تامین مستمر نهاده‌های دامی نیاز اساسی عشایر استان اصفهان است

اصفهان - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه مرتعداران اصفهان گفت: با توجه به خشکسالی چند سال اخیر و افزایش دمای هوا، تامین مستمر نهاده‌های دامی نیاز اساسی عشایر استان است.

صَفَر علیمردانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین نشدن به موقع و با مقدار مناسب نهاده های دامی، سبب فروش زودهنگام دام و ضرر و زیان برای جامعه عشایری می شود و از سوی دیگر نوسان و اختلال در بازار گوشت را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نبود میزان مورد نیاز از نهاده های دامی، عشایر را به فروش دام مولد مجبور می کند که این موضوع نیز برای صنعت دامداری و دامپروی کشور زیان هنگفتی خواهد داشت و تبعات آن سال های بعد به وضوح مشاهده خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان اصفهان اظهار داشت: تهیه خوراک دام بدون تامین و توزیع نهاده ها در سال های اخیر با توجه به خشکسالی ها کار دشواری بوده است و سختی آن نیز امسال به دلیل گرمای هوا تداوم دارد، لذا از مسوولان تقاضا داریم درباره این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشند.

علیمردانی گفت: عشایر کشور بالغ بر ۶۴ درصد نیاز مردم به گوشت قرمز را رفع می کنند و در تولید لبنیات نیز سهم پررنگی دارند اما خدمات ارائه شده به این قشر پرتلاش، حداقل و محدود است که این مساله باید رفع شود.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری کشور در ۲۹ استان به غیر از کردستان و تهران پراکنده است و این قشر با در اختیار داشتن ۳۰ درصد از دام سبک و چهار درصد از دام سنگین، ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند، همچنین ۳۵ درصد از تولیدات صنایع دستی در اختیار آنان است.

طبق آمار اداره کل امور عشایر اصفهان، ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در این استان زندگی می‌کنند که شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

در بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha