آتش‌ انبار سوخت قاچاق در شهر کرمان به عدد ۳۰ رسید؛ چرایی سکوت همسایگان

کرمان- ایرنا- انفجار و آتش سوزی بامداد چهارشنبه(دیروز) خیابان گلدشت کرمان در حالی اتفاق افتاد که ۲۱ خانه اطراف خسارت دید و آتش نشانی می‌گوید امسال حوادث مشابه به ۳۰ مورد رسیده و نکته قابل تامل اینکه همسایگان مطلع بوده اند و اطلاع نداده اند.

به گزارش ایرنا، ساعت ۳:۴۰ بامداد چهارشنبه در کوچه شماره ۲۹ خیابان گلدشت شهر کرمان آتش سوزی گسترده در اثر انتشار گاز ناشی از بنزین قاچاق در فضای محصور یک منزل مسکونی اتفاق افتاد.
شدت حادثه و انفجار ناشی از این آتش سوزی به حدی بود که علاوه بر کوچه شماره ۲۹ خیابان گلدشت تا فواصل دورتر همچون خیابان شهاب و شهرک جماران نیز صدای انفجار ناشی از این آتش سوزی شنیده شد.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، آتش سوزی گسترده و خسارت قابل توجه موجب ریخته شدن شیشه‌های برخی منازل اطراف و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم این مناطق شد.

مدیرعامل آتش نشانی در همان اظهارات اولیه، خسارت ناشی از این انفجار را قابل توجه دانست و گفت که مصدومیت‌های ناشی از وقوع حادثه به اظهارات همسایگان مربوط می‌شود که بنابر اظهار برخی از آنها سقوط و پرتاب اشیا از قبیل لوستر و غیره در اثر موج انفجار موجب ایجاد صدماتی شده است.

اما آن چیزی که عمق حادثه را بیشتر می‌کرد وقوع همزمان دو حادثه آتش سوزی در شهر کرمان بود علاوه بر کوچه ۲۹ خیابان گلدشت که با آتش سوزی گسترده دست و پنجه نرم می‌کرد، منزلی در خیابان شهیدان ماهانی نیز طعمه حریق شده بود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

به دنبال این اتفاق خبرنگار ایرنا برای اطلاع از جزییات حادثه آتش سوزی در خیابان گلدشت شهر کرمان مصاحبه‌ای با مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان انجام داد.

ابراهیم بابایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای ۲۱خانه ای که در حادثه آتش‌سوزی امروز در منطقه گلدشت دچار آسیب شدند تخریب بار معنایی غیرواقعی دارد و می‌توان گفت به این خانه‌ها تنها خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: حتی در محلی که اصل انفجار رخ داده شاهد تخریب سازه مسکونی نبودیم و ساختمان محل حادثه فقط خسارت دیده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد: ترکی که در ساختمان محل وقوع انفجار ایجاد شده ممکن است باعث شود که این ساختمان را تخریب کنند چون دیگر محل ایمنی برای زندگی نیست ولی اگر در جایی درج شود تخریب اتفاق افتاده بار معنایی اشتباهی دارد.

وی تاکید کرد: آسیبی که به ساختمان‌ها و خانه‌های اطراف محل حریق وارد شده مربوط به همین مفهوم خسارت می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان اظهارداشت: بسیاری از خسارت‌های وارد شده به خانه های مسکونی در این حریق جزیی است به طور مثال فردی اظهار کرده که قسمتی از سقف منزلش کنده شده است.

وی گفت: در این ۲۱ خانه خسارت دیده که همکاران مجموعه آتش نشانی آنها را ثبت کرده اند، به طور مثال در خانه ای لوستر سقفی افتاده است و در خانه‌ای دیگر تکه آهنگی کنده شده اما تخریب در این ۲۱ خانه اتفاق نیفتاده و فقط خسارت وارد شده است.

وی افزود: یک مورد از این ۲۱خانه، محل اصلی وقوع حادثه بود که بعد از انفجار درب کرکره‌ای برقی این خانه به دلیل مقاومت کمتر این سازه از جا کنده و چند متر پرتاب شد.

بابایی گفت: نیم‌طبقه‌های بالای خانه محل اصلی وقوع حادثه نیز آتش گرفتند که خسارت این موارد سنگین است زیرا در آتش سوختند.

بابایی با اشاره به اینکه تمام خسارت‌های جزیی وارد شده به تمام این ۲۱خانه برآورد شده است، تصریح کرد: البته ممکن است در مجاورت محل حادثه، ساکنان خانه ای حضور نداشته باشند یا چیزی اعلام نکرده اند زیرا باید در نظر داشت که حادثه در خیابان گلدشت رخ داده اما در انتهای خیابان شهاب و شهرک جماران هم صدای انفجار شنیده شده است.

بابایی گفت: خسارت‌های این حادثه به صورت کم و بیش و به گونه‌ای بود که در یک محل خسارت‌ها بیشتر و در محل دیگر خسارت‌ها کمتر بوده است.

شناسایی عامل حادثه
وی با اشاره به اینکه عامل وقوع این حادثه شناسایی شده است، گفت: خودرو و بخشی از خانه این فرد نیز سوخته و همکاران ما نیز در جریان مهار این آتش‌سوزی با او تماس گرفته و در ارتباط بودند البته نیروی انتظامی موضوع شناسایی عامل را پیگیری کرده است.

بابایی بیان کرد: بعد از وقوع حادثه مقداری بنزین در مشک خودرو عامل حادثه باقی مانده بوده که همکاران آتش‌نشانی با حضور و نظارت پلیس این بنزین را از محدوده آتش‌سوزی خارج کردند.

۳۰ حادثه آتش‌سوزی ناشی از قاچاق سوخت در شهر کرمان

وی ادامه داد: متاسفانه از اول فروردین تاکنون، ۳۰ حادثه آتش‌سوزی ناشی از قاچاق سوخت در شهر کرمان داشتیم که اکثر این آتش سوزی ها با آسیب و مصدومیت همراه بودند.

سکوت همسایگان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: تعداد زیاد آتش‌سوزی‌های ناشی از قاچاق سوخت در ‌شهر کرمان نشان‌دهنده این است که سوخت به صورت غیرعادی در دسترس است و در مواردی همسایه‌های این افراد قاچاق‌کننده سوخت نیز از این امر مطلع هستند اما چیزی نمی‌گویند.

وی گفت: در این حادثه آتش سوزی نیز همسایه‌های محل وقوع حادثه اعلام کردند که از وجود خودرو قاچاق سوخت در این مجتمع خبر داشتند.

شهروندان از کنار معضل قاچاق سوخت به راحتی رد نشوند

بابایی ضمن تذکر به شهروندان گفت: از کنار مسائل اجتماعی این‌چنینی مانند قاچاق سوخت به راحتی رد نشوند شاید تذکر و اطلاع دادن مانع وقوع حادثه شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد: اگر آتش‌نشانی در این حادثه کم کاری می کردند خسارت آتش‌سوزی خیلی شدیدتر از این حجم می‌شد، آتش‌نشانی بلافاصله بعد از وقوع حادثه در محل حضور پیدا کردند و با عملکردشان سبب شدند که اتاق‌های خانه محل وقوع حادثه سالم بمانند و طعمه حریق نشوند.

وی گفت: همزمان با وقوع حادثه در خیابان گلدشت، در خیابان شهیدان ماهانی نیز آتش‌سوزی گسترده داشتیم که آتش نشانی با هفت دستگاه خودرو این آتش‌سوزی‌ها را مهار کردند.

به گزارش ایرنا، انتظار می رود عاملان چنین حوادث خطرناکی که به قاچاق سرمایه ملی اهتمام دارند و جان و مال دیگران را نیز به خطر می اندازند با مجازات های بازدارنده مواجه شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha