۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۹:۴۰
کد خبر: 81507484
T T
۰ نفر
مايه كوبي يك ميليون و 700 هزار راس دام در خراسان شمالي عليه تب برفكي

بجنورد - ايرنا - رييس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي شبكه دامپزشكي خراسان شمالي گفت: يك ميليون و 700هزار راس دام سبك و سنگين استان عليه بيماري تب برفكي مايه كوبي شدند.

دكتر 'حسن قاسمي فرد' روز يكشنبه به خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار كرد: از اين تعداد افزون بر يك ميليون و 600 هزار راس گوسفند و بز معادل 82 درصد جمعيت دام سبك و 47 هزار و 567 راس گوساله و گاو معادل 90 درصد دام سنگين استان است.

وي گفت: در اجراي طرح مايه كوبي دام هاي استان عليه تب برفكي، بخش خصوصي 42 درصد در دام سنگين و 40 درصد در دام سبك مشاركت داشته است.

به گفته وي در اجراي طرح مزبور كه از 15 آذر سال جاري در استان به مدت 50 روز كاري انجام شد، 31 گروه مايه كوب بخش خصوصي و 23 گروه مايه كوب بخش دولتي در هشت شهرستان فعاليت داشتند.

وي افزود: در اجراي اين طرح هزينه گروه هاي مايه كوب بخش خصوصي از محل اعتبارات طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتي درماني دام هاي روستايي و عشايري اداره كل دامپزشكي استان تامين شده است.

به گفته قاسمي فرد، از ابتداي امسال با مراقبت هاي انجام شده در خصوص تب برفكي در دام هاي سبك و سنگين در استان خراسان شمالي، وجود 21 مورد از اين بيماري در دام هاي منطقه گزارش و تاييد شده است.

وي با اشاره به اين كه تب برفكي بيماري بومي منطقه است، افزود: وجود كانون تب برفكي در دام هاي استان، نسبت به سال قبل كاهش و در حد متعارف است و جاي نگراني براي دامداران ندارد.

وي گفت: با توجه به اين كه مايه كوبي عليه تب برفكي به تنهايي نمي تواند از بروز اين بيماري جلوگيري كند ولي لازم است دامداران منطقه اقدامات بهداشتي و قرنطينه اي را در واحدهاي دامي خود به كار گيرند و به توصيه هاي بهداشتي كارشناسان دامپزشكي توجه و عمل كنند.

تب برفكي بيماري ويروسي و بسيار واگير دام هاي زوج سم است و در دام هاي اهلي و حيات وحش ديده مي شود كه مي تواند خسارت اقتصادي فراواني به صنعت دامپروري و دامداران و روستاييان وارد كند.

خسارت بيماري تب برفكي در دام هاي بالغ كم و به ندرت اتفاق مي افتد ولي در دام هاي جوان خسارت قابل توجهي دارد و از همه مهم تر خسارت بسيار شديد اقتصادي و اجتماعي ناشي از آن كاهش توليدات دامي و كاهش بهره وري دام است.

علايم تب برفكي، تب، بي حالي، ريزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم هاي تاول در داخل دهان، شكاف بين سم و روي پستان است كه موجب كاهش شديد توليد شير و ساير توليدات دامي، لاغري دام و سقط در دام ها مي شود و يكي از راه هاي پيشگيري از اين بيماري، انجام مايه كوبي منظم دام است.

در استان خراسان شمالي واقع در شمالشرق كشور بيش از دو ميليون راس دام سبك و سنگين وجود دارد كه از قطب ها مهم دامپروري كشور محسوب مي شود.

استان خراسان شمالي با جمعيت 867 هزار نفر كه 48.5 درصد آن در مناطق روستايي و عشايري سكونت دارند يكي از قطب هاي دامپروري كشور محسوب مي شود. ك/3

6204/ 6042