۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85192674
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرا جهان روند دلارزدایی را در پیش گرفته است؟

۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبر: 85192674
چرا جهان روند دلارزدایی را در پیش گرفته است؟

تهران- ایرنا- پایگاه خبری "سی جی تی ان" چین در گزارشی به روند افزایشی تقاضا برای دلار زدایی و نگرانی کشورها در خصوص وابستگی خود به دلار آمریکا اشاره کرد و نوشت: نوسانات شدید دلار به دلیل افزایش نرخ بهره، بسیاری از بانک های مرکزی را در جهان بر آن داشت تا به دنبال جایگزین هایی برای این ارز باشند.  

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از این رسانه چینی، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در مصاحبه ای در اوایل ماه جاری میلادی خواستار کنار گذاشتن دلار در تجارت بین المللی و ایجاد جایگزینی برای این ارز آمریکایی شد زیرانوسانات شدید دلار آمریکا به دلیل افزایش نرخ بهره، بسیاری از بانک های مرکزی را در جهان بر آن داشته است تا به دنبال جایگزین هایی برای دلار باشند.

علاوه بر عوامل اقتصادی، دلایل سیاسی از جمله سیاست های ایالات متحده و اعمال تحریم ها علیه بسیاری از کشورها نیز در اتخاذ این تصمیم دخیل بوده است. بر اساس این گزارش تداوم این روند می تواند کل تجارت بین المللی و سیستم مالی در جهان را دستخوش تغییر کند. همانطور که رئیس جمهور برزیل به تازگی بیان کرد که "هر شب" از خود می پرسد "چرا همه کشورها باید تجارت خود را بر اساس دلار قرار دهند. " اکنون بسیاری از کشورها و رهبران جهان نیز همین سوال را از خود می پرسند.

در حال حاضر بسیاری از کشورها برای تجارت به دنبال ارزهای دیگری غیر از دلار هستند. با شتاب گرفتن روند دلارزدایی در سراسر جهان، بولیوی به سومین کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده است که یوان چین را برای انجام مبالات تجاری برگزیده است.

مارسلو مونته‌نِگرو (Marcelo Montenegro)، وزیر اقتصاد بولیوی، به تازگی اظهار کرده است که تراکنش‌های مالی بولیوی از ماه مه تا ژوئیه در مجموع معادل ۲۷۸ میلیون یوان چین (۳۹ میلیون دلار) یا حدود ۱۰ درصد از تجارت خارجی این کشور بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مونته‌نِگرو در یک نشست خبری گفت: ما در حال حاضر از یوان استفاده می‌کنیم. این یک واقعیت و یک شروع خوب است. صادرکنندگان موز، روی و چوب و همچنین واردکنندگان وسایل نقلیه و کالاهای سرمایه‌ای در حال انجام مبادلات به یوان هستند.
وی بعداً افزود: استفاده از یوان هنوز نسبتاً کم است، اما با گذشت زمان افزایش خواهد یافت

بولیوی بین ماه های مه (اردیبهشت-خرداد) و ژوئیه (تیر-مرداد) سال جاری مبادلات مالی به مبلغ ۲۷۸ میلیون یوان چین (تقریباً ۳۸.۷ میلیون دلار) انجام داده است که این رقم ۱۰ درصد از تجارت خارجی آن را تشکیل می دهد. علاوه بر این، چین به دومین شریک تجاری بزرگ بولیوی و منبع اصلی واردات تبدیل شده است. همکاری های دوجانبه بین دو کشور بخش های مختلفی از جمله زیرساخت ها، هوا فضا، فناوری اطلاعات و توسعه نفت و گاز را در بر می گیرد.

بولیوی اکنون به بخشی از گروهی از کشورهای آمریکای جنوبی از جمله برزیل و آرژانتین تبدیل شده است که شروع به استفاده از یوان در معاملات مالی خود کرده اند. دولت آرژانتین اوایل سال جاری طرحی را برای استفاده از یوان برای پرداخت واردات از چین اعلام کرد. همچنین امکان استفاده از ارز چین برای بازپرداخت بدهی های به صندوق بین المللی پول در نظر گرفته شده است.


روند رو به رشد تقاضای دلارزدایی در جهان

به همین ترتیب، یوان در ذخایر خارجی برزیل اهمیت پیدا کرده است. تا پایان سال ۲۰۲۲، یوان با پیشی گرفتن از یورو به دومین ارز مهم در این کشور تبدیل شد و ۵.۳۷ درصد از دارایی های بانک مرکزی را به خود اختصاص داد. این در حالیست که یورو فقط ۴.۷۴ درصد از دارایی های بانک مرکزی را به خود اختصاص داده است.

به گفته مارگارت مایرز، مدیر برنامه آسیا و آمریکای لاتین، استفاده از یوان به ویژه در آمریکای لاتین و دریای کارائیب و عمدتا در کشورهایی که به دنبال ایجاد روابط قوی تر با چین هستند، در حال افزایش است.
علاوه بر این، استفاده از یوان در معاملات مالی با افزایش حضور منطقه‌ای چین از طریق گسترش تجارت، سرمایه‌گذاری، توسعه و پروژه‌های زیربنایی توامان شده است.


با افزایش نفوذ اقتصادی چین، کشورهای آمریکای جنوبی از فرصت های ایجاد شده با نزدیک تر کردن روابط خود با چین بهره می برند.

بر اساس این گزارش، اتخاذ چنین رویکردی یک بازی برد-برد برای دو طرف به شمار می آید زیرا کشورهای آمریکای جنوبی بازارهای صادراتی جدیدی پیدا کرده اند که منجر به روابط تجاری سودمند متقابل می شود. این گزارش می افزاید نقش یوان در سیستم پولی بین‌المللی رو به رشد بوده و تبدیل به پنجمین ارز بزرگ پرداختی جهان، سومین ارز بزرگ تامین مالی تجارت و پنجمین ارز ذخیره بین‌المللی بزرگ شده است.

کارشناسان چینی معتقدند با توجه به جایگاه چین به عنوان بزرگترین کشور تجاری جهان، کشورهای بیشتری برای تسویه حساب تجاری به یوان چین روی خواهند آورد.
اخیرا، رابرت کیوساکی یکی از مشهورترین نویسندگان آمریکایی-ژاپنی در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و تجارت به نشست آتی بریکس اشاره کرده است و می گوید این گردهمایی سالانه ممکن است روند دلارزدایی را تسریع بخشد.

توئیت کیوساکای در مورد دلارزدایی در جهان از طریق ارز جدید با پشتوانه طلا نیز توجهات زیادی را به دنبال داشته است. با این وجود، نتایج اجلاس بریکس و تأثیر بالقوه آن بر پویایی مالی جهانی پس از این اجلاس آشکارتر خواهد شد.
پانزدهمین نشست سالانه بریکس قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شود.

در اوایل ژوئن، میرا چاندان و اکتاویا پوپسکو، استراتژیست های جی پی مورگان اشاره کردند که "برخی نشانه های دلارزدایی در حال ظهور است" که تقریباً ۱۰ برابر سریعتر از دو دهه پیش است.

در پایان این گزارش آمده است، بنظر می رسد در روزهای آینده، بسیاری از کشورها از الگوی عدم استفاده از دلار در مبادلات تجاری که منجر به دلارزدایی خواهد شد، استقبال خواهند کرد که این مساله بدون شک اقتصاد و تجارت جهانی را بازتعریف خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha