۱۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 85187576
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح مایه کوبی دام‌ علیه تب برفکی در خراسان‌شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طرح مایه کوبی یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان علیه بیماری تب برفکی از امروز(چهارشنبه) در استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، حمید رمضانی روز چهارشنبه اظهار کرد: طرح مایه کوبی دام سبک و سنگین علیه تب برفکی به صورت رایگان برای دامداران اجرا می شود و در آن واحدهای روستایی، معیشتی و صنعتی زیر پوشش قرار می گیرند.

وی افزود: پیش بینی می شود در این طرح ۸۵ درصد جمعیت دام سنگین و ۹۰ درصد جمعیت دام سبک استان زیر پوشش قرار گیرند و بر این اساس در این دوره یک میلیاون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی مایه کوبی می شوند.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد، تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha