برق پایدار فارس در هجوم موج گرما و دست یاری تولیدکنندگان برای جلوگیری از خاموشی

شیراز-ایرنا-گذر از پیک بار مصرف و تداوم جریان برق در فصل تابستان یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان به شمار می‌رود که این مهم در فارس با همکاری بخش کشاورزی و صنعت به عنوان بیشترین مصرف‌کنندگان این انرژی رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حال حاضر موج گرمای کم‌سابقه تابستانی مناطق مختلف ایران را فرا گرفته است و این مسئله باعث شد روز گذشته هیأت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت، تصمیمی مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور به‌ منظور حفظ سلامت شهروندان اتخاذ کند.

اداره کل هواشناسی فارس نیز با انتشار اطلاعیه سطح زرد کشاورزی نسبت به استقرار توده هوای گرم در سطح استان و افزایش نسبی دما از یک تا ۲ درجه سلسیوس در نواحی غربی و جنوبی هشدار داد.

یکی از دغدغه‌های مردم در چنین شرایطی، تأمین برق پایدار است.

این در حالیست که تابستان سال ۱۴۰۱ بدون اعمال خاموشی‌های اضطراری مدیریت بار در شهرستان‌های مختلف فارس سپری و طبق پیش‌بینی‌های وزارت نیرو مقرر شد که مشترکان برق در تابستان ۱۴۰۲ نیز خاموشی نداشته باشند.

برق پایدار فارس در هجوم موج گرما و دست یاری تولیدکنندگان برای جلوگیری از خاموشی

دولت سیزدهم چگونه چالش قطعی برق را حل کرد؟

هر سال با شروع فصل گرما سیاست‌های دولت برای مصرف بهینه برق در دستور کار قرار می‌گیرد و یکی از این سیاست‌ها اعلام برنامه خاموشی صنایع و بخش کشاورزی است که این رویکرد در دولت سیزدهم با جدیت بیشتری دنبال شد.

در حقیقت ۲ بخش صنعت و کشاورزی بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند و همین مسئله باعث شده که برنامه‌ریزی‌های منظم و مستمری برای مدیریت برق در این بخش‌ها انجام شود.

بدین ترتیب اعمال خاموشی در بخش صنایع و چاه‌های کشاورزی برای گذر از پیک تابستان در اولویت این برنامه‌ها قرار گرفته است.

در حقیقت بیشتر خاموشی‌هایی که ۲بخش صنعت و کشاورزی در تابستان با آن مواجه می‌شوند، قطعی‌های برنامه‌ریزی‌ شده‌ای است که وزارت نیرو به دلیل ناترازی در تولید و مصرف برق اعمال می‌کند.

اعلام برنامه خاموشی اضطراری در بخش کشاورزی و صنعتی

در حوزه صنایع ۶۳۰ هزار واحد صنعتی در کشور مستقر هستند که این صنایع به سه گروه گروه «الف، ب و ج» تقسیم شده‌اند که گروه «الف» ۵۸۰ هزار واحد به خود اختصاص می‌دهد، برای این گروه هیچ نوع محدودیت باری اعمال نخواهد شد؛ این‌ بدان‌ معناست که بالای ۸۷ درصد صنایع در تابستان با مشکل مواجه نخواهند شد.

گروه «ب» در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و برای این‌گروه یک روز از ساعت ۱۱ تا ۲۲ خاموشی در نظر گرفته شده است.

در گروه «ج» ۳۰۰ واحد در کل کشور وجود دارد که عموما صنایع انرژی بر هستند و این آمار در فارس به ۱۰ صنعت سیمان، ۲ صنعت فولاد و پنج کربنات سدیم و به طور کلی ۱۷ صنعت انرژی بر دسته بندی می‌شود که با همکاری وزارت صمت دفاتر تخصصی برای آن‌ها راه اندازی شده و اگر این صنایع در مصرف برق صرفه‌جویی نکنند قطعا با قطعی مواجه خواهند شد.

برق پایدار فارس در هجوم موج گرما و دست یاری تولیدکنندگان برای جلوگیری از خاموشی

صرفه جویی ۳۹مگاواتی مصرف برق در سال ۱۴۰۱

طبق اعلام شرکت توزیع نیروی برق فارس، سال گذشته تعداد یک هزار و ۵۳۲مشترک صنعتی در طرح‌های مدیریت مصرف همکاری داشتند که این تعامل و مشارکت، صرفه جویی ۳۹مگاواتی مصرف برق را رقم زد.

همچنین در سال ۱۴۰۱ در قالب طرح‌های تشویقی بیش از ۹۸ میلیارد ریال پاداش به مشترکان صنعتی در حوزه شرکت توزیع نیروی برق فارس پرداخت شد و امسال هم مقرر شده که به آن دسته از مشترکان صنعتی که در بازه زمانی ۱۵خرداد تا ۱۵شهریور مصرف خود را کاهش دهند، متناسب با مقدارکاهش مصرف و روزهای همکاری پاداش تعلق بگیرد.

قطعی چند ساعته برق در بخش کشاورزی نیز یکی از مصوبات دولت در این زمینه محسوب می‌شود.

بر اساس این مصوبه، دستورالعمل مشترکی برای کاهش مصرف برق بخش کشاورزی اعمال می‌شود.

در بخشی از این مصوبه آمده است که برق موتور چاه‌های آب کشاورزی در ساعات پیک مصرف ۱۲ تا ۱۷ خاموش می‌شود، اجرای این طرح از ابتدای خردادماه آغاز شده و اکنون چاه‌های آب کشاورزان مناطق زیادی از استان قطعی پنج ساعته دارند.

برق پایدار فارس در هجوم موج گرما و دست یاری تولیدکنندگان برای جلوگیری از خاموشی

مصرف ۶۰ درصد انرژی برق در بخش های صنعت و کشاورزی

چندی پیش معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق فارس اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد انرژی برق در بخش های صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین همکاری این گروه از مشترکان استان نقش بسیار موثری در گذر موفق از ایام اوج مصرف در تابستان سال ۱۴۰۲ دارد.

بر این اساس مشترکان حوزه‌های کشاورزی و صنعتی باید با امضای تفاهم‎نامه‌های همکاری در بازه زمانی تعیین شده مبنای فعالیت کاری خود را در ساعاتی غیر از زمان اوج مصرف متمرکز کنند، در مقابل وزارت نیرو نیز با عمل به تعهدات نقش خود را در ترویج بیش از پیش این فرهنگ ایفا می‌کند.

حمایت از صنایع سیاست دولت سیزدهم

قائم مقام مدیرعامل برق شیراز در مدیریت توزیع برق شهرستان‌ها در این باره گفت: با سیاست‌هایی که دولت سیزدهم در حوزه برق پیش گرفته تلاش شد تا انرژی برق بیش از پیش در بخش صنایع مصرف شود.

محمدرضا منصوری‌صبا در گفت‌وگو با ایرنا افزود: البته فارس پتانسیل بالایی در کشاورزی دارد و به همین دلیل بخش عمده‌ای از میزان مصرف آب در استان مربوط به بخش کشاورزی است.

۷۰ درصد برق در منطقه درودزن صرف بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰درصد برق در منطقه درودزن صرف مصارف کشاورزی می‌شود، گفت: زرقان شهری صنعتی است و بیشترین مصرف برق در این شهرستان به بخش صنعتی اختصاص می‌یابد، این در حالیست که به دلیل پتانسیل بالایی که شهرستان مرودشت در حوزه کشاورزی دارد، قطعا بخش عمده انرژی برق این شهرستان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

منصوری‌صبا اضافه کرد: تعهد شرکت برق نسبت به کشاورزان تعهدی ۱۸ یا ۲۰ ساعته است و در تلاش هستیم تا به تعهد خود عمل کنیم و در ساعات و ایامی که مشکل توازن بین تولید و مصرف وجود ندارد برق کشاورزان به صورت ۲۴ساعته تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزان و صنعتگران هم باید همکاری لازم را برای صرفه‌جویی در ذخیره آب و برق در ساعات پیک و اوج مصرف داشته باشند.

منصوری‌صبا یادآوری کرد: به دلیل همکاری خوب شهروندان، کشاورزان و صنعتگران به شرکت توزیع برق شاهد خاموشی در شبکه خانگی نبودیم، البته نیاز است این روند تا پایان تابستان ادامه یابد.

ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف

وی با اعتقاد به اینکه صرفه‌جویی و مدیریت مصرف یک وظیفه شرعی و ملی به دوش ایرانیان است، مدیریت مصرف را درست مصرف کردن دانست و گفت: صرفه‌جویی به معنای مصرف نکردن نیست؛ صرفه‌جویی به معنای درست مصرف کردن، بجا مصرف کردن و مصرف را کارآمد و ثمربخش کردن است.

منصوری صبا بیان کرد: اگر مردم در ساعات پیک به سیستم سرمایش بیشتر نیاز دارند نباید از وسایل برقی مانند اتو، سشوار و لباسشویی در این ساعات استفاده کنند.

وی عنوان کرد: اگر مدیریت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سهمیه‌بندی‌هایی که انجام شده اتفاق بیفتد می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در صنعت برق و استفاده بهینه از این انرژی باشیم.

برق پایدار فارس در هجوم موج گرما و دست یاری تولیدکنندگان برای جلوگیری از خاموشی

لزوم تداوم همکاری شهروندان برای گذر از پیک گرما

او ادامه داد: اگرچه در بخش خانگی و تجاری خاموشی نداریم اما شهروندان می‌توانند کمک کنند و به صرفه‌جویی در ساعات اوج مصرف بپردازند تا همچنان شاهد خاموشی نباشیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: در جنوب کشور با گرمای طاقت فرسایی مواجه هستیم، در چنین شرایطی دمای محیط را نباید بیش از حد سرد کرد، در واقع دمای ایمن و مطلوب بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد تعریف شده است.

بدین ترتیب با آغاز فصل گرما و افزایش میزان برق در کشور، دولت چراغ‌های مختلفی را برای مقابله با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده روشن کرد تا تابستان امسال سایه خاموشی بر سر کشور سنگینی نکند اما تداوم این روند نیازمند ادامه یافتن برنامه‌ریزی‌ها در این بخش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha