سلاجقه: سمنان با توجه به داشته‌های محیط زیستی در عرصه بین‌المللی معرفی شود

سمنان- ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: استان سمنان باید به عنوان یک استان بین المللی در زمینه مسایل محیط زیستی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در نشست بررسی تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ آسیایی و اقدامات برای کاهش سوانح در سمنان افزود: سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای معرفی استان سمنان در زمینه ظرفیت منحصر به فرد زیست محیطی تلاش می‌کند.

وی افزود: شورای عالی محیط زیست طی ۲ ماه آینده به ریاست رییس جمهوری برگزار می‌شود و به عنوان متولی این بخش حساسیت های زیست محیطی استان سمنان را در این جلسه انتقال می‌دهم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: سومین بار است که به استان سمنان سفر می‌کنم و این امر نشان از حساسیت موضوع زیست محیطی این استان است.‌

سلاجقه با بیان اینکه طبیعت و محیط زیست متعلق به همه مردم است، بیان کرد: مردم به مسائل زیست محیطی حساس هستند.

وی یادآور شد: استان سمنان از دید توپوگرافی و اقلیمی استان ویژه‌ای در کشور است.‌


وی با تاکید بر اینکه تعادل عناصر زیستی دنیا به هم خورده و تغییر اقلیم واقعیتی انکار ناپذیر است، گفت: نصب برچسب انرژی و برچسب کربن در تولیدات مختلف داخل کشور، آرام آرام بعنوان یک‌ اصل اساسی دنیا ، مورد مطالبه قرار می‌گیرد.‌

سلاجقه: سمنان با توجه به داشته‌های محیط زیستی در عرصه بین‌المللی معرفی شود

کاهش سرعت خودرو به ۸۰ کیلومتر در ساعت در قلمرو یوزپلنگ مطالبه محیط زیست است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کاهش سرعت به میزان ۸۰ کیلومتر در ساعت در محدوده عبور یوزپلنگ ایرانی، از مطالبات جدی سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی افزود: لازم است تا در قالب یک برنامه زمان بندی شده کوتاه، مسائل مرتبط با حوادث تصادف یوزپلنگ ایرانی در استان سمنان به نحو مطلوب مدیریت و مشکلات برطرف شود.

سلاجقه در پایان از استاندار سمنان و تمامی مسوولان اجرایی و قضایی که نسبت به مسائل محیط زیست استان حساسیت دارند ، تشکر کرد.

نگاهی به داشته‌های زیست‌محیطی استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان با برخورداری از ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور و میزبانی ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری، مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل‌ گونه‌های ارزشمند حیات وحش است. مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha