مزارع پرورش میگوی گمیشان عاری از بیماری است
پرورش میگو در گمیشان

گرگان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: در ۱۰۳ مزرعه میگوی گُمیشان با پوشش هزار و ۱۵۴ هکتار، لارو رهاسازی شده و کار پرورش این گونه آبزی با نظارت دامپزشکان و عاری از بیماری در دست انجام است.

علی کاووسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای نظارت بهداشتی و کنترل بیماری در مزارع پرورش میگوی گمیشان از سه مسوول فنی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: امسال سرمایه‌گذاران پرورش میگوی گمیشان، ۲۶۱ میلیون قطعه پست لارو را در استخر پرورش برای پرورش این گونه آبزی، رهاسازی کرده‌اند.

کاووسی در خصوص برداشت میگو از استخرهای پرورش میگو هم گفت: کار برداشت میگو از میانه شهریورآغاز و در آخر مهر سال جاری پایان می‌یابد.

به گفته وی در استان گلستان برای نگهداری و فرآوری میگو، هفت مرکز فعال وجود دارد که سه مرکز آن دارای کد آی آر و صادرات میگو را به خارج از کشور هستند.

لزوم حل صادرات مستقیم میگوی گمیشان به بازار روسیه

وی در خصوص آخرین اقدام برای رفع مشکل صادرات میگوی گلستان به روسیه، افزود: این اداره کل اقدام لازم را با دستگاه‌های مرتبط در سطح ملی برای هماهنگی و حضور کارشناسان کشور روسیه در استان گلستان و بازدید از مراکز درخواست کننده دریافت کد«آی آر» منطبق با استاندارد صادرات میگو به این کشور، انجام داده است.

مدیرکل دامپزشکی گلستان خاطرنشان کرد: منتظر اقدام مسوولان دستگاه‌های مرتبط در سطح ملی برای هماهنگی و بازدید کارشناسان روسیه از مراکز متقاضی صادرات میگو استان گلستان به این کشور هستیم.

وی ادامه داد: نبود شرایط صادرات مستقیم میگو گمیشان به بازار روسیه یکی از چالش‌های فعالان اقتصادی گلستان به شمار می‌رود که صادرات این محصول از طریق حمل به استان جنوبی کشور و متحمل شدن هزینه اضافی و هدر رفت زمان بیشتر، انجام می‌شود.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای گمرک اینچه برون و دسترسی به بنادر دریای خزر در استان‌های مازندران و گیلان برای صادرات به کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه است.

پیشتر «اسماعیل جباری» مدیرکل شیلات گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود: با توجه به شرایط حاکم در پرورش میگو در مجتمع پرورش میگو گمیشان، برداشت این محصول سه هزار و ۶۰۰ تن در سال جاری پیش‌بینی شده است.

براساس گزارش مسوولان شیلات گلستان، سال زراعی قبل تولید میگو از استخرهای پرورش در مجتمع گمیشان با برداشت سه هزار و ۱۰۰ تُن محصول نسبت به سال زراعی قبل ۱۰۰ درصد رشد داشت.

بیش از ۸۰ درصد میگوهای برداشت شده در استان گلستان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد.

به گزارش ایرنا، تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha