۱۱ مرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۲۳
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 85187913
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محموله ۱۸۰ میلیارد ریالی فلز توقیف شده در اصفهان قاچاق نیست

اصفهان-ایرنا-مدیرکل گمرکات اصفهان گفت: محموله فلز قلع به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریالی توقیف شده در استان که روز یکشنبه هفته جاری توسط ماموران پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی اصفهان به ظن قاچاق ضبط شد، قاچاق نیست.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل گمرکات استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از رسول کوهستانی پزوه در نامه‌ای به ایرنا با اشاره به انتشار خبری در این خبرگزاری با عنوان "کشف ۲۵ تن قلع قاچاق" اعلام کرد: با توجه به اینکه گمرک اطلاعات سامانه‌های خود را به صورت برخط (آنلاین) در اختیار دستگاه‌های دیگر از جمله پلیس امنیت اقتصادی خود قرار می‌دهد؛ در همین راستا در کنترل‌های پلیس امنیت اقتصادی ۲۵ تُن قلع ترخیص شده از گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان به دلیل مغایرت کشور سازنده در ارزیابی و اظهار به ظن قاچاق، توقیف شده است.

وی ادامه داد: پس از استعلام تعزیرات حکومتی شهرستان مبارکه از اداره کل گمرکات استان و در پاسخ به تعزیرات حکومتی اعلام شد که در لحاظ کردن و تعیین ردیف تعرفه و مأخذ حقوق ورودی کالا، تفاوتی در ورود کالا از کشورهای مختلف از جمله چین یا برزیل وجود ندارد.

مدیرکل گمرکات اصفهان اظهار داشت: خریدار طبق ثبت سفارش موضوع اظهارنامه، مجاز است که کالا را از یکی از کشورهای مالزی، اندونزی یا برزیل وارد کند و هنگام درج اطلاعات در اظهارنامه(با توجه به اسناد) امکان ذکر نام ۲ کشور مبدا وجود ندارد، از طرفی بدون سونیت و به اشتباه در اظهارنامه، نام کشور سازنده چین قید شده و بر اساس ارزیابی کارشناسان گمرک، کالا محصول کشور برزیل رویت و اطلاعات آن در سامانه جامع امور گمرکی درج می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از بررسی لازم و با توجه به اینکه ساخت کشور، تاثیری در حقوق ورودی ندارد و تعیین ارزش گمرکی کالا نیز بر مبنای کالای مورد ارزیابی و اسناد، انجام شده و حق و حقوقی از دولت ضایع نمی شود؛ اظهارنامه مورد پذیرش قرار گرفته و کالا ترخیص می شود .

وی گفت: همچنین طبق تبصره ۲ ماده ۵۸ قانون امور گمرکی، در مواردی که کشور سازنده کالا احراز شده و محصول کشورهای ممنوع المعامله نبوده و مشمول تعرفه‌های ترجیحی و محدودیت‌های مقداری نشود، با تشخیص گمرک ایران، ارائه گواهی مبدا ضروری نیست.

کوهستانی پزوه افزود: کالای وارد شده با توجه به نوع و ماهیت کالا، به همان شکل به بازار عرضه نمی‌شود و در محصولات تولیدی شرکت برای ورق های قلع اندود استفاده می شود.

به گفته وی، تعزیرات حکومتی نیز براساس شواهد، مدارک و مستندات در تاریخ ۲۸ تیرماه برائت این پرونده را صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، وجود قُطب‌های صنعتی نظیر فولاد، منسوجات، هواپیماسازی، لوازم خانگی، رنگ‌سازی و صنایع نظامی از دلایل اهمیت گمرک اصفهان محسوب می‌شود.

گمرکات استان اصفهان با پنج گمرک تابعه فعال، در کیلومتر پنج جاده اصفهان- شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha