۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱
کد خبر: 85190656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاوشگر هندی چاندرایان-۳ با موفقیت وارد مدار اولیه ماه شد

تهران- ایرنا- کاوشگر هندی چاندرایان-۳ که کمتر از ۳۰ روز پیش به سوی ماه پرتاب شده بود، با موفقیت وارد مدار ماه شد و گرانش این قمر زمین را حس کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از هندوستان تایمز، کاوشگر چاندرایان-۳ که ۱۴ ژوییه از مرکز فضایی «ساتیش دهاوان» در جنوب ایالت «آندرا پرادش» به فضا پرتاب شد، دیروز شنبه ۶ اوت (۱۴ مرداد) با موفقیت وارد مدار اولیه ماه شد.

چاندرایان پس از رسیدن مدار ماه به سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) پیام داد: من گرانش ماه را احساس می کنم.

سومین ماموریت هند برای ارسال کاوشگر بدون سرنشین به سطح ماه، پس از ۲۲ روز از پرتاب برای یک سفر بسیار پیچیده ۴۱ روزه برای رسیدن به قطب جنوب ماه، جایی که هیچ کشور دیگری قبلاً نرفته بود، آماده می شود.

چاندرایان-۳ پس از انجام مانور مورد نیاز که آن را به ماه نزدیکتر کرد، بدون هیچ گونه نقصی به تأسیسات فضایی هند در بنگالور، پیام داد.

وارد شدن به مدار ماه نقطه عطف مهمی در ماموریت جاه طلبانه سازمان تحقیقات فضایی هند بود .

این فضاپیما از زمان پرتاب حدود دو سوم فاصله تا ماه را طی کرده است و ۱۸ روز آینده برای سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) حیاتی خواهد بود.

کاوشگر «چندرایان» که در زبان سانسکریت به معنای ارابه ماه است، این کاوشگر بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر را از مبدا طی خواهد کرد.

سفینه چندرایان-۳ توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) ساخته شده و هدف آن فرود ایمن در سطح ماه، جمع‌آوری داده‌ها و انجام یک سری آزمایش‌های علمی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترکیب ماه است.

در صورتی که این عملیات موفقیت آمیز باشد هندوستان پس از روسیه، آمریکا و چین، چهارمین کشوری خواهد بود که توانایی رسیدن به ماه را به دست خواهد آورد.

چندرایان-۳ یک کاوشگر (ویکرام) و یک ماه نورد (پراگیان) را با هدف انجام آزمایش‌های علمی روی سطح ماه حمل می‌کند.

پیش از این در سال ۲۰۱۹، سری دوم ماموریت ماه هند، چندرایان-۲ به فضا پرتاب شد اما نتوانست به فرود مورد نظر روی سطح ماه دست یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha