برگزاری کمیسیون مشترک ایران وسوریه نوید بخش روزهای گرم روابط دو کشور

دمشق - ایرنا - برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سوریه با حضور وزرای دو کشور در تهران نوید بخش روزهای گرم روابط میان دو دولت در عرصه های مختلف بمنظور ارتقای سطح همکاری ها و رفع مشکلات اقتصادی مردم سوریه انجام می گیرد.

به گزارش ایرنا ، کمیسیون اقتصادی مشترک جمهوری اسلامی ایران و سوریه در تهران با حضور وزرای دو کشور ، تفاهم نامه های امضا شده میان آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه را بمنظور اجرای هر چه سریعتر پروژه های راهبردی میان دو طرف پیگیری می کند.

هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی سوریه با هدف پیگیری مصوبات سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران که در اردیبهشت ماه جاری به سوریه انجام گرفت و طی آن چندین تفاهم نامه میان روسای جمهور دو کشور امضا شد به تهران وارد شدند.

این هیئت بلندپایه متشکل از المقداد وزیر امور خارجه ، محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و محمد ایاد الخطیب وزیر ارتباطات سوریه می‌باشد که جهت پیگیری مصوبات سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه عازم ایران شدند. برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سوریه با حضور وزرای دو کشور در تهران نوید بخش روزهای گرم روابط میان دو دولت در عرصه های مختلف بمنظور ارتقای سطح همکاری ها و رفع مشکلات اقتصادی مردم سوریه انجام می گیرد.

در این نشست‌ مشترک اقتصادی که تا پایان هفته جاری ادامه خواهد، همه موضوعات مشترک دو کشور پیگیری و روند اجرای یادداشت تفاهم‌های امضا شده در سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به دمشق ارزیابی و دستورات روسای دو کشور برای غلبه بر همه موانعی که ممکن است در مسیر این روابط به ویژه توسعه اقتصادی و تجاری ایجاد شود، پیگیری و اجرایی خواهد شد.

یادداشت تفاهم‌هایی که در سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه امضا شد، دهها یادداشت تفاهم است که همه بخش‌ها اعم از انرژی، کشاورزی، مناطق آزاد، ارتباطات و نظایر آن را شامل می شود و در این سفر همچنین درخصوص راه اندازی و ایجاد پروژه های راهبردی بین دو کشور در زمینه انرژی و گاز، نفت، حمل و نقل و نظایر آن توافق شد.

هیات عالی رتبه سوری در تهران با آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان وزرای دولت مقامات سیاسی و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت وگو کردند.

دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و سوریه در دمشق ، پیروزی بزرگ جریان و رویکرد مقاومت

برگزاری کمیسیون مشترک ایران وسوریه نوید بخش روزهای گرم روابط دو کشور

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با تجلیل از ایستادگی و مقاومت تاریخی دولت و ملت سوریه در برابر فتنه‌ها و تهاجم همه جانبه ۱۲ ساله علیه این کشور، پیام مهم دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و سوریه در دمشق را پیروزی بزرگ جریان و رویکرد مقاومت توصیف کرد.

دیروز سه‌شنبه در دیدار «فیصل المقداد»، «محمد سامر الخلیل» و «ایاد الخطیب» وزرای امور خارجه، اقتصاد و تجارت خارجی و ارتباطات و فناوری جمهوری عربی سوریه، با اشاره به توافقات حاصل از سفر اردیبهشت ماه خود به دمشق، بر اجرایی شدن کامل توافقات صورت گرفته در این سفر به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

رئیس جمهور با تجلیل از ایستادگی و مقاومت تاریخی دولت و ملت سوریه در برابر فتنه‌ها و تهاجم همه جانبه ۱۲ ساله علیه این کشور، پیام مهم دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و سوریه در دمشق را پیروزی بزرگ جریان و رویکرد مقاومت توصیف کرد و گفت: امیدوارم علاوه بر اجرایی شدن کامل توافقات صورت گرفته، در آینده نزدیک شاهد گام‌های بعدی توسعه هر چه بیشتر روابط میان دو کشور نیز باشیم.

امیر عبداللهیان : توافقات اقتصادی و تجاری ایران و سوریه در مرحله اجراست/ تفاهم برای تداوم «روند آستانه»

برگزاری کمیسیون مشترک ایران وسوریه نوید بخش روزهای گرم روابط دو کشور

وزیر امور خارجه با بیان اینکه با پیگیری مستمر وزرای کابینه دو کشور، شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی شدن توافقات اقتصادی، تجاری و فن‌آوری بین دو کشور هستیم، گفت: تشکیل شرکت مشترک بیمه، توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور و آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه پیگیری می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با «فیصل مقداد» همتای سوری خود در تهران، با اشاره به سفر هیاتی سیاسی و اقتصادی برای پیگیری توافقات سفر اخیر آیت الله رئیسی به دمشق اظهار داشت: در هیات اعزامی سوریه، علاوه بر وزیر خارجه این کشور وزرای اقتصاد و ارتباطات دولت سوریه نیز حضور دارند و امروز همزمان با این دیدار، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه به ریاست آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و همتای سوری وی برگزار شده است.

امیرعبداللهیان یکی از محورهای رایزنی خود با وزیر خارجه سوریه را پیگیری اجرایی شدن اسناد همکاری های امضا شده در سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به دمشق عنوان کرد و گفت:‌ امیدواریم با پیگیری‌های مستمر سفرای دو کشور، شاهد پیشرفت اجرای توافق‌ها در زمینه های مختلف باشیم.

خاندوزی: ۲ بانک غیردولتی مشترک ایران و سوریه تاسیس شد

برگزاری کمیسیون مشترک ایران وسوریه نوید بخش روزهای گرم روابط دو کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی و سوری ۲ بانک غیردولتی در سوریه تاسیس کردند.

سید احسان خاندوزی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کنسرسیومی متشکل از ۳ شرکت بیمه ایرانی غیردولتی با شرکت بیمه سوری با سهم ۶۰ درصد ایران و ۴۰ درصد سوریه بیمه تجاری و تکافلی راه اندازی کرده اند.

وی اضافه کرد: شعب ۲ بانک غیر دولتی ایران هم در سوریه افتتاح شده و این یکی از اهداف سفر رییس جمهور به دمشق بود که انجام شد و امید است بتوانیم از این طریق شرکت های ایرانی فعال در بازار سوریه از پیمانکاران ایرانی حمایت کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: این بانک ها قرار است با پشتیبانی مالی و بیمه ای شرکت های ایرانی فعال در سوریه، برای پیمانکاران و صدور خدمات فنی مهندسی فعال شوند.

وزیر نیرو: ایران پنج هزار مگاوات نیروگاه را در سوریه بازسازی می‌کند

برگزاری کمیسیون مشترک ایران وسوریه نوید بخش روزهای گرم روابط دو کشور

وزیر نیرو از انجام مذاکر با طرف سوری برای بازسازی حدود پنج هزار مگاوات نیروگاه در سوریه توسط شرکت‌ها و متخصصان ایرانی خبر داد.

علی‌اکبر محرابیان عصر سه‌شنبه در دیدار با «محمد سامرالخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه افزود: سوریه پس از دوره سختی که با دشمنان جنگید و تحمیل فشارهای زیاد توسط کشورهای متخاصم و پس از پیروزی مردم این کشور در مقابل متجاوزان؛ امروز وارد مرحله بازسازی شده است.

وی ادامه داد: تاکید مسئولان سوریه بر تامین انرژی و برق پایدار برای پاسخگویی به نیاز بخش‌های مختلف اعم از خانگی و تولید است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: نیروگاه های متعددی در سوریه وجود داشت که بخش قابل توجهی از آن امروز امکان تولید برق ندارند و نیازمند تعمیرات هستند، البته در کنار این امر توسعه نیروگاه‌های جدید در این کشور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

محرابیان گفت: شرکت‌های ایرانی به ویژه گروه مپنا در سال‌های اخیر سابقه خوبی در ساخت و تعمیرات نیروگاه در سوریه دارد و در این زمینه نیروگاه بسیار خوبی را در منطقه لاذقیه احداث کرده که به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر ارتباطات : عزم ایران برای افزایش کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سوریه

برگزاری کمیسیون مشترک ایران وسوریه نوید بخش روزهای گرم روابط دو کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سوریه را دوست و برادر خودمان می‌دانیم و هر کمکی که برای افزایش کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کشور نیاز باشد، انجام می‌دهیم.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات با انتشار پُستی در شبکه اجتماعی ایرانی اعلام‌کرد: پس از سفر آیت الله رییسی به دمشق و دیدار با بشار اسد رییس‌جمهوری عربی سوریه، یادداشت تفاهمی میان دو طرف در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسید.

وی افزود: از آنجا که هر دو طرف مصمم به اجرایی کردن این یادداشت تفاهم هستند، دیروز «ایاد الخطیب» وزیر ارتباطات‌وفناوری جمهوری عربی سوریه به تهران آمد تا برای رفع موانع و اجرایی کردن آن دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در این دیدار گفتم همان‌طور که جمهوری اسلامی در روزهای سخت کنار مردم سوریه ایستاد، امروز نیز در زمان خوشی و بازسازی در کنار مردم و دولت سوریه خواهد ایستاد.

زارع‌پور تصریح‌کرد: وزیر ارتباطات و فناوری سوریه نیز با اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های شرکت‌های فناوری اطلاعات ایرانی خواست که آنان برای مشارکت در اجرای پروژه‌های این حوزه حضور پیدا کنند.

وزیر راه و شهرسازی: توافقات ایران و سوریه در حال انجام است/ حذف هزینه خدمات فرودگاهی برای ایران و سوریه

برگزاری کمیسیون مشترک ایران وسوریه نوید بخش روزهای گرم روابط دو کشور

وزیر راه و شهرسازی از احیای کارخانه نیمه‌تعطیل دو خودروسازی ایرانی در سوریه و راه‌اندازی کارخانه تولید لاستیک در این کشور خبر داد و گفت: توافقات و مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به سوریه، امروز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و بخش زیادی از این مصوبات به ثمر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به سوریه گفت: ۱۶ سند همکاری در این سفر بین دو کشور به امضا رسید و یکی از اصلی‌ترین وظایف ما در کمیسیون پیگیری برای اجرایی شدن این سندهاست.

«مهرداد بذرپاش» در جلسه افتتاحیه کمیته پیگیری اسناد و تفاهمات سفر رئیس جمهور کشورمان به دمشق، خاطرنشان کرد: طبق تاکیدات روسای جمهور دو کشور باید هرچه سریع‌تر این تفاهمات را به مرحله اجرا برسانیم.

‌رییس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه با قدردانی از سفیران دو کشور گفت: تحول قابل توجهی در پیگیری‌ها و به سرانجام رسیدن پروژه‌ها رخ داده است.

نتیجه

در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه و ایران همه این موضوعات و همچنین اقدامات انجام شده تاکنون درخصوص اجرای دستورات روسای جمهور ایران و سوریه در جریان اجلاس سران دو کشور در دمشق، پیگیری خواهد شد.

ریاست هیات سوری را محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و ریاست هیات ایرانی را مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha