شتاب چرخ تولید گروه های صنعتی احیا شده در سفر آیت‌الله رئیسی به آذربایجان‌شرقی

تبریز- ایرنا- دور دوم سفر رییس جمهور به آذربایجان‌شرقی در خرداد ماه امسال برکات زیادی را در حوزه های مختلف نصیب این استان کرد و بخش صنعت از جمله گروه های صنعتی احیا شده برای بازگشت به چرخه تولید بیشترین بهره را از این سفر برد.

به گزارش ایرنا، افتتاح راه آهن میانه - تبریز و ایستگاه خاوران پس از ۲۲ سال، بهره برداری از طرح آبرسانی میانه پس از ۲۰ سال وقفه، استقلال مس آذربایجان پس از ۱۷ سال وقفه، احیای کارخانه ماشین سازی تبریز با اشتغال هفت هزار و ۵۰۰ نفر، احیا ۲۲۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی، افتتاح ۷۳ طرح در بخش کشاورزی، ظرفیت تولید چهار هزار خودرو با افتتاح خط تولید شرکت دیزلی، اختصاص پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به کشاورزان برای خرید تراکتور ایرانی، زیر کشت رفتن ۳۸۳ هکتار از دشت قره بلاغ با افتتاح شبکه آبرسانی، تولید مس کاتد به روش هیپ لیچینگ در مس سونگون، انتقال آب سد گرمی چای به میانه و تصفیه خانه این شهر، رونمایی از تراکتور شالیزار، کامیونت و بازدید از احیا ماشین سازی تبریز و چرمشهر از ثمرات این سفر به آذربایجان شرقی است.

جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی با حضور رییس جمهور بخشی از رهاورد دور دوم سفر آیت الله رئیسی به این استان است که گروه های صنعتی احیا شده از جمله گروه صنعتی یاران نیز به عنوان یکی از این واحدهای راکد با دستورات مستقیم رییس جمهور برای رفع مشکلات این گروه صنعتی دوباره به چرخه تولید بازگشت و کارگران سه شرکت زیرمجموعه این گروه صنعتی به سر کار خود بازگشتند.

در این سفر همچنین تعدادی از ۸۱ طرح منتج به تفاهم‌نامه بین دولت و بخش خصوصی به ارزش ۲ بیلیون و ۳۵۰ هزار میلیارد ریال ( ۲۳۵ هزار میلیارد تومان) در حضور آیت الله رئیسی امضاء و مبادله شد که امضای تفاهم نامه بین زین العابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی و سلیمان نوروزی، رییس هیات مدیره گروه صنعتی یاد شده به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال از جمله این طرح ها است.

این تفاهم نامه در قالب ورود تجهیزات و خطوط جدید به این مجموعه امضا شد و بر اساس آن باید در مدت چهار سال آینده ۲۵ میلیون یورو تجهیزات وارد کارخانجات این مجموعه شود.

شتاب چرخ تولید گروه های صنعتی احیا شده در سفر آیت‌الله رئیسی به آذربایجان‌شرقی
سلیمان نوروزی، رییس هیات مدیره گروه صنعتی احیا شده

دستورات آیت الله رئیسی در دور دوم سفر به آذربایجان شرقی برای احیای این گروه صنعتی راهگشا شد

رییس هیات مدیره گروه صنعتی «یاران» روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با قدردانی از پیگیری های دولت و مدیران ارشد استانی برای احیای این گروه صنعتی گفت: رییس جمهور در این سفر پس از شنیدن موارد و مشکلات موجود بر سر راه این مجموعه صنعتی برای رفع مشکلات سیستم بانکی، تامین سهمیه مواد اولیه از بازار بورس و صدور مجوز ورود تجهیزات مورد نیاز دستورات لازم را صادر کرد.

سلیمان نوروزی، با بیان اینکه این گروه صنعتی دارای پنج شرکت زیرمجموعه شامل یاران ساختار آذر، پلاستیک کاران فاران، پلیمرکاران ایرانیان، سهند بافت آذرشهر و سهند بافت آذر است، افزود: این گروه صنعتی دارای بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در زمینه تولید مواد پلیمری مانند گونی، کیسه های سیمان و جامبوبگ یا بیگ بگ ( کیسه های بزرگ انعظاف پذیری از جنس گونی) شامل کیسه های یک تنی و ۲ تنی است.گروه صنعتی احیا شده دارای پنج شرکت زیرمجموعه شامل یاران ساختار آذر، پلاستیک کاران فاران، پلیمرکاران ایرانیان، سهند بافت آذرشهر و سهند بافت آذر بوده و این گروه صنعتی دارای بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در زمینه تولید مواد پلیمری مانند گونی، کیسه های سیمان و جامبوبگ یا بیگ بگ ( کیسه های بزرگ انعظاف پذیری از جنس گونی) شامل کیسه های یک تنی و ۲ تنی است.

وی اظهار کرد: این مجموعه در دوران فعالیت خود جزو شرکت های برتر ایران بوده و صادرکننده و تولید کننده نمونه شده است ولی در مقطعی از زمان فعالیت این گروه صنعتی به علت مشکلات مالی و افزایش حجم سرمایه در گردش دچار وقفه شد.

رییس هیات مدیره گروه صنعتی احیا شده با اشاره به اینکه فعالیت این گروه صنعتی از سال ۹۵ تا اواخر سال ۹۹ دچار رکود شده بود، گفت: در سال ۹۹ به دنبال فوت مالک این گروه صنعتی عملا فعالیت کارخانجات این مجموعه تعطیل شد.

نوروزی، با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ احیای این گروه صنعتی شروع شد، ادامه داد: طلبکاران این مجموعه اقدام به تشکیل پرونده و اخذ حکم برای فروش تجهیزات کارخانه کرده بودند.

پیگیری های مدیران ارشد آذربایجان شرقی مانع از خروج دستگاه های گروه صنعتی به خارج از استان شد

وی یادآور شد: استاندار آذربایجان شرقی، رییس دادگستری استان و معاونان آنان با هدف جلوگیری از هم پاشیدن این مجموعه و برگشتن آن به چرخه تولید، پیگیری های لازم را انجام داده و مانع از خروج ماشین آلات این مجموعه به خارج از استان شدند.

وی گفت: به دنبال توجه و اهتمام دولت سیزدهم و پیگیری های مدیران ارشد استانی، مشارکت یک سرمایه گذار خارجی در این گروه صنعتی جلب، با ورود این سرمایه گذار طلب طلبکاران پرداخت و دستگاه ها و تجهیزات خارج شده از مجموعه دوباره به کارخانه برگردانده شد.

نوروزی، با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ پرونده در مرحله اجرای احکام دستگاه قضایی بود که با پرداخت مطالبات طلبکاران، این پرونده ها بسته شد، افزود: از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تولید این گروه صنعتی واقع در شهرک صنعتی سلیمی تبریز به علت محدودیت در تامین مواد اولیه از بورس با حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد ظرفیت انجام می شود. از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تولید این گروه صنعتی واقع در شهرک صنعتی سلیمی تبریز به علت محدودیت در تامین مواد اولیه از بورس با حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد ظرفیت انجام می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون سه شرکت زیر مجموعه این گروه صنعتی شامل شرکت یاران ساختار آذر، پلیمرکار ایرانیان و پلاستیک کاران فاران فعال بوده و آغاز فعالیت شرکت سهند بافت آذرشهر منتظر ترخیص ۲ خط موجود در گمرک جلفا است و شرکت سهند بافت آذر نیز مشکل تکنولوژی و راه اندازی خط دارد.

رییس هیات مدیره گروه صنعتی احیا شده گفت: بیش از ۵۸۰ میلیارد ریال بدهی مالیاتی این گروه صنعتی در مرحله اجرا بود که این میزان بدهی فعالیت این مجموعه را مختل کرده بود و با تعیین تکلیف این بدهی و پرداخت کامل آن، پرونده از مسیر اجرائیات خارج شد.

نوروزی، با اشاره به بدهی این مجموعه به بانک ملی از بابت اخذ تسهیلات، ادامه داد: با وجود پرداخت بخشی از بدهی به این بانک همچنان این بدهی محدودیت هایی برای فعالیت این گروه صنعتی ایجاد کرده بود که با طرح پرونده این گروه صنعتی در ستاد تسهیل استان با استفاده از مزایای طرح پشتیبانی از واحدهای تولیدی بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال کل وام، سود و جریمه های بانکی به صورت یکجا پرداخت شد.

وی با بیان اینکه با وجود پرداخت بدهی به بانک ملی و با گذشت حدود پنج ماه از آن، تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است، یادآور شد: سایر بدهی این گروه صنعتی از جمله بدهی ۲۶۰ میلیارد ریالی به سازمان تامین اجتماعی نیز تعیین تکلیف و تسویه شده است.

رییس هیات مدیره گروه صنعتی احیا شده گفت: از آذر سال گذشته، کارگران این مجموعه دوباره سر کار خود بازگشتند و با وجود اینکه حدود پنج ماه تولیدی در این مجموعه انجام نمی شد ولی حقوق کارگران پرداخت می شد.

نوروزی افزود: هر کس علاقه مند به کار در کارخانجات این گروه صنعتی واقع در شهرک سلیمی باشد، می تواند با مراجعه به این کارخانجات و طی مراحل اداری، مشغول به کار شود.

وی اظهار کرد: تجهیزات و دستگاه های موجود در کارخانجات با بهره گیری از توان کارشناسان خارجی دوباره بازسازی شد و تجهیزات پس از رفع مشکلات و تعویض قطعات شروع به کار کردند.

شتاب چرخ تولید گروه های صنعتی احیا شده در سفر آیت‌الله رئیسی به آذربایجان‌شرقی

۲ خط جدید گروه صنعتی احیا شده در گمرک جلفا برای صدور مجوز ترخیص خاک می خورد

رییس هیات مدیره گروه صنعتی احیا شده گفت: در جریان سفر اخیر رییس جمهوری به استان تفاهم نامه ای با حضور آیت الله رئیسی بین استاندار آذربایجان شرقی و بنده به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال امضا شد.

نوروزی ادامه داد: این سرمایه گذاری در قالب ورود تجهیزات و خطوط جدید به این مجموعه بوده و باید در مدت چهار سال آینده ۲۵ میلیون یورو تجهیزات وارد کارخانجات این مجموعه شود.

وی با بیان اینکه مجوزهای لازم برای ورود سرمایه خارجی از وزارت امور اقتصاد و دارایی اخذ شده است، یادآور شد: تفاوت این تفاهم نامه با سایر تفاهم نامه ها، عدم استفاده از سیستم های مالی و بانکی بوده و ۱۰۰ درصد آورده را سرمایه گذار تامین می کند.

رییس هیات مدیره گروه صنعتی احیا شده گفت: هم اکنون ۲ خط برای اضافه شدن به مجموعه وارد کشور شده و در گمرک جلفا آماده ترخیص است و مسایل گمرکی آن حل شده و مسایل مربوط به امور صنایع آن با گذشته حدود سه ماه از ورود این دستگاه ها و دستور استاندار آذربایجان شرقی برای تسریع در ترخیص این تجهیزات، این مسایل به قوت خود باقی مانده است.هم اکنون ۲ خط برای اضافه شدن به مجموعه وارد کشور شده و در گمرک جلفا آماده ترخیص است و مسایل گمرکی آن حل شده و مسایل مربوط به امور صنایع آن با گذشته حدود سه ماه از ورود این دستگاه ها و دستور استاندار آذربایجان شرقی برای تسریع در ترخیص این تجهیزات، این مسایل به قوت خود باقی مانده است.

نوروزی، با اشاره به اینکه گروه خارجی نصب این تجهیزات از حدود سه هفته گذشته وارد کشور شده و در مجموعه مستقر شده اند، افزود: این دستگاه ها آورده شخصی سرمایه گذار بوده و ارزی از کشور برای خرید و ورود آن ها از کشور خارج نشده است.

وزارت صمت ۳۰ درصد از ظرفیت تولید این گروه صنعتی را برای تامین مواد اولیه از بورس لحاظ کرده است

رییس هیات مدیره گروه صنعتی احیا شده گفت: با وجود سابقه ۳۰ ساله این گروه صنعتی و تاکیدات دولت و مدیران استانی برای راه اندازی دوباره کارخانجات این مجموعه، وزارت صنعت معدن و تجارت فقط ۳۰ درصد از ظرفیت تولید این گروه صنعتی را برای تامین مواد اولیه از بورس لحاظ کرده است.

نوروزی، ادامه داد: اگر سهمیه مواد این گروه صنعتی از بورس ۱۰۰ درصد تامین شود، میزان اشتغالزایی مستقیم این مجموعه از حدود ۱۲۰ نفر کنونی به ۴۵۰ نفر می رسد.اگر سهمیه مواد این گروه صنعتی از بورس ۱۰۰ درصد تامین شود، میزان اشتغالزایی مستقیم این مجموعه از حدود ۱۲۰ نفر کنونی به ۴۵۰ نفر می رسد.

وی اظهار کرد: با ورود تجهیزات و خطوط جدید به کارخانجات این مجموعه، میزان اشتغال مستقیم گروه صنعتی یاران به یک هزار و ۵۰۰ نفر می رسد و با راه اندازی آن ها قابلیت صادرات ۱۰۰ درصدی محصولات و ارزآوری به کشور فراهم می شود.

نوروزی، افزود: سفارش و مشتری خارجی برای محصولات تولیدی این گروه صنعتی وجود دارد ولی به علت برخی مسایل مانند عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز از وزارت صمت و غیرفعال بودن کارت بازرگانی این مجموعه صادراتی انجام نمی شود و فقط فروش در بازار داخلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha