توان‌افزایی حلقه‌های میانی برای نقش آفرینی اجتماعی عالمانه

شیراز - ایرنا - دانشجویان به عنوان قشری که افکارعمومی جامعه، آنها را به عنوان رهپویان علم و روشن بینی می‌شناسند، از جایگاه کارآمدی بیان نقص‌ها و ارائه راهکار و پیشنهاد برای بهبودی برخوردارند، اکنون در دانشگاه شیراز طرحی برای توانمندسازی بیشتر این قشر برگزار شده تا بتوانند نقش‌آفرینی موثرتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رهبر معظم انقلاب همواره بر نقش موثر دانشجویان در اصلاح امور اجتماعی تاکید کرده‌اند و مسئولان سطوح مختلف کشور نیز در مسیر فعالیت خود در سخن یا عمل دست یاری به سوی آنها دراز کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدارهای خود با دانشجویان از آنهاخواستند تا با مسائل کشور تماس داشته باشند، این مسائل را از نزدیک ببینند، درک کنند و برای بهبود آن با تمرکز کار کنند.

ایشان با تاکید بر فعالیت علمی و دقیق از آنها خواست تا بر روی مسائل تحقیق و پژوهش کنند و راه‌حل‌های سنجیده و قوی پیش‌بینی کنند، چرا که وقتی گفتمان‌سازی برای حل مسائل انجام شد، اقبال عمومی به وجود می‌آید و اثر خود را در مدیریت می‌گذارد.

در این مسیر نیاز است تا دانشجویان به نوعی از توانمندی دست یابند تا بتوانند به عنوان حلقه‌های میانی ایفای نقش موثرتری داشته باشند.

حامیم توانمندسازی برای دانشجویان ۲ استان

به این منظور طرحی به عنوان "حامیم" در دانشگاه شیراز آغاز شده که تلاش می‌کند این آمادگی و توانمندی را در دانشجویان استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تقویت کند.

دوره تمرکز خود را بر دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی و اجتماعی قرار داده تا توان نقش آفرینی اجتماعی آنها را به‌عنوان به عنوان حلقه‌های میانی میان مردم و حاکمیت تقویت کند.

در قالب طرح حامیم دانشگاه شیراز میزبان ۴۰۰ دانشجوی فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد فارس و دانشجویان دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است، دانشجویانی که پس از مصاحبه و بررسی رزومه، گزینش شده‌ و آماده‌اند تا آماده‌تر به مسئولیت اجتماعی خود بپردازند.

به گفته حجت‌الاسلام سجاد نیکخو، مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه شیراز، هدف طرح ملی حامیم، فعال‌کردن حلقه‌های میانی و فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌هاست.

او توضیح داد: حامیم تلاش می‌کند تا به شکل علمی و تحقیقی، طرح توانمندسازی دانشجویان با عنوان حلقه‌های میانی را در دانشگاه شیراز توسعه دهیم تا با بهره‌مندی از ظرفیت دانشجویان فعال، مطالبات رهبر انقلاب به نحو شایسته‌تری در جامعه پیگیری شود.

نیکخو ادامه داد: طرح کلی اندیشه‌های اسلامی، سیره‌ی حکمرانی علوی، بانوی تراز، همرزمان حسین (ع)، جهاد تبیین، تبیین دستاوردهای انقلاب،‌ دشمن‌شناسی تحولات منطقه و جریان‌شناسی فکری از مباحثی است که در این دوره به دانشجویان حاضر آموزش داده میشود.

این دوره ‌توانبخشی که تا ۲۰ مردادماه در پردیس ارم دانشگاه شیراز در جریان است نوعی تجهیز فکری برای قشر دانشگاهی است تا با روشن‌بینی بیشتری مسائل کشور را بنگرند و با دیدی جهان‌شمول‌تر از منظر تخصصی خود برای مسائل جامعه چاره‌اندیشی و مطالبه‌گری کنند.

توان‌افزایی حلقه‌های میانی برای نقش آفرینی اجتماعی عالمانه

سخن نخست؛ جهاد تبیین به عهده همه دانشجویان است

این دانشجویان در یکی از نشست‌های نخستین روز آغاز فعالیت خود با حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری دیدار کردند و پیرامون برخی از مسائل به گفت و گو نشستند.

تولیت آستان مطهر شاهچراغ (ع) در این دیدار با دانشجویان به روشنگری درباره استعمار فرانو و جنگ نرمی که در این مسیر شکل گرفته روشنگری کرد و از دانشجویان خواست تا جهاد تبیین را جدی بگیرند و برای آن آماده باشند.

او توضیح داد: استعمار فرانو همان استعمار فرهنگی است که در قالب آن فکر و فرهنگ ملت به گونه‌ای ساخته شود تا آنطور فکر کنند که قدرت استعمارگر فکر می‌کند و در سبک زندگی، ساختار سیاسی و اقتصادی و حتی شیوه‌های هنری درست همانند او شوند.

به گفته رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در استعمار فرهنگی، جوهرۀ یک ملت دگرگون می‌شود، داشته‌ها، ارزش‌ها و افتخارات خود را به‌کلی فراموش می‌کند و راهی بی ارتباط با هویت، تاریخ، دین و ملیت خود را در پیش می‌گیرد.

او بیان کرد: جنگ نرم دشمن علیه ایران اسلامی تلاش برای استعمار فرانو است و نه تنها ملت ما، بلکه تمام کشورهای شرقی، در معرض هجمه بی امان فرهنگ و تمدن غربی قرار گرفته‌اند.

کلانتری راه مقابله با این استعمار خاموش و جنگ نرم را در فضای ذهنی جوانان ایرانی، سنت‌ها، داشته‌ها، تمدن اصیل ایرانی-اسلامی و ارزش‌های کهن کشور جستجو کرد که باید نهادینه شود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت جهاد تبیین، این فریضه را بر گردن همه جوانان و بویژه دانشجویان دانست و گفت: این کار سختی دارد و نیازمند تلاش و زحمت فراوان است اما به سربلندی ملت می‌انجامد.

بهبودی جامعه با حرکت از یک جایگاه تثبیت شده

آماده‌سازی و آگاه سازی جوانان از محورها و مولفه‌های فرهنگی و ارزشی ایران و توانمندسازی آنها برای پیگیری و حرکت در این مسیر بسیار اثرگذار خواهد بود.

دانشجویان و جامعه دانشگاهی در نزد اذهان عمومی از جایگاهی برخوردار است که مردم با اعتماد به علم و روشن‌بینی آنها با سعه صدر بیشتری سخنشان می‌شنوند و می‌پذیرند؛ بنابراین ارتقای آگاهی آنها و گوشزد کردن دوباره این جایگاه شاخص و مسئولیت اجتماعی که بر عهده دارند به آنها، می‌تواند بسترساز نقش‌آفرینی پویاتر و کارآمدتر این قشر جریان ساز باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha