۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۲
کد خبر: 85183906
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«یوان چین»، کانون توجه اقتصاد آمریکای لاتین

۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۲
کد خبر: 85183906
«یوان چین»، کانون توجه اقتصاد آمریکای لاتین

تهران - ایرنا - منابع چینی روز شنبه گزارش دادند افزایش صادرات چین به بولیوی از یک سو و بحران کمبود دلار آمریکا در بازار بولیوی از سوی دیگر، منجر به گفت و گوهایی باهدف جایگزینی «یوان» چین به عنوان یک ارز کارآمد در مناسبات تجاری این کشور منطقه آمریکای لاتین با قدرت اقتصادی شرق آسیا شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه چینی گلوبال تایمز، چین در دهه اخیر به شریک تجاری اول بولیوی تبدیل شده و صادرات خود را به کشورهای آمریکای جنوبی دوبرابر کرده است و حتی به بازارهای آمریکا، برزیل، شیلی و آرژانتین نیز دست یافته است.

به گزارش ایرنا، لوئیس آلبرتو آرسه کاتاکورا رئیس جمهوری بولیوی اوایل ماه جاری میلادی در شصت و دومین نشست سران بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی در شهر پورتو یواسو آرژانتین اعلام کرد کشور بولیوی تحت فشارسنگین محدودیت ها و قوانین سیستم اقتصادی آمریکا قرار گرفته و این موضوع گزینه های سرمایه گذاری و شانس دسترسی به بازار های بین المللی را محدود کرده است.

وی تاکید کرد که کاهش وابستگی به دلار ضروری است و بولیوی باید روابط اقتصادی و تجاری خود را گسترش دهد.

طبق سخنان آرسه، بولیوی در حال ورود به بلوک تجاری است. وی در سخنان خود از روسای جمهور حاضر در نشست تقاضای همکاری راهبردی با سایر تاجران بین المللی همچون چین کرد زیرا این کشور درمناسبات تجاری و سرمایه گذاری خود بجای دلار آمریکا از یوان استفاده می کند.

وی افزود که نباید ضرورت تشکیل بلوک تجاری اوراسیایی-آسیایی در بریکس و سایر ائتلاف ها را نادیده گرفت زیرا این فرصتی برای ساخت نظم اقتصادی جهانی نو به شمار می آید.

به گزارش ایرنا، با ادامه روند افت دلار در معاملات جهانی به علت وقوع جنگ اوکراین و رویکرد کشورها به سمت یک ارز جایگزین مطمئن، دولت بولیوی خرداد ماه سال جاری اعلام کرد همچون برزیل و آرژانتین، در معاملات تجاری خود یوان چین را جایگزین دلار آمریکا می کند.

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی چین نیز قصد دارد تا برای سهولت استفاده از یوان در تجارت با کشورهای حوزه امریکای لاتین، شعبه هایی در کشورهای آمریکای جنوبی احداث کند. این امر باعث می شود تا بانک چینی، در قبال یوان، پزو در اختیار مشتریان و تجار در بولیوی ارائه دهد.

کشورهای سراسر جهان تلاش می‌کنند برنامه‌هایی را برای دور شدن از دنیای تحت سلطه دلار تنظیم کنند.

روسیه و ایران نیز به طور مشترک اعلام کرده اند که از ارزهای دیجیتال برای تجارت بین‌المللی استفاده می‌کنند. عربستان سعودی هم برای فروش نفت خود با ارزهایی غیر از دلار آمریکا موافقت کرده است. آرژانتین و برزیل قصد تولید ارزهای مشترک را در دست بررسی دارند. همچنین برزیل و چین توافق کرده اند که استفاده از دلار آمریکا به‌عنوان ارز میانی را متوقف کنند.

برخی از کشورها مانند برزیل، آرژانتین، بنگلادش و هند، ارزها و دارایی‌های پشتیبان از جمله یوان چین و بیت‌کوین را برای تجارت و پرداخت فراهم می‌کنند.

قدرت های نوظهور اقتصادی 《بریکس》 اگرچه هنوز در برخی مقولات همکاری کاملی با هم ندارند، اما اعضای این ائتلاف اقتصادی چه به صورت منفرد و چه گروهی هرچه بیشتر قدرت می گیرند، بیشتر از دلار آمریکا فاصله می گیرند.

جنگ اوکراین به یکی از دلایل اصلی دلارزدایی و تسریع این روند در جهان تبدیل شده است . اِعمال مجموعه‌ای از تحریم‌های مالی از سوی آمریکا علیه روسیه، از فوریه (بهمن، اسفند) ۲۰۲۲ میلادی و انتقاد چندین سازمان از جمله صندوق بین‌المللی پول و افراد مشهور از این اقدام، اعتماد به دلار و ارز رایج را در بخش‌های بزرگی از اروپا متزلزل کرده است. همچنین تحریم های یکجانبه و غیرقانونی امریکا علیه ایران و چین و سیاست های سلطه جویانه واشنگتن درقبال کشورهای متعدد جهان از جمله کشورهای منطقه آمریکای لاتین باعث شده تا موج گسترده ای از دلار زدایی در مناطق مختلف جهان شکل بگیرد.

به گزارش ایرنا، تا سال ۲۰۱۰ میلادی تعاملات تجاری جهان با یوان کم تر از یک درصد بوده است و در همان دوران سهم دلار آمریکا در این بخش ۸۳ درصد را شامل می شد، اما از ماه مارس گذشته و برای نخستین بار یوان توانست از دلار آمریکا در تجارت جهانی نه تنها سهم بیشتری داشته باشد بلکه از آن نیز عبور کند، سهم یوان چین در دادوستدهای جهانی به ۴۸ درصد رسید این درحالی بود که ۴۷درصد از تجارت های جهانی با دلار آمریکا انجام شد.

دلار در مقایسه با سایر ارزها در جهان، هنوز صاحب بیشترین سهم است؛ اما سهم آن از طلا، که پنج سال پیش ۱۱ درصد از ذخایر را تشکیل می‌داد و اکنون ۱۵ درصد را تشکیل می‌دهد، کمتر است.

تحلیلگران جِی پی مورگان با تاکید بر اینکه «برخی از نشانه‌های دلارزدایی در حال آشکار شدن است»، افزودند: این روند احتمالاً با وجود حفظ «سهم بزرگ» دلار، ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha