۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۴۶
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85190231
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دمشق: رژیم اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی بپیوندد

تهران- ایرنا- نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی در وین روز شنبه در سخنانی خواستار پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «حسن خضور» در جریان اولین دور نشست کمیته بازنگری ان‌پی‌تی برای سال ۲۰۲۶ در شهر «وین» اتریش بر لزوم اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ کنفرانس بررسی و تمدید معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی برای مدت نامعلوم تاکید کرد.

بر اساس این قطعنامه، منطقه خاورمیانه باید عاری از سلاح‌های اتمی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی باشد.

وی گفت: همه کشورهای عربی به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی پیوستند، در حالی که رژیم اسرائیل تنها کشوری در منطقه است که به این معاهده نپیوسته و تمامی فعالیت‌های هسته‌ای آن همچنان خارج از نظارت بین المللی است.

نماینده سوریه افزود: رژیم اسرائیل با توانایی‌های اتمی خود همچنان خارج از معاهده و توافق جامع پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی است و تمام طرح‌ها برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را رد می‌کند که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی است.

خضور اضافه کرد: ما از کشورهای طرف معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی به‌ویژه آن‌هایی که دارای تسلیحات اتمی هستند، می‌خواهیم که مسئولیت‌های خود را در اعمال فشار بر رژیم اسرائیل برای پیوستن بدون قید و شرط و تاخیر و تعلل بیشتر به این معاهده بر عهده بگیرند.

وی همچنین گفت: با وجود همه تلاش‌ها و ابتکارات مهم برخی کشورها به رهبری روسیه، پیش‌نویس سند نهایی کنفرانس بازنگری NPT در سال ۲۰۱۵ به تصویب نرسید زیرا سه کشور همه پیشنهادات درباره خاورمیانه را رد کردند و این مایه تاسف است.

نماینده سوریه افزود: شکست کنفرانس‌های بازبینی ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ در تصویب سند نهایی، مایه نگرانی شدید است، زیرا ضربه‌ای به تلاش‌های بین المللی با هدف خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های اتمی است و استانداردهای دوگانه برخی کشورها را آشکار می‌کند.

خضور اضافه کرد: قطعنامه ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه باید هر چه سریع‌تر اجرا شود زیرا به دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه کمک و از صلح و امنیت بین‌المللی حمایت می‌کند.

وی در پایان گفت: سوریه تاکید می‌کند که کنفرانس بازنگری «ان پی تی» ۲۰۲۶ باید از کشورهای عضو به ویژه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای بخواهد که رژیم اسرائیل را برای پیوستن به این معاهده تحت فشار قرار دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha