ارایه نسخه مدیریتی واحد برای تمام مساجد البرز پاسخگو نیست

کرج – ایرنا – رییس ستاد رسیدگی به امور مساجد استان البرز به وجود قومیت ها و خرده فرهنگ های مختلف در این استان اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع قومیتی مختلف در این استان و ویژگیهای متنوع اقوام ساکن در محلات مختلف، ارایه یک نسخه واحد برای برنامه های مساجد استان پاسخگو نیست.

حجت الاسلام «محمدعلی کمالی دهقان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وجود خرده فرهنگ های مختلف در البرز کار ما را مقداری سخت تر کرده، افزود: در عین حال می توانیم از ظرفیت ها این قومیت ها برای تقویت آموزش معارف دینی و ارتقای فرهنگ دینی و مذهبی مناطق مختلف استفاده کنیم.

وی به لزوم کارکرد واقعی مساجد تاکید کرد و افزود: کارکرد واقعی مساجد باید در راستای تقویت ارتقای معرفت دینی و تعمیق باورهای دینی باشد که با همین هدف اقداماتی مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه ارکان مساجد همچون بسیج، کانون های فرهنگی هنری، امنای مساجد، هیئت های مذهبی و امام مسجد توانایی لازم را برای هماهنگی بین ارکان داشته باشند، اظهار کرد: با هماهنگی های لازم مساجد تقویت شده و دو وظیفه اصلی در مساجد که آموزش و تبلیغ معارف دینی هست به خوبی دنبال می شود.

وی گفت: هر میزان آموزش معارف دینی تقویت شود تبلیغ، عمق، معرفت و اثرگذاری بیشتری دارد در حالیکه متاسفانه در بعضی مواقع افرادی علیرغم تبلیغ معارف به دلیل نبود پشتوانه معرفتی آن تبلیغ اثر عکس دارد.

وی در خصوص موضوع امر به معروف و نهی از منکر نیز افزود: این موضوعات نیز ابتدا بایستی آموزش داده شود و سپس تبلیغ شود تا نمازگذاران نسبت به آن ملکه اخلاقی پیدا کنند که کارکرد مساجد در این ۲ زمینه و تعمیق باورهای دینی فارغ از بالا رفتن اطلاعات دینی وظیفه دین باوری و عمق باورهای دینی است.

کمالی دهقان این موضوع را از وظایف ائمه جماعات دانست و به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اداره مساجد توسط مردم اشاره و اظهار کرد: یک امام جماعت موفق در مسجد بایستی فعالیت به هم پیوسته ای داشته و تمام تلاش خود را برای حضور فعال و اثرگذار مردم در صحنه مسجد داشته باشد.

وی گفت: مسجد بایستی مرجع تمام اموری که از آن فاصله گرفته ایم قرار گیرد و بسیج و هیات های مذهبی همراه با کودکان و نوجوانان باید به مساجد بازگردند که بستر لازم برای این حضور از سوی هیات امنای مساجد، خادم و امام مسجد فراهم می شود.

کمالی دهقان افزود: به همین منظور از اواخر سال گذشته دوره های آموزشی ارتباط گیری ائمه مساجد و روحانیون با کودکان و نوجوانان را آغاز کردیم تا توانایی لازم برای ارتباط مناسب و منطقی را با این قشر بیاموزند.

وی با اشاره به ارایه دوره های آموزشی لازم برای جذب کودکان و نوجوانان، افزود: مدیریت، اخلاق محراب، مربیگری و ارتباط گیری با کودک، نوجوان و جوان از جمله موضوعات آموزشی علمی و پژوهشی ارایه شده برای امنای مساجد و امام مسجد است که این آموزش ها در ۲۸ منطقه امور مساجد تا پایان سال جاری ارایه خواهد شد.

توجه به بانوان در مدیریت مساجد جدی دیده می شود

کمالی دهقان ادامه داد:‌از سال گذشته توجه به بانوان برای مدیریت و تصمیم گیری در امور مساجد جدی گرفته شد به طوریکه مسوول امور بانوان مساجد نیز در این ستاد منصوب شده و هر مسجد نیز رابط بانوان امور مساجد دارد ضمن اینکه بسیج خواهران در مساجد فعال شده است.

وی اضافه کرد: بایستی تا پایان سال جاری تمام مساجد استان البرز رابط بانوان خود را معرفی کنند ضمن اینکه پایان سال جاری نیز همایشی برای بانوان رابط در مساجد برگزار خواهد شد.

در استان البرز بیش از ۷۰۰ امام جماعت در بیش از ۷۰۰ مسجد روستایی و شهری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha