللی بود اما وقتی ۳۰ نمایشگاه به شهر آفتاب آمد تعرفه را به ۳۲۰ هزار تومان رساندند چراکه دیدند مشتری ها به سمت شهر آفتاب می آیند.

وی با تأکید بر اینکه تا نیمه دوم امسال تقویم نمایشگاه پر شده است، گفت: هرچند نمایشگاه نفت را با کم لطفی ها لغو کردند و وزارت ارشاد نیز با ما راه نیامد که در خصوص نمایشگاه کتاب همکاری کند و وقتی قرارداد بستیم گفتند در زمان برگزاری نمایشگاه نفت، نمایشگاه کتاب را در شهر آفتاب برگزار می کنند که دیدیم هم نمایشگاه نفت و هم کتاب از شهر آفتاب منتقل شد.

تقدسی نژاد افزود: طرح نهایی سازه جدید تهیه و بتن ریزی انجام شده و امسال ۳۶ هزار متر مربع با استفاده از اعتبار غیرنقد مصوب شورا، به نمایشگاه شهر آفتاب اضافه خواهد شد.

وی عنوان کرد: ایجاد مرکز تجاری، ناحیه تجاری و متصل کردن شهر آفتاب به این نواحی و ایجاد زنجیره اقتصادی هدف ماست و نمایشگاه بین المللی را رقیب خود نمی‌دانیم؛ ما کار خودمان را می کنیم و آنها هم متراژ فروشی خودشان را دنبال می کنند.

وی با اشاره به طرح الزام نمایشگاه شهر آفتاب به ارائه تخفیف تا سقف ۶۰ درصد به شرکت کنندگان داخلی، گفت: این لایحه علاوه بر کسب درآمد برای نمایشگاه، تشویقی برای مشارکت کنندگان است.

تقدسی نژاد ادامه‌داد: سالیانه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در نمایشگاه داریم درحالیکه پارسال ۲۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و امسال ۳۰ میلیارد تومان درآمد داریم.

وی افزود: نمایشگاه نفت ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد به دنبال داشت که لغو شد و اگر نمایشگاه لغو نمی شد نمایشگاه ایران پلاست نیز با ۶۰ میلیارد تومان درآمد برگزار می شد.

وی گفت: سال گذشته ۳۰ نمایشگاه برگزار کردیم و مجموعه های شهرداری برای تبلیغات به ما کمک نکردند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب اعلام کرد: بدهی نمایشگاه سئول بابت ساخت و ساز غیر مجاز و سایر موارد به شهرداری تهران ۳۱ هزار میلیارد تومان است اما فشاری به وزارت صمت در این خصوص وارد نمی شود.

وی از تهدید شرکت کنندگان در نمایشگاه ها ی شهر آفتاب خبر داد و گفت: شرکت کنندگان  در شهر آفتاب تهدید به لغو مجوز می شوند.

در نهایت اعضای شورای شهر طرح الزام شهرداری تهران به اعمال در واگذاری حق انتفاع فضاهای نمایشگاهی مجموعه شهرآفتاب به تولید کنندگان داخلی در راستای تحقق شعار رشد تولید را تصویب کردند و بر این اساس تولیدکنندگان و شرکت های داخلی حاضر در نمایشگاه های شهر آفتاب از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha