۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۹
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85186991
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فصل دیگری از مطالعات مردم‌شناسی در طبس پایان یافت

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۹
کد خبر: 85186991
فصل دیگری از مطالعات مردم‌شناسی در طبس پایان یافت

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس از پایان مطالعات مردم‌شناسی شهر دیهوک و روستاهای اصفهک و نایبند در این شهرستان خبر داد.

به‌ گزارش ایرنا از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، محمد عرب روز سه‌شنبه در تشریح این خبر گفت: مردم‌شناسی یکی از رشته‌های علوم اجتماعی است که رویکرد ویژه‌ای به موضوع فرهنگ و مطالعات فرهنگی دارد.

وی افزود: تحولات اجتماعات امروزی تحت تاثیر تغییرات فرهنگی و ابعاد مختلف آن قرار دارد و در واقع فرهنگ را می‌توان از اساسی‌ترین و مرکزی‌ترین مفاهیم در مردم‌شناسی دانست.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس اظهار داشت: مطالعات مردم‌شناسی شامل محیط طبیعی، پوشش گیاهی و جانوری، منابع آب و معدنی، وضعیت اجتماعی و گروه‌های انسانی، بناهای تاریخی و طبیعی، آداب و رسوم، بازی‌های بومی و محلی، محصولات کشاورزی و دامی، راه‌های ارتباطی و بخش حمل و نقل، تولیدات و محصولات صنایع دستی، زبان و گویش، پوشاک، معماری و سبک ساخت و سازها، خوراک، ادبیات شفاهی و سایر حوزه‌ها در مدت سه ماه از محل اعتبارات استانی حوزه پژوهشی شهرستان انجام شد.

وی گفت: مردم‌شناسی با پذیرش این اصل که فرهنگ در ساختارهای اجتماعی نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای دارد، به مطالعه فرهنگ در جوامع مختلف پرداخته و همواره کوشیده است با مطالعه سیر تحول فرهنگ، علل تغییرات فرهنگی را بیابد تا کارگزاران متناسب با آن برنامه‌های مورد نیاز را فراهم آورند.

عرب افزود: مردم‌شناسی به زندگی اجتماعی و حیات فکری و فرهنگ بشر با توجه به سیر تاریخی و مناسبات طبیعی و اجتماعی می‌پردازد و ویژگی‌های جسمانی و زندگی فکری و فرهنگی انسان‌های نخستین و جوامع ابتدایی را بررسی می‌کند.

وی گفت: این علم آینه تمام‌نمای جامعه معاصر است و می‌تواند علت به وجود آمدن سازمان‌ها و بنیان‌های کهن فرهنگی جامعه بشری را که برخی در جوامع معاصر رایج و برخی دیگر متروک شده‌اند، کشف کند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس افزود: مطالعات مردم‌شناسی تعدادی از روستاهای شهرستان هنوز انجام نشده است که سال آینده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: پژوهش در زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ طبس نیازمند زمان بسیار طولانی است که بتوانیم از همه رموز و آداب و رسوم مردم آگاه شویم، کثرت آبادی‌ها و تفاوت‌های متعدد فرهنگی در گستره وسیع شهرستان که فاصله ۲ آبادی آن از شمال تا جنوب حدود ۵۰۰ کیلومتر است کاری زمان‌بر و طاقت‌فرساست.

طبس با آبادی‌های زیاد در گستره وسیع به مساحت بیش از ۵۷ هزار کیلومتر مربع قرار گرفته و آب و هوای آن گرم و خشک است. اکثر آبادی‌های آن در دشت واقع شده ولی گاهی در همین گستره آب و هوایی گرم و خشک به روستاهایی بر می‌خوریم که آب و هوای سردسیری دارند و با آب و هوای کلی شهرستان متفاوت است.

ژئوپارک طبس با ۳۸ ژئو سایت در حوزه‌های مختلف آذر سال گذشته رای مثبت شورای‌ عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد و ثبت جهانی شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha