آهنگ تولید از دل کارخانه های خاموش

تبریز- ایرنا- احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد یکی از راهبردهای دولت سیزدهم برای ایجاد رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در کشور است و واحدهایی که با تسهیلات بانکی و پول بیت المال راه اندازی شده و به حال خود رها شده بودند یکی پس از دیگری دوباره به چرخه تولید برمی گردند.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در آذربایجان شرقی ۱۳ درصد از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی موجود، در سال ۱۴۰۰ تعطیل شده بود و واحدهای دیگر نیز با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کردند و همین امر موجب رکود اقتصادی و اخراج نیروی کار و بسیاری مسائل دیگر در استان شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مستقر شدن نمایندگان عالی دولت در استان، فعال کردن این واحدها در دستور کار و اولویت قرار گرفت به طوری که در سال نخست فعالیت دولت، بیش از ۲۰۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگشت و در نیمه نخست امسال نیز چراغ تولید در ۵۶ واحد تولیدی راکد، روشن شد.

رفع موانع واگذاری و خلع ید صاحبان قبلی که توان و انگیزه احیای واحدهای راکد را نداشتند بزرگ ترین و موثرترین کاری بود که دولت و نمایندگان آن در استان با همکاری دستگاه قضا انجام دادند تا این واحدها احیا شوند و قطع یقین ادامه روند فعلی، موجب احیای تمام واحدهای تعطیل و همچنین ایجاد واحدهای جدید می شود.

به اذعان بسیاری از صاحبان واحدهای تولیدی احیا شده، حمایت های دولت در این مسیر کامل و بی سابقه بوده و برای راه انداختن دوباره این واحدها، از تمام ظرفیت های قانونی استفاده می شود و این نویدبخش روزهای خوش برای صنعت و تولید در آذربایجان شرقی است.

تولید دوباره از دل کارخانه های خاموش

۲۰۰ واحد راکد و نیمه راکد در آذربایجان شرقی در سال نخست فعالیت دولت به چرخه تولید بازگشتند

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از اولویت های استان است، گفت: سال گذشته ۲۰۰ واحد راکد و نیمه راکد در استان فعال‌سازی و به چرخه تولید بازگشتند و امسال نیز ۵۶ واحد راکد وارد مدار تولید شد و استان از این نظر رتبه دوم کشوری را داراست.

محمد کلامی افزود: برنامه های محوری در استان طراحی شده است تا دستگاه های دولتی با حمایت از جریان سرمایه و رفع موانع و تسهیل گری حرکت کنند تا تمامی واحدهای تولیدی احیا شوند.
وی ادامه داد: اساس تشکیل ستاد تسهیل، اتخاذ تصمیماتی است که مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف و کم کند و اگر خلاف این باشد نه تنها واحدی به چرخه تولید برنمی گردد بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده می شود.

کلامی خاطرنشان کرد: در هر جلسه ستاد تسهیل، تلاشمان این است که گرهی از مشکلات واحدهای صنعتی به ویژه های واحدهای تولیدی راکد را باز کنیم و به هدفی که از ابتدای دولت برای استان ترسیم کرده ایم که همان افزایش تولید و صادرات و دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی است، برسیم.

موضوع احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در سفرهای استانی رئیس جمهور نیز مورد توجه بوده و آیت الله رئیسی در سفر دوم خود به آذربایجان شرقی، در جشن احیا ۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان بر این نکته تاکید کردند که مسیر توسعه و ترقی کشور از تولید می گذرد و احیای واحدهای راکد، تولید در کشور را رونق می بخشد ضمن اینکه زمینه را برای به کارگیری افرادی که از کار بیکار شده اند یا جویای کار هستند فراهم می کند.

به گفته سیدامیرحسین مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی از ابتدای دولت سیزدهم و تشکیل نهضت احیای واحدهای اقتصادی تاکنون ۶ هزار و ۵۵۳ واحد تولیدی در کشور احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است و زمینه اشتغال ۱۴۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم شده و در مجموع به واسطه این احیا، یک هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری‌های صورت گرفته که در کاهش نرخ بیکاری در کشور و رشد سرمایه گذاری موثر بوده است.

امسال نیز ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای راکد و نیمه راکد که تعدادشان در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۰ هزار واحد بود در نظر گرفته شده است .

در آذربایجان شرقی نیز از محل احیای حدود ۲۵۰ واحد تولیدی راکد، بیش از هفت هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده و به همین دلیل، نرخ بیکاری در این استان کاهش چشمگیری داشته و از متوسط کشوری پایین تر است.

تولید دوباره از دل کارخانه های خاموش

اشتغال زایی برای ۲۰۰ نفر با احیا واحد تولید لوله های مقوایی

مدیرعامل واحد تولیدی مقوا و لوله های مقوایی در تبریز که توانسته در دولت سیزدهم این واحد تعطیل شده را به طور کامل احیا و در مسیر تولید و اشتغال قرار دهد گفت: زمانیکه این واحد را تحویل گرفتم با سه نفر شروع کردم و در زمان حاضر این واحد با ۱۵۰ نیرو فعال شده و تا ۲۰۰ نفر نیز قابل افزایش است.

رضا عباسی به تولید ماهانه یکهزار و ۲۰۰ تن انواع لوله مقوایی با اندازه های مختلف در این واحد تولیدی اشاره کرد و افزود: پس از رونق گرفتن کارمان، تصمیم به توسعه کار گرفتیم و با خرید ۲ واحد تعطیل شده در شهرک صنعتی سلیمی، کارمان را توسعه دادیم و وسعت کارخانه را به ۲۰ هزار متر مربع در سه واحد افزایش دادیم.

وی ادامه داد: با راه اندازی واحد سوم که در اردیبهشت سال آینده محقق می شود برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی می شود ضمن اینکه میزان تولید لوله مقوایی نیز تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن بیشتر می شود.

عباسی میزان سرمایه گذاری برای احیای این واحد و توسعه آن را ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون ریالی تسهیلات نگرفته و با حمایت های معنوی دولت و آسان شدن کارهای واگذاری واحدهای تعطیل، موفق به احیا و توسعه این واحد شده است.

وی بر به روز رسانی ماشین آلات در این نوع واحدها تاکید کرد و افزود: در ابتدای کار، با توجه به سابقه فنی که داشتم چند ماشین و دستگاه را خودم طراحی کرده و ساختم اما در ادامه، برای سرعت بخشیدن به کار، از ماشین آلات تولید داخل و خارج (بیشتر از چین) استفاده کردم.

وی تعداد خطوط تولید در واحدهای تولیدی را ۶ خط عنوان کرد و گفت: در مجموعه شماره یک، تعداد سه خط، در شماره ۲ تعداد سه و مجموعه سوم یک خط فعال است و برنامه ریزی برای تولید نبشی مقوایی را در برنامه داریم.

عباسی چالش فعالان این عرصه را فعالیت های زیرپله ای عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ نفر در استان در این زمینه فعال هستند که بیشتر آنها به صورت غیرمجاز و بدون پروانه بهره برداری فعالیت می کنند که تولیداتشان کیفیت آنچنانی ندارند اما نظم بازار را به هم می زنند.

وی ادامه داد: کیفیت در کار ما بسیار مهم است و ترکیه در این مورد رقیب جدی ماست و کیفیت بالا و قیمت پایین محصولات تولیدی در این کشور، توان رقابت را گرفته است که در این مورد نیاز به حمایت و رفع برخی موانع داریم.

۴۰ میلیارد ریال صادرات مقوا به پنج کشور

مدیرعامل این شرکت، از ورود به عرصه صادرات نیز خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۰ تریلی مقوا و لوله های مقوایی به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد ریال به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، روسیه، عراق و افغانستان صادر کردیم و افزایش صادرات از برنامه ها و اولویت های این مجموعه برای سال های بعدی است.

عباسی موارد مصرف تولیدات این واحد تولیدی را صنایع چاپ، موکت، نایلون و فویل های آلومینیوم اعلام کرد و گفت: تمام مواد اولیه این محصول از طریق کارتن های بازیافتی تامین می شود و با توجه به بروزسانی ماشین آلات و بازچرخانی آب، میزان مصرف آب نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.

در سال جاری ۱۰ تریلی مقوا و لوله های مقوایی به ارزش ۴۰ میلیارد ریال به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، روسیه، عراق و افغانستان صادر کردیم

وی یکی دیگر از مشکلات این واحد تولیدی و دیگر واحدها را تامین انرژی عنوان کرد و گفت: در تابستان با مشکل برق و در زمستان با مشکل گاز روبرو هستیم که امیدواریم مسئولان، در این مورد چاره اندیشی کنند ضمن اینکه خود مجموعه، نسبت به خرید ۲ دستگاه ژنراتور با توان ۲۵۰ و ۱۵۰ کیلووات بر ساعت در زمینه تامین برق و دوگانه سوزی در زمینه تامین گاز مورد نیاز اقدام کرده است.

وی همچنین از مسئولان استانی خواست تا کاغذبازی ها در ادارات را کاهش دهند و با تامین ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی، که تولید و فروششان با این مجموعه در ارتباط مستقیم است راه را برای رونق تولید بازتر کنند.

یکی دیگر از واحدهایی که در این دولت از تعطیلی رها یافته و وارد مدار تولید و سودآوری و صادرات شده کارخانه تولید کاشی و سرامیک است که پس از اعلام ورشکستگی و تعطیلی، واگذار شد.

تولید دوباره از دل کارخانه های خاموش

ارزآوری و صادرات نتیجه حمایت ها و تسهیل امور است

مدیرعامل این واحد فعال در تولید کاشی با درخواست از مسوولان برای حمایت بیشتر از تولید و اشتغال و همچنین تسهیل صادرات، گفت: اگر امروز این واحد تولیدی از مرحله تعطیلی به مرحله تولید و احیا رسیده و برای کشور از طریق صادرات ارزآوری می کند نتیجه حمایت های دولت و تسهیل امور است.

احد نیاکار، به روند احیای این واحد تولیدی و مشکلاتی که در این ارتباط وجود داشت اشاره کرد و افزود: این کارخانه در سال ۱۳۷۲ افتتاح شد و تا سال ۱۳۹۰ عمکلرد خوبی داشت اما از این سال تا ۱۳۹۳ به صورت تق و لق ادامه فعالیت داد تا اینکه در سال ۱۳۹۳ ورشکسته اعلام و از سوی دادگستری به اداره ورشکستگی واگذار شد.

وی افزود: ابتدا به طور استیجاری واحد را تحویل گرفتیم و راه اندازی کردیم، زمانی که این واحد راکد بود کسی سراغش را نمی گرفت اما پس از آنکه دوباره به مدار تولید بازگشت مشتریان زیادی برایش پیدا شد و در مزایده واگذاری کامل این واحد، مبلغ بالاتری پیشنهاد دادیم و برنده شدیم.

نیاکار به اشتغال ۳۸۰ نفر در این واحد قبل از تعطیل شدن اشاره کرد و گفت: به دلیل به روز نبودن ماشین آلات تولید، تنها ۱۵ درصد از ۲۰۰ هزار متر مربع کاشی که هر ماه در این واحد تولید می شد درجه یک بود و کمتر کسی حاضر به خطرپذیری و پذیرفتن مالکیت کارخانه بود.

وی ادامه داد: وقتی واحد را تحویل گرفتیم و آن را احیا کردیم با اورهال ( به روز رسانی ) برخی دستگاه ها که به مرور زمان، از کار افتاده بودند و همچنین خریداری ماشین آلات جدید، تغییرات کیفی و کمی را در کارخانه آغاز کردیم و با استفاده از دستگاه های جدید، میزان تولید محصول درجه یک را به بیش از ۸۰ درصد افزایش داده و محصولات تولید شده را متنوع کردیم.

مدیرعامل این واحد تولیدی با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۶۴ نفر به طور مستقیم در این واحد مشغول فعالیت هستند، گفت: به رغم کاهش نیروی کار، کاهشی در میزان تولید اتفاق نیفتاده و در زمان حاضر ماهانه ۲۰۰ هزار مترمربع کاشی در این واحد تولید و روانه بازار می شود، البته تولید محصولات درجه یک به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

نیاکار افزود: استاندارد تولید روزانه هر نفر کارگر ۷۲ متر مربع است و این واحد روزانه باید ۱۲ هزار متر مربع تولید داشته باشد اما به دلیل کهنه و کوچک بودن ماشین آلات، روزانه حداکثر ۶ هزار متر مربع تولید داریم از این رو توسعه و نوسازی ماشین آلات را در برنامه قرار دادیم.

وی در مورد هزینه های صرف شده برای این واحد، اظهار کرد: در مرحله اول ۸۰۰ هزار دلار معادل ۴۰۰ میلیارد ریال برای خرید ماشین آلات جدید هزینه کردیم و بدون اخذ ریالی تسهیلات، ماشین آلات را وارد کارخانه و مدار تولید کردیم چون می دانستیم که این واحد برای افزایش تولید ظرفیت دارد.

نیاکار ادامه داد: به دلیل کیفیت بالای تولیدات، ۷۰ درصد تولیدات این کارخانه صادراتی است اما چون بیشتر ماشین آلات نو نیستند و کهنه و قدیمی شده اند از این رو نمی توانیم کاشی بزرگ تر از ۶۰ در ۶۰ بزنیم که مشتریان زیادی در بازار دارد.

کشورهای عراق، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه مقصد صادرات کاشی از آذربایجان شرقی

وی میزان صادرات این واحد را ماهانه ۲۵۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: این صادرات بیشتر به کشورهای عراق، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان صورت می گیرد، قبل از ژانویه امسال به ترکیه نیز صادارت داشتیم که به دلیل افزایش تعرفه گمرکی قطع شد اما دوباره فعال شده و محصولات صادارتی ما به این کشور از طریق بندر مرسین صادر می شود.

این تولیدکننده با بیان اینکه اگر تسهیلات بانکی به موقع در اختیار کارخانه قرار گیرد میزان صادرات و تولید نیز افزایش می یابد، گفت: ۲ سال قبل درخواست وام داده ام و با یک شرکت چینی نیز برای خرید ماشین آلات بروز، ۲ میلیون دلار قرارداد بسته ام و ۵۰۰ هزار دلار بیعانه داده ام اما تاکنون نتوانسته ام وام خود را دریافت کنم و بانک ما را معطل کره است.

این تولیدکننده با بیان اینکه اگر تسهیلات بانکی به موقع در اختیار کارخانه قرار گیرد میزان صادرات و تولید نیز افزایش می یابد، گفت: ۲ سال قبل درخواست وام داده ام و با یک شرکت چینی نیز برای خرید ماشین آلات بروز، ۲ میلیون دلار قرارداد بسته ام و ۵۰۰ هزار دلار بیعانه داده ام اما تاکنون نتوانسته ام وام خود را دریافت کنم و بانک ما را معطل کره است.

نیاکار ادامه داد: به رغم نامه صندوق توسعه ملی به یکی از بانک های استان، تاکنون به نتیجه نرسیده ام در حالی که یک کارخانه تولیدی در یکی از استان های مرکزی که همزمان با ما برای اخذ وام اقدام کرده نوروز امسال ماشین آلات را وارد مدار تولید کرد.

وی افزود: موقعیت آذربایجان شرقی عالی است اما در مجموع سه کارخانه کاشی وجود دارد در حالی که در یکی از استان های مرکزی ۱۸۵ کارخانه تولید کاشی وجود دارد، در حالی که کارخانه های واقع در آذربایجان شرقی مزیت های بسیاری دارند کرایه حمل و نقل پایین تر نسبت به دیگر استان های کشور، مرغوبیت مواد اولیه، کیفیت بالای محصول، نزدیکی به مرز و خیلی موارد دیگر که موجب شده است تا مشتریان خارجی محصول ما را ترجیح دهند اما چون ماشین آلات کهنه اند نمی توانیم بیشتر سفارش بگیریم مگر اینکه تسهیلات بگیریم و ظرفیت تولید را بالا ببریم.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: مقاومت و کیفیت کاشی های تولیدی در تبریز به علت استفاده از خاک و مواد اولیه مرغوب، به مراتب بالاتر است و حدود ۳۸۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است که بالاتر از استاندارد ۲۸۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است همچنین خاکی که استفاده می کنیم به مراتب ارزان تر در اختیار ما قرار می گیرد و کرایه هر تن یک میلیون ریال است در حالی که این ارقام در شهرهای دیگر کانون تولید کاشی کشور به مراتب بالاتر بوده و کیفیت و مقاومت تولیدات آنها پایین تر است.

۹۵ درصد مواد اولیه کاشی از داخل تامین می شود

نیاکار با بیان اینکه ۹۵ درصد مواد اولیه برای تولید کاشی از داخل تامین می شود، گفت: واردات ما برای تولید شامل پنج درصد مواد اولیه می شود که البته در این مورد، برخی شرکت های داخلی زرنگی می کنند و این مواد را با بشکه وارد و در سطل های چهار لیتری با عنوان تولید داخلی و با چند برابر قیمت خارجی عرضه می کنند که با توجه به الزام واحدها و کارخانه به عدم واردات موادی که در داخل تولید می شود در واقع متحمل ضرر و زیان می شویم.

وی همچنین به مشکل ورود ارز حاصل از فروش به کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه مجبور به خطرپذیری هستیم و از طریق صرافان اقدام می کنیم که امیداوریم گشایش شود و تولید کننده دغدغه وارد کردن ارز و سرمایه نداشته باشد.

تولید کننده می داند چگونه تولید و صادر کند اما تسهیل امور با مسئولان است و اگر تولید کننده از بازگشت سرمایه مطمئن باشد تولید را افزایش می دهد و به دنبال آن اشتغال و اقتصاد نیز رونق می گیرد.

وی ادامه داد: تولید کننده می داند چگونه تولید و صادر کند اما تسهیل امور با مسئولان است و اگر تولید کننده از بازگشت سرمایه مطمئن باشد تولید را افزایش می دهد و به دنبال آن اشتغال و اقتصاد نیز رونق می گیرد.

نیاکار تاکید کرد: ظرفیت تولید این واحد ۲ میلیون متر مربع در سال و درآمد ان ۲ هزار میلیارد ریال است و اگر امور تسهیل شود و تسهیلات بانکی به موقع پرداخت شود تولید این واحد تا ۲۰ میلیون متر مربع قابل افزایش است و امکان اشتغال تا ۶۰۰ نفر فراهم می شود.

وی افزود: همان طور که گفتم کیفیت تولیدات آذربایجان شرقی در حوزه صنایع کاشی، حرف اول را در کشور می زند اما در کمیت حرفی برای گفتن نداریم در صورتی که ظرفیت این وجود دارد که در کمیت تولید نیز به رتبه های بالاتر برسیم.

وی نیز به عنوان سخن آخر از مسئولان خواست تا بیشتر از تولید و اشتغال حمایت و صادرات را تسهیل کنند.

یکی دیگر از ۲۵۶ واحد احیاشده در این دولت در آذربایجان شرقی، واحد فعال در زمینه صنایع غذایی و تولید رب و پوره انواع میوه و سبزی است که پس از ۱۰ سال احیا شد.

تولید دوباره از دل کارخانه های خاموش

صادرات به هفت کشور پس از احیا

این واحد تولیدی که با تعطیلی کامل آن در سال ۱۳۹۱، همه ۱۵۰ کارگر شاغل در آن از کار بیکار شدند و هزاران میلیارد ریال ماشین آلات در گوشه ای به حالت متروک رها شد پس از ۱۰ سال با پیگیری دستگاه قضایی، احیا شد.

هرچند، تعطیلی ۱۰ ساله همه چیز در این کارخانه را از بین برده بود و دستگاه های موجود به دلیل عدم نگهداری، مستهلک شده بودند اما اراده ای که برای احیای این واحد وجود داشت دوباره آن را سرپا کرد و اکنون به مرحله سوددهی و صادرات به کشورهای مختلف رسیده است و اکنون بیش از ۶۰ نفر کارگر در آن مشغول کار هستند.

مدیرعامل جدید این واحد تولیدی صنایع غذایی که در احیا و جلوگیری از ضرردهی کارخانه ها کم تجربه نیست در مورد نحوه واگذاری و تحویل گرفتن این واحد تولیدی فعال در زمینه صنایع غذایی اظهار کرد: دستگاه قضایی، تصمیم به واگذاری این واحد تعطیل شده گرفت، واحد تبدیل به لانه پرندگان و سگ ها شده بود، مالکان قبلی این واحد تولیدی پس از آنکه تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی و تسهیلات ریالی واحد یاد شده دریافت کردند و نتوانستند آن را بازپرداخت کنند در نتیجه تصمیم به تعطیلی و اخراج کارکنان این واحد گرفتند و تا لحظه ورود دستگاه قضایی به موضوع نیز، به هیچ کس و حتی بانک ها هم پاسخگو نبودند.

محمدرضا صادق نژاد اعلام کرد: وضعیت این کارخانه به حدی بد بود که هیچ فرد یا شرکتی برای احیای آن پا پیش نگذاشته بود تا اینکه بنده به نمایندگی از هلدینگ و در پی تصمیم دستگاه قضایی استان مبنی بر واگذاری این واحد، وارد میدان شدم.

وی با تشکر از مجموعه دستگاه قضایی و ادارات متولی استان، ادامه داد: مسوولان قضایی و اداره تسویه امور ورشکستگی استان این مجموعه را در قالب اجاره یکساله به من واگذار کردند و من این واحد را پنجم تیرماه سال گذشته تحویل گرفتم و بلافاصله بررسی های لازم برای احیای آن را آغاز کردم.

صادق نژاد بیان کرد: این واحد تعطیل شده نیز جزو شرکت هایی بود که در دهه ۸۰، از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفتند و به بهانه های نوسانات ارزی و غیره، از بازپرداخت بازماندند. این واحد تعطیل شده نیز جزو شرکتی های بود که در دهه ۸۰، از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفتند و به بهانه نوسانات ارزی و غیره، از بازپرداخت بازماندند و تکلیف بسیاری از این واحدها و افراد هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: مالکان قبلی این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۸ اعلام ورشکستگی کردند که با حمایت های دادگستری، این واحد برای احیا، در برنامه واگذاری قرار گرفت و هلدینگ ما نیز در سه حوزه حقوقی، فنی مهندسی و بازاریابی و فروش بررسی های لازم را انجام داد و تصمیم به سرمایه گذاری و احیا این واحد تولیدی گرفت.

صادق نژاد افزود: پس از بررسی و اثبات وضعیت شرکت، نسبت به راه اندازی و به روزرسانی ماشین آلات این کارخانه که تولید ۲۰۰۳ است و نیاز کامل به بازسازی داشت، اقدام کردیم و در همان ۲ ماه ابتدایی و صرف هزینه ۸۰ میلیارد ریالی موفق به راه اندازی یکی از خطوط سه گانه کارخانه شدیم.

به علت سطح کیفیت محصولات تولیدی در ایران گرفتن استاندارد از دیگر کشورهای اروپایی مثل روسیه هم ممکن شد، لذا به راحتی گواهی استاندارد و بهداشت روسیه را هم گرفتیم و مشکلی در زمینه صادرات به این کشور پیش نیامد.

وی ادامه داد: سه ماه پس از تحویل گرفتن کارخانه و در ابتدای پاییز سال ۱۴۰۱، موفق شدیم نخستین محصول مورد تایید استاندارد و بهداشت را تولید و رب تولیدی را روانه بازار کنیم که البته همه این کارها در سایه حمایت همه جانبه دادگستری، صمت استان و معاونت غذا و دارو علوم پزشکی است که ظرف یک هفته تمام مجوزهای لازم را صادر کردند.

وی ادامه داد: در ماه هفتم، محصول دوم که پوره سیب بود را تولید و همه یک هزار تن محصول تولیدی را به روسیه صادر کردیم محصول دوم که پوره سیب بود را تولید و همه یک هزار تن محصول تولیدی را به روسیه صادر کردیمو با توجه به اینکه گرفتن پروانه بهره برداری و استاندارد و بهداشت در ایران بسیار سخت است و به علت سطح کیفیت محصولات تولیدی در ایران گرفتن استاندارد از دیگر کشورهای اروپایی مثل روسیه هم ممکن شد، لذا به راحتی گواهی استاندارد و بهداشت روسیه را هم گرفتیم و مشکلی در زمینه صادرات به این کشور پیش نیامد.

تولید دوباره از دل کارخانه های خاموش

دومین محموله صادراتی در کمتر از هفت ماه پس از احیا ارسال شد

مدیرعامل این واحد صنایع غذایی افزود: دومین محموله صادراتی این کارخانه پوره کدو تنبل بود که به میزان ۲۵۰ تن تولید و به بازارهای روسیه صادر شد و همه این اقدامات در کمتر از هفت ماه اتفاق افتاد.

صادق نژاد بیان کرد: تا اسفند ۱۴۰۱، ۷۰۰ میلیارد ریال محصول در این واحد تولیدی به ثمر نشست در حالی که تنها یک خط وارد مدار شده و ماشین آلات مستهلک و هزینه نگهداری نیز بالا است.

وی به برنامه های این واحد احیا شده در سالجاری اشاره کرد و گفت: یکی از محصولاتی که مورد توجه کشورهای اروپایی است پوره فلفل دلمه ای است و محصول تولیدی این کارخانه توسط بازار هدف یعنی کشورهای اروپایی تایید شد و ۱۰۰ تن سفارش گرفته ایم.

یکی از محصولاتی که مورد توجه کشورهای اروپایی است پوره فلفل دلمه ای است و محصول تولیدی این کارخانه توسط بازار هدف یعنی کشورهای اروپایی تایید شد و ۱۰۰ تن سفارش گرفته ایم.

وی گفت: در زمینه تولید رب نیز امسال ۲ هزار تن محصول تولیدی را به روسیه صادر کردیم و به همین میزان نیز به کشورهای ارمنستان، بلغارستان، صربستان، انگلستان، آلمان و چین با ارزش هزار میلیارد ریال صادر کرده ایم و ۱۰۰ تریلی روانه این کشورها شده و مجموع صادرات محصولات این کارخانه در سالجاری از چهار هزار تن فراتر رفته است.

صادق نژاد به اهداف و برنامه های آینده این واحد احیا شده اشاره کرد و گفت: صادرات ۲ سه هزار تن پوره انواع میوه ها و تولید ۲ تا سه هزار تن کنسانتره سیب در برنامه این کارخانه قرار گرفته است که امیدواریم به همراهی مقامات استانی و انجام حمایت های لازم، بتوانیم برنامه های تولید را پیش ببریم.

صادرات ۲ سه هزار تن پوره انواع میوه ها و تولید ۲ تا سه هزار تن کنسانتره سیب در برنامه این کارخانه قرار گرفته است

مدیرعامل این کارخانه به مشکلات و موانع خود در اجرای برنامه هایش نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه نوع رفتار با سرمایه گذار در برخی نهادهای مرتبط آذربایجان شرقی مناسب نبوده و علاف کردن سرمایه گذاران در طبقات ادارات درست نیست، هلدینگ ما در سال گذشته ۶۵ میلیون دلار صادرات داشته و امسال نیز برای صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری برنامه ریزی کرده است برای خرید ماشین آلات جدید تولید، در مجموع ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهیم کرد و سه هزار میلیارد تومان سرمایه گردش در استان اتفاق می افتد و همه اینها برای این استان عایدی خواهد داشت از این رو باید نحوه رفتار با سرمایه گذار اصلاح شود.

صادق نژاد ادامه داد: مشکل مقطعی برق، آب و گاز نیز واحدهای تولید و صنایع را کلافه کرده، باید برنامه ریزی شود اگر امسال هم قطعی ها ادامه داشته باشد ما نمی توانیم به برنامه های تولیدی و تعهد صادراتی مان برسیم و ناچاریم تا با تهیه ژنراتور دیزلی بخشی از نیاز برقی خودمان را برطرف کنیم.

وی افزود: اگر این کارخانه راکد سابق تنها سه سال درست کار می کرد و مدیریت صحیح می شد چندین برابر این تسهیلات عاید کشور می شد.

نمونه واحدهایی که در ۲ سال اخیر احیا و وارد مدار تولید شده اند بسیار است و هر واحدی که احیا شده هر چند اندک، رقمی از بیکاری استان را کاهش داده و رقمی نیز بر رشد اقتصادی استان افزوده است و ادامه این روند می تواند آذربایجان شرقی را به یکی از قطب های اقتصادی و صنعتی کشور تبدیل کند.

کارخانه بلبرینگ سازی ایران نیز از جمله واحدهایی بود که به دلیل خصوصی سازی نادرست به طور کامل تعطیل شده بود و سیاست های حمایتی و تشویقی دولت سیزدهم و رفع موانع و مشکلات واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل شامل حال این کارخانه شد و اکنون این واحد تولیدی به یکی از فعال ترین واحدها در تولید بلبرینگ تبدیل شده و پنج درصد از نیاز کشور به انواع بلبرینگ را تامین می کند.

تولید دوباره از دل کارخانه های خاموش

۶ هزار میلیارد ریال برای احیا و توسعه بلبرینگ سازی ایران هزینه شد

مدیر کارخانه بلبرینگ سازی ایران با ارایه گزارشی در مورد تاریخچه تاسیس این کارخانه، اظهار کرد: این کارخانه در دهه ۹۰ با مشکلاتی مواجه شد که به ورشکستگی آن انجامید و در سال ۱۴۰۰، اداره ورشکستگی دادگستری از طریق مزایده اقدام به واگذاری این کارخانه کرد.

رامین علی پور افزود: با قیمت پیشنهادی سه هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال برنده مزایده شدیم و از همان لحظه، اقدام برای احیای این واحد را در پیش گرفتیم.

وی بیان کرد: در ۶ ماه ابتدایی، به دلیل نبود مواد اولیه، تولیدی در کارخانه صورت نگرفت اما با تزریق بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه جدید، تامین مواد اولیه و بازسازی ماشین آلات انجام و این واحد راه اندازی مجدد شد و از مهرماه ۱۴۰۱، همه کارکنان و کارگران به سر کار خود بازگشتند.

علی پور ادامه داد: زمانیکه این واحد تولیدی را تحویل گرفتیم ۱۶۰ نیرو داشت که برخی از آنها بازنشسته شدند و برخی نیز میلی به مراجعت نشان ندادند و در حال حاضر حدود ۲۳۰ نفر نیروی کار در این واحد مشغول هستند که افزایش تعداد کارکنان تا ۳۵۰ نفر در برنامه شرکت قرار دارد.

مدیر کارخانه بلبرینگ سازی ایران اعلام کرد: برنامه ریزی برای افزایش تولید تا ۶ هزار بلبرینگ انجام شده است و با این میزان تولید، پنج درصد نیاز مصرف داخلی را تامین می کنیم.

وی به اهداف بعدی این کارخانه اشاره کرد و گفت: سرپا نگه داشتن کارخانه برای هلدینگ بسیار مهم بود که این اتفاق افتاد و در حال حاضر روزانه ۱۵۰۰ تا ۲ هزار بلبرینگ در این واحد تولید می شود که تمامی مراحل آن در این کارخانه اتفاق می افتد.

مدیر کارخانه بلبرینگ سازی ایران اعلام کرد: برنامه ریزی برای افزایش تولید تا ۶ هزار بلبرینگ انجام شده است و با این میزان تولید، پنج درصد نیاز مصرف داخلی را تامین می کنیم.

وی به سرمایه گذاری چهار میلیون یورویی در این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: ماشین آلات لازم تهیه شده و سوله نیز با هزینه کرد بیش از ۱۲ میلیارد تومان در دست ساخت است که با اتمام آن، از ماه آینده، واحد تولید بلبرینگ ۲ ردیفه راه اندازی می شود.

وی اضافه کرد: هدف از سرمایه گذاری، بهبود وضعیت اشتغال و افزایش تولید تا سقف روزانه ۱۰ هزار بلبرینگ است.

مدیر کارخانه بلبرینگ سازی ایران با اعلام اینکه در ۱۶ ماه گذشته هیچ گونه تسهیلاتی نگرفته اند، افزود: تاکنون هر چه هزینه شده از سرمایه شخصی بوده اما برای گرفتن تسهیلات نیز بی میل نیستیم.

علی پور ادامه داد: اگر تسهیلات لازم به موقع در اختیار کارخانه قرار گیرد برنامه های سریع تر پیش می رود و زودتر به اهدافمان می رسیم.

وی با قدردانی از مسوولان استانی که در روند واگذاری و بازگشت به چرخه تولید حمایت کردند، گفت: مشکلات در زمینه تولید زیاد است اما اگر هدف مقدس باشد که همان تولید است، این مشکلات نمی تواند مانع شود.

علی پور در مورد بازار مصرف و برنامه این واحد برای صادرات محصول، گفت: نیاز داخلی بالاست از این رو برنامه ای برای صادرات نداریم و بیشتر ترجیح می دهیم با بازار داخلی کار کنیم.

وی ادامه داد: البته خودروسازان داخلی در مورد پرداخت هزینه ها اذیت می کنند از این رو بیشتر تولیدکنندگان این قطعه، با بازار کار می کنند تا در نقدینگی دچار مشکل نشوند.

وی همچنین از پرداخت مالیات این واحد تولیدی در داخل استان خبرداد و گفت: تمامی شرکت های تابعه هلدینگ، در محل فعالیت مالیات خود را پرداخت می کنند.

علی پور نیز از مسوولان خواست تا زمینه را برای تولید فراهم کنند و جلوی واسطه گری را بگیرند زیرا که اگر تولید باشد بسیاری از مشکلات از بین می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha