۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۲۹
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85190958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تخریبِ مخفیانه مسجدِ "کازرونی" اصفهان، اقدامی که در گام نخست متوقف شد+ فیلم

اصفهان _ ایرنا_ به گفته مقامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، تحرکات انجام شده برای تخریبِ مسجدِ تاریخی "کازرونی" این شهر توسط هیات امنای آن در شامگاه پنجشنبه(۱۲ مرداد)، با اطلاع به موقعِ مردمِ محله "عباس‌آباد" متوقف شد.

به گزارش ایرنا، مسجد کازرونی یکی از مساجد معاصر اصفهان در محله عباس‌آباد این شهر است که در اواخر پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم بدست علی‌اکبر کازرونی بنا شد. این مسجد وقف نیست و در تملک خانواده کازرونی قرار دارد اما در سال‌های اخیر برخی از اعضای هیات امنای مسجد بدنبال نوسازی آن هستند.

کارشناسان پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی معتقدند که این مسجد تداوم معماری گذشته و دوره گذار آن است و باید حفظ شود.

معماری دوره گذار و حفظ تداوم معماری گذشته، چرخش هنرمندانه شبستان رو به قبله و آثار کاشی‌کاری و خطاطی نستعلیق از ویژگی‌های بارز این اثر تاریخی است که در سال‌های اخیر بیم تخریب آن، اعتراض کوشندگان و کارشناسان میراث فرهنگی را در پی داشته است.

در این پیوند، سرهنگ علی بابایی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان به ایرنا گفته است که مدارک بدست آمده از بکارگیری ۱۱ کارگر تحت بیمه مسوولیت یک کارفرما به مدت ۳۶۵ روز برای انجام کار در مسجد کازرونی حکایت دارد و به نظر می‌رسد این اقدام برای انجام عملیات ساختمانی وسیع در این بنا بوده است.

با این حال، اجرای عملیات تخریب این بنا با اطلاع‌رسانی مردم محله عباس‌آباد(جایی که مسجد در آن واقع شده) و حضور ماموران یگان حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان با همکاری ماموران شهرداری و نیروی انتظامی، در همان گامِ نخست متوقف شد.

این مسجد بخشی از خاطره جمعی مردم اصفهان را در خود محفوظ دارد و افراد بلندآوازه‌ای همچون حاج‌آقا رحیم ارباب استاد علم فقه، حاج میرزا علی آقای شیرازی از عرفای نامدار و حاج شیخ حسن نجف‌آبادی از علمای بزرگ در محراب این مسجد نماز اقامه می‌کردند.

همه این ویژگی ها موجب شده است تا به عقیده کارشناسان، این اثر واجد ارزش تاریخی و ثبت در فهرست آثار ملی کشور باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha