هم‌افزایی دولت و مجلس و کاهش ۵۰ درصدی سوالات نمایندگان

تهران- ایرنا- همزمان با دومین سالگرد تنفیذ حکم آیت الله رئیسی به عنوان سومین رییس جمهور ایران، معاون پارلمانی رئیس جمهور گزارشی از دستاوردهای دولت در زمینه هم افزایی با مجلس ارائه کرد که مهمترین آن کاهش قابل توجه سوالات نمایندگان است.

«سیدمحمد حسینی» همزمان با دومین سالگرد تنفیذ حکم‌آیت الله رئیسی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا، گزارشی از دستاوردها و توفیقات ناشی از اقدامات معاونت پارلمانی رییس جمهور در دو سال اخیر ارائه کرد و گفت: سوالات نمایندگان از وزرا نسبت به ادوار گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و تعداد استیضاح ها قابل مقایسه با دولت قبل نیست و این روحیه نشانگر افزایش معنادار تعاملات دولت و مجلس با هدف خدمت بیشتر به مردم است.

کاهش ۵۰ درصدی سوالات نمایندگان

معاون پارلمانی رییس جمهور کاهش آمار سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس را حاکی از همکاری و تعامل سازنده دستگاه ها با نمایندگان دانست و گفت: تلاش برای جلب نظر نمایندگان در جریان رأی اعتماد باعث کسب رأی برای تمامی وزرای پیشنهادی غیر از یک مورد در آغاز شکل گیری دولت در شهریور ۱۴۰۰ و کسب رأی اعتماد وزرای تعاون، صمت، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ و در بهار ۱۴۰۲ شد.

حسینی افزود: همچنین اقناع نمایندگان سوال کننده در به رأی نگذاشتن سوال در صحن، انصراف از طرح سوال قبل از اعلام وصول و طرح در کمیسیون‌ها و صحن و انصراف از طرح و یا اعلام وصول ۱۲ استیضاح از جمله نتایجی است که در سایه تعامل دولت با مجلس محقق شده است.

همدلی و هم افزایی برای وحدت، رویه دولت و مجلس

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به بیانیه ها و مواضع حمایتی متعدد نمایندگان نسبت به دولت از جمله قدردانی ۲۸۰ نماینده مجلس از رئیس جمهور به خاطر اقدامات گسترده به ویژه سفرهای موفق استانی، تقدیر از وزیر نفت، بهداشت، جهاد کشاورزی و سیاست خارجی دولت سیزدهم و نیز بیانیه ۲۶۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از اقدامات معاونت امور مجلس رئیس جمهور، گفت: ایجاد همدلی و هم افزایی برای وحدت رویه در حوزه تقنینی و نظارتی از جمله اقدامات و برنامه های این معاونت بوده است و در همین راستا با تهیه فرم‌های مربوط به موضوعات لوایح، طرح‌ها، سوالات نمایندگان، ملاقات‌ها و … ۱۰۰ درصد پیشرفت حاصل شده است.

وی رایزنی فعالانه معاونان امور مجلس دستگاه‌های اجرایی با نمایندگان مجلس در موضوعات مطروحه را از دیگر دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم در تعامل با نمایندگان خانه ملت برشمرد و افزود: در بخش تقنینی در دولت سیزدهم در ۱۴۴ مورد، نظر کارشناسی و تحلیل دستگاهها نسبت به طرحهای نمایندگان اخذ شده و پس از جمع بندی و ارائه نظر مخالف یا موافق با طرح به دولت ارسال شده که این عدد نسبت به دولت دوازدهم (۶۵ نظر کارشناسی) ۴۵ درصد رشد و نسبت به دولت یازدهم (۱۲ نظر کارشناسی) ۸۳ درصد رشد داشته است.

برگزاری جلسات متعدد دولت و مجلس

معاون رئیس جمهور در امور مجلس با یادآوری جلسات متعدد نمایندگان مجلس با اعضای دولت در قالب دیدارهای جمعی و انفرادی تصریح کرد: در این مدت چهار جلسه مشترک اعضای دولت با هیات رئیسه و نمایندگان مجلس، سه جلسه به میزبانی دولت، دو جلسه به میزبانی مجلس شورای اسلامی با اعضای دولت و دو جلسه معاونان پارلمانی وزرا و معاونان رئیس‌جمهور با روسای قوه قضاییه و مقننه در تبیین نظرات دولت برگزار شده است.

حسینی درباره فعالیت‌های جاری این معاونت گفت: به اقتضای مسئولیت علاوه بر جلسات هیات دولت (۱۸۵جلسه) و ۷۰ جلسه کمیسیون‌ حقوقی و قضایی و ۵۵ جلسه کمیسیون سیاسی امنیتی، در جلسات صحن علنی مجلس شرکت منظم و مداوم دارم تا علاوه بر دفاع از نظرات دولت، تعامل دوسویه با نمایندگان صورت پذیرد. همچنین به منظور تعامل بیشتر با نمایندگان و عموما به دعوت نمایندگان در روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیل به سفر استانی و حوزه های انتخاباتی می‌روم که تاکنون ۱۱۵ سفر استانی شامل ۱۸۲ شهرستان انجام شده است.

وی یادآور شد که این سفرها نقش ارزنده ای در همدلی و همراهی نمایندگان علاوه بر فعالیت تبیینی داشته و پس از سفر تقاضاهای مردمی و مطالبات مسئولان برای گره گشایی از مشکلات و انجام پروژه ها و مصوبات سفر دولت پیگیری شده است.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس همچنین با اشاره به دیدار ۳۱ مجمع استانی نمایندگان با آیت الله رئیسی در سال‌ اول ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در این زمینه نیز رکورد بی سابقه‌ای ثبت شده است به گونه‌ای که تمام نمایندگان فرصت حضور در این نشست‌ها و بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود را یافته اند و علاوه بر آن ۳۶۵ دیدار چهره به چهره نمایندگان با معاونان رئیس جمهور نیز صورت گرفته است.

به گفته حسینی، علاوه بر این دیدارها، جلسات متعدد کمیسیون های تخصصی و نیز مجامع استانی نمایندگان با معاون اول رئیس جمهور و ۱۴ جلسه مشترک مجمع نمایندگان با معاون اجرایی در راستای سفرهای استانی و تنظیم مصوبات برگزار شده است. ضمن آنکه رییس جمهور نیز ۹ بار در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته است.

حسینی یادآور شد: ملاقات پیاپی نمایندگان با رییس‌جمهور در حالیست که در دولت دوازدهم حتی یک دیدار مجمع استانی نمایندگان با رییس جمهور وقت برگزار نشد.

حسینی تاکید کرد: حضور وزرا و معاون اول و سایر معاونان رئیس جمهور در نشست با نمایندگان یک اقدام کم‌نظیر بود و البته رضایت نسبی مجلس را هم در پی داشته است. اگر چه سوالات متعددی از وزرا مطرح شده اما نمایندگان اغلب قبل از طرح سوال در صحن مجلس از پاسخ‌ وزرا قانع شده اند و انگشت شمار مواردی بوده که به وزرا کارت زرد داده‌اند.

معاون رئیس جمهور افزود: دولت به نمایندگان که روی مسائل حوزه انتخابیه متمرکز هستند و کمبودها و مشکلات را بهتر و بیشتر لمس می‌کنند، به چشم مشاوران دلسوز نگاه می‌کند. اعضای دولت در چارچوپ موازین قانونی با جدیت مطالبات مردم را که از زبان نمایندگان مطرح می شود پیگیری می کنند و تا جایی که میسر باشد انجام می‌دهند و در مواردی که ممکن نیست روند کار و دلیل اجرایی نشدن را توضیح می‌دهند. تاکنون معمولا این توضیحات قانع کننده بوده و تا کنون تنها چند مورد بوده که سوالات به صحن کشیده شده و نماینده سوال کننده یا اکثریت نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشده اند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: نکته مهم دیگر بالا رفتن سهم لوایح در قانونگذاری در قیاس با طرح های نمایندگان است که با تلاش های شبانه روزی معاونت امور مجلس در راستای ارتقای کیفیت قانونگذاری بر اساس نیازسنجی تقنینی که تاکنون در رویه های قانونگذاری مغفول مانده بود و بر اساس بررسی و ارایه روشها و اصول شکلی و ماهوی ناظر به تقنین برای وضع قوانینی شایسته، کارآمد و پاسخگو به نیازهای دولت و جامعه در عرصه تقنین صورت گرفته و موجب بالا رفتن سهم لوایح مصوب در دو ساله اخیر شده و از سوی دیگر حتی المقدور موجب شده مانع متروک ماندن لوایح در مجلس نیز شده است.

وی افزود: مجهز شدن ۹۵ درصد از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به سامانه بانک اطلاعاتی امور نظارتی و تقنینی از دیگر اتفاقات مثبت در این دوره است که از رشد ۵٠ درصدی در این زمینه حکایت دارد.

سید محمد حسینی در پایان گفت: تاکنون ۲۶ نشست معاونان پارلمانی دستگاهها برای هماهنگی و همکاری بین معاونان امور مجلس دستگاهها برگزار شده که موجب وفاق، همدلی و تفاهم بیشتر و ارتقاء تعاملات پارلمانی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha